Een koninklijk priesterschap; De betekenis van 1 Petrus 2:9 voor de opbouw van de gemeente - pagina 27
De betekenis van 1 Petrus 2:9 voor de opbouw van de gemeente...1. Exegese. - Kroondomein en priesterschap - Alle gelovigen priesters? - De aard van de priesterdienst...2. Momenten uit de geschiedenis. - Vroege kerk - Geestelijkheid en leken - Middeleeuwen - Maarten Luther - Martin Bucer - Johannes Calvijn - Philipp Jakob Spener - John Wesley - Johann Hinrich Wichern - De Rooms-Katholieke kerk: Vaticanum II - Wereldraad van Kerken...3. Praktisch -theologische opmerkingen. - Vernieuwing van de gemeente - Ambt en algemeen priesterschap - Kerkdienst als godsdienstoefening - Missionair dienen en getuigen - Lijden en hoop...
w a a r b i j h i j zich laat leiden d o o r het h e r m e n e u t i s c h e p r i n c i p e o m dat w a t C h r i s t u s zijn leerlingen, de a p o s t e l e n , beveelt, toe te passen o p alle c h r i s t e n e n . Met n a m e 1 K o r i n t h i ë r s 12-14 n e e m t een b e l a n g r i j k e p l a a t s i n in L u t h e r s a r g u m e n t a t i e . Allen zij w i j één l i c h a a m , m a a r elk lid heeft zijn eigen taak, w a a r m e e h i j de a n d e r dient. Zo k o m t er b i n n e n het a l g e m e e n p r i e s t e r s c h a p o o k r u i m t e voor b i j z o n d e r e diensten. M a a r w a a r beslist geen r u i m t e voor is, is voor een h i ë r a r c h i s c h gestructureerde geestelijke priesterstand. In zijn b e r o e m d e geschrift Von der Freiheit eines Christenmenschen laat L u t h e r zien, h o e zijn d e n k e n over het a l g e m e e n p r i e s t e r s c h a p en zijn verzet tegen de h i e r a r c h i e wortelt in de C h r i s t o l o g i e en de leer v a n de r e c h t v a a r d i g i n g . H e t evangelie spreekt van de v r o l i j k e ruil tussen Christus, de e n i g e H o g e p r i e s t e r , en Zijn volk. Van de m e n s n e e m t C h r i s t u s de zonde af. H i j schenkt de z o n d a a r het Zijne, n.1. vergeving en g e r e c h t i g h e i d . Voorts bestaat zijn p r i e s t e r s c h a p d a a r i n dat H i j d i e g e n e voor wie H i j gestorven is tot priesters m a a k t . D a a r o m leeft de christen in C h r i s t u s d o o r het geloof, in de naaste d o o r de liefde. De g e w i j d e priesterstand betekent een o n t k e n n i n g van de exclusiviteit van C h r i s t u s ' priesterlijke dienst en een v e r l o o c h e n i n g van het voorrecht van G o d s g e m e e n t e als priesterlijk volk te m o g e n n a d e r e n tot G o d . Dat alles heeft c o n s e q u e n t i e s voor het zijn en het leven v a n de kerk. L u t h e r s o p v a t t i n g van het a l g e m e e n p r i e s t e r s c h a p betekent n a a r de p a u s k e r k v a n zijn d a g e n toe een d i e p g a a n d protest tegen het kloosterwezen, het m o n n i k e n d o m , de a f l a a t p r a k t i j k e n , alsm e d e het feit dat a a n de leken de kelk o n t h o u d e n wordt bij het A v o n d m a a l . M a a r vooral h o u d t zijn o p v a t t i n g een d i e p g a a n d e v e r a n d e r i n g in van het traditioneel verstaan van het priesterlijk a m b t : H e t p r i e s t e r a m b t ( s a c e r d o t i u m ) k o m t alle gelovigen toe krachtens de d o o p en het geloof, terwijl aan de priester, respectievelijk de p r e d i k a n t het ministerium is o p g e d r a g e n . De priester van een g e m e e n t e heeft wel een b i j z o n d e r a m b t , m a a r geen bijzondere o p sacramentele w i j d i n g b e r u s t e n d e stand. L u t h e r s o p v a t t i n g bestaat evenwel niet alleen uit een protest tegen de hierarchie, m a a r heeft vooral k e r k o p b o u w e n d e betekenis. W a a r m e n s e n b i n n e n de g e m e e n t e door de d o o p voor elkaar priester zijn, impliceert dat een visie o p de kerk die sterke n a d r u k legt o p de g e m e e n s c h a p der heiligen. D a a r is geen r u i m t e voor t y r a n n i e en h e e r s c h a p p i j over elkaar, m a a r is m e n wederzijds g e r o e p e n tot dienst. O p welke p u n t e n w o r d t dit p r i e s t e r s c h a p concreet? L u t h e r n o e m t in zijn geschriften de p e r s o o n l i j k e biecht ten opzichte van elkaar, het gebed en de voorbede, de offers van lof
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's