Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een koninklijk priesterschap; De betekenis van 1 Petrus 2:9 voor de opbouw van de gemeente - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een koninklijk priesterschap; De betekenis van 1 Petrus 2:9 voor de opbouw van de gemeente - pagina 27

De betekenis van 1 Petrus 2:9 voor de opbouw van de gemeente...1. Exegese. - Kroondomein en priesterschap - Alle gelovigen priesters? - De aard van de priesterdienst...2. Momenten uit de geschiedenis. - Vroege kerk - Geestelijkheid en leken - Middeleeuwen - Maarten Luther - Martin Bucer - Johannes Calvijn - Philipp Jakob Spener - John Wesley - Johann Hinrich Wichern - De Rooms-Katholieke kerk: Vaticanum II - Wereldraad van Kerken...3. Praktisch -theologische opmerkingen. - Vernieuwing van de gemeente - Ambt en algemeen priesterschap - Kerkdienst als godsdienstoefening - Missionair dienen en getuigen - Lijden en hoop...

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

w a a r b i j h i j zich laat leiden d o o r het h e r m e n e u t i s c h e p r i n c i p e o m dat w a t C h r i s t u s zijn leerlingen, de a p o s t e l e n , beveelt, toe te passen o p alle c h r i s t e n e n . Met n a m e 1 K o r i n t h i ë r s 12-14 n e e m t een b e l a n g r i j k e p l a a t s i n in L u t h e r s a r g u m e n t a t i e . Allen zij w i j één l i c h a a m , m a a r elk lid heeft zijn eigen taak, w a a r m e e h i j de a n d e r dient. Zo k o m t er b i n n e n het a l g e m e e n p r i e s t e r s c h a p o o k r u i m t e voor b i j z o n d e r e diensten. M a a r w a a r beslist geen r u i m t e voor is, is voor een h i ë r a r c h i s c h gestructureerde geestelijke priesterstand. In zijn b e r o e m d e geschrift Von der Freiheit eines Christenmenschen laat L u t h e r zien, h o e zijn d e n k e n over het a l g e m e e n p r i e s t e r s c h a p en zijn verzet tegen de h i e r a r c h i e wortelt in de C h r i s t o l o g i e en de leer v a n de r e c h t v a a r d i g i n g . H e t evangelie spreekt van de v r o l i j k e ruil tussen Christus, de e n i g e H o g e p r i e s t e r , en Zijn volk. Van de m e n s n e e m t C h r i s t u s de zonde af. H i j schenkt de z o n d a a r het Zijne, n.1. vergeving en g e r e c h t i g h e i d . Voorts bestaat zijn p r i e s t e r s c h a p d a a r i n dat H i j d i e g e n e voor wie H i j gestorven is tot priesters m a a k t . D a a r o m leeft de christen in C h r i s t u s d o o r het geloof, in de naaste d o o r de liefde. De g e w i j d e priesterstand betekent een o n t k e n n i n g van de exclusiviteit van C h r i s t u s ' priesterlijke dienst en een v e r l o o c h e n i n g van het voorrecht van G o d s g e m e e n t e als priesterlijk volk te m o g e n n a d e r e n tot G o d . Dat alles heeft c o n s e q u e n t i e s voor het zijn en het leven v a n de kerk. L u t h e r s o p v a t t i n g van het a l g e m e e n p r i e s t e r s c h a p betekent n a a r de p a u s k e r k v a n zijn d a g e n toe een d i e p g a a n d protest tegen het kloosterwezen, het m o n n i k e n d o m , de a f l a a t p r a k t i j k e n , alsm e d e het feit dat a a n de leken de kelk o n t h o u d e n wordt bij het A v o n d m a a l . M a a r vooral h o u d t zijn o p v a t t i n g een d i e p g a a n d e v e r a n d e r i n g in van het traditioneel verstaan van het priesterlijk a m b t : H e t p r i e s t e r a m b t ( s a c e r d o t i u m ) k o m t alle gelovigen toe krachtens de d o o p en het geloof, terwijl aan de priester, respectievelijk de p r e d i k a n t het ministerium is o p g e d r a g e n . De priester van een g e m e e n t e heeft wel een b i j z o n d e r a m b t , m a a r geen bijzondere o p sacramentele w i j d i n g b e r u s t e n d e stand. L u t h e r s o p v a t t i n g bestaat evenwel niet alleen uit een protest tegen de hierarchie, m a a r heeft vooral k e r k o p b o u w e n d e betekenis. W a a r m e n s e n b i n n e n de g e m e e n t e door de d o o p voor elkaar priester zijn, impliceert dat een visie o p de kerk die sterke n a d r u k legt o p de g e m e e n s c h a p der heiligen. D a a r is geen r u i m t e voor t y r a n n i e en h e e r s c h a p p i j over elkaar, m a a r is m e n wederzijds g e r o e p e n tot dienst. O p welke p u n t e n w o r d t dit p r i e s t e r s c h a p concreet? L u t h e r n o e m t in zijn geschriften de p e r s o o n l i j k e biecht ten opzichte van elkaar, het gebed en de voorbede, de offers van lof

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

Een koninklijk priesterschap; De betekenis van 1 Petrus 2:9 voor de opbouw van de gemeente - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's