Een koninklijk priesterschap; De betekenis van 1 Petrus 2:9 voor de opbouw van de gemeente - pagina 42
De betekenis van 1 Petrus 2:9 voor de opbouw van de gemeente...1. Exegese. - Kroondomein en priesterschap - Alle gelovigen priesters? - De aard van de priesterdienst...2. Momenten uit de geschiedenis. - Vroege kerk - Geestelijkheid en leken - Middeleeuwen - Maarten Luther - Martin Bucer - Johannes Calvijn - Philipp Jakob Spener - John Wesley - Johann Hinrich Wichern - De Rooms-Katholieke kerk: Vaticanum II - Wereldraad van Kerken...3. Praktisch -theologische opmerkingen. - Vernieuwing van de gemeente - Ambt en algemeen priesterschap - Kerkdienst als godsdienstoefening - Missionair dienen en getuigen - Lijden en hoop...
m o g e n geen h e e r s c h a p p i j voeren over het geloof van de gemeente. T o c h zijn we v a n m e n i n g dat H e n d r i k s b e s c h o u w i n g e n geen recht d o e n a a n de presbyteriale s t r u c t u u r van de gereformeerde reformatie. Pastorale l e i d i n g sluit opzicht toch niet uit. P e t r u s kent de o u d s t e n in 1 P e t r u s 5 een herderlijke taak toe 103 . Herder-zijn betekent o o k opziener zijn. E n w a n n e e r H e n d r i k s zelf erkent dat een a m b t e l i j k e v e r g a d e r i n g g e r o e p e n is te w a k e n over de identiteit van de g e m e e n t e (in de zin van 1 Petrus 2) zouden we willen vragen: Impliceert ' w a k e n ' ook niet 'weren' van w a t het gezond f u n c t i o n e r e n van de g e m e e n t e aantast? Bij Bucer en C a l v i j n zien we h o e zij enerzijds voluit ernst w i l d e n m a k e n met de gemeente als d o o r G o d met gaven b e g i f t i g d e g e m e e n s c h a p en toch aan de a m b t e n en de a m b t e l i j k e vergaderingen een leidinggevende plaats toekenden. We j u i c h e n de a a n d a c h t voor de c h a r i s m a t i s c h e gel e d i n g van de g e m e e n t e toe. Zij v o r m t een h e i l z a m e correctie tegenover een k e r k s t r u c t u u r , w a a r i n het priesterschap van alle gelovigen n a u w e l i j k s r u i m t e tot f u n c t i o n e r e n krijgt. Maar tegelijk zijn we van oordeel dat a m b t en c h a r i s m a geen tegenstelling v o r m e n . I n o p d r a c h t van C h r i s t u s verkiest de g e m e e n t e als k o n i n k l i j k p r i e s t e r s c h a p ( s a c e r d o t i u m ) a m b t s d r a g e r s ( m i n i s t r i ) als gezanten van Christuswege. De a m b t e n f u n c t i o n e r e n in de gemeente. A m b t s d r a g e r s v o r m e n geen stand, zijn niet de leiding, m a a r geven leiding, o p d a t de gemeenteleden h u n gaven o n t d e k k e n en g e s t i m u l e e r d w o r d e n als G o d s k r o o n d o m e i n en priesterlijk volk in de wereld te staan. Aan de gemeente zijn W o o r d , sacram e n t e n en t u c h t toevertrouwd, m a a r aan de a m b t s d r a g e r s speciaal het v o o r o p l o p e n d a a r i n en het bedienen d a a r v a n , a l d u s M. te Velde 104 . D a a r o m is een gereformeerde k e r k s t r u c t u u r zowel charismatisch als presbyertiaal. Kerkdienst als godsdienstoefening We zagen bij de b e s p r e k i n g van 1 P e t r u s 2 : 5, 9 h o e de gemeente als k o n i n k l i j k p r i e s t e r s c h a p g e r o e p e n is tot de dienst van het offer en de v e r k o n d i g i n g van G o d s grote daden. In de geschiedenis van de kerk zijn deze noties telkens weer met verschillende accenten uitgewerkt. Als priesterlijk volk is de gemeente gesteld in deze wereld. H a a r priesterdienst voltrekt zich in het g e w o n e leven, niet in een afgezonderde cultische r u i m t e . Dat betekent niet dat we deze priesterdienst m o g e n l o s m a k e n van de eredienst. O o k d a a r i n f u n c t i o n e e r t de g e m e e n t e als een priesterlijk volk in v e r k o n d i g i n g en d i a k o n i a . Er is d o o r Ehrensperger 1 0 5 o p gewezen dat in het N i e u w e Testam e n t priesterlijk-cultische b e g r i p p e n niet betrokken worden o p
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's