Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een koninklijk priesterschap; De betekenis van 1 Petrus 2:9 voor de opbouw van de gemeente - pagina 42

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een koninklijk priesterschap; De betekenis van 1 Petrus 2:9 voor de opbouw van de gemeente - pagina 42

De betekenis van 1 Petrus 2:9 voor de opbouw van de gemeente...1. Exegese. - Kroondomein en priesterschap - Alle gelovigen priesters? - De aard van de priesterdienst...2. Momenten uit de geschiedenis. - Vroege kerk - Geestelijkheid en leken - Middeleeuwen - Maarten Luther - Martin Bucer - Johannes Calvijn - Philipp Jakob Spener - John Wesley - Johann Hinrich Wichern - De Rooms-Katholieke kerk: Vaticanum II - Wereldraad van Kerken...3. Praktisch -theologische opmerkingen. - Vernieuwing van de gemeente - Ambt en algemeen priesterschap - Kerkdienst als godsdienstoefening - Missionair dienen en getuigen - Lijden en hoop...

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

m o g e n geen h e e r s c h a p p i j voeren over het geloof van de gemeente. T o c h zijn we v a n m e n i n g dat H e n d r i k s b e s c h o u w i n g e n geen recht d o e n a a n de presbyteriale s t r u c t u u r van de gereformeerde reformatie. Pastorale l e i d i n g sluit opzicht toch niet uit. P e t r u s kent de o u d s t e n in 1 P e t r u s 5 een herderlijke taak toe 103 . Herder-zijn betekent o o k opziener zijn. E n w a n n e e r H e n d r i k s zelf erkent dat een a m b t e l i j k e v e r g a d e r i n g g e r o e p e n is te w a k e n over de identiteit van de g e m e e n t e (in de zin van 1 Petrus 2) zouden we willen vragen: Impliceert ' w a k e n ' ook niet 'weren' van w a t het gezond f u n c t i o n e r e n van de g e m e e n t e aantast? Bij Bucer en C a l v i j n zien we h o e zij enerzijds voluit ernst w i l d e n m a k e n met de gemeente als d o o r G o d met gaven b e g i f t i g d e g e m e e n s c h a p en toch aan de a m b t e n en de a m b t e l i j k e vergaderingen een leidinggevende plaats toekenden. We j u i c h e n de a a n d a c h t voor de c h a r i s m a t i s c h e gel e d i n g van de g e m e e n t e toe. Zij v o r m t een h e i l z a m e correctie tegenover een k e r k s t r u c t u u r , w a a r i n het priesterschap van alle gelovigen n a u w e l i j k s r u i m t e tot f u n c t i o n e r e n krijgt. Maar tegelijk zijn we van oordeel dat a m b t en c h a r i s m a geen tegenstelling v o r m e n . I n o p d r a c h t van C h r i s t u s verkiest de g e m e e n t e als k o n i n k l i j k p r i e s t e r s c h a p ( s a c e r d o t i u m ) a m b t s d r a g e r s ( m i n i s t r i ) als gezanten van Christuswege. De a m b t e n f u n c t i o n e r e n in de gemeente. A m b t s d r a g e r s v o r m e n geen stand, zijn niet de leiding, m a a r geven leiding, o p d a t de gemeenteleden h u n gaven o n t d e k k e n en g e s t i m u l e e r d w o r d e n als G o d s k r o o n d o m e i n en priesterlijk volk in de wereld te staan. Aan de gemeente zijn W o o r d , sacram e n t e n en t u c h t toevertrouwd, m a a r aan de a m b t s d r a g e r s speciaal het v o o r o p l o p e n d a a r i n en het bedienen d a a r v a n , a l d u s M. te Velde 104 . D a a r o m is een gereformeerde k e r k s t r u c t u u r zowel charismatisch als presbyertiaal. Kerkdienst als godsdienstoefening We zagen bij de b e s p r e k i n g van 1 P e t r u s 2 : 5, 9 h o e de gemeente als k o n i n k l i j k p r i e s t e r s c h a p g e r o e p e n is tot de dienst van het offer en de v e r k o n d i g i n g van G o d s grote daden. In de geschiedenis van de kerk zijn deze noties telkens weer met verschillende accenten uitgewerkt. Als priesterlijk volk is de gemeente gesteld in deze wereld. H a a r priesterdienst voltrekt zich in het g e w o n e leven, niet in een afgezonderde cultische r u i m t e . Dat betekent niet dat we deze priesterdienst m o g e n l o s m a k e n van de eredienst. O o k d a a r i n f u n c t i o n e e r t de g e m e e n t e als een priesterlijk volk in v e r k o n d i g i n g en d i a k o n i a . Er is d o o r Ehrensperger 1 0 5 o p gewezen dat in het N i e u w e Testam e n t priesterlijk-cultische b e g r i p p e n niet betrokken worden o p

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

Een koninklijk priesterschap; De betekenis van 1 Petrus 2:9 voor de opbouw van de gemeente - pagina 42

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's