Th.L. Haitjema (1888-1972); Een biografische schets - pagina 25
1. Afkomst en studententijd...2. Predikant. - De Meern - Hoogmade en Rijpwetering - Apeldoorn en Het Loo...3. Hoogleraar. - Ontmoeting met Karl Barth - Kerkelijke reorganisatie - Theocratie en theologie des Woords - Internationale contacten - De bezettingsjaren - Synodale arbeid. – Afscheid...4. Emeritaat...
een grens van de kerk wilden erkennen; een Christus-belijdende volkskerk, die in het sacrament van de Doop haar wortel vindt en die het katholieke geloof in de stijl van de gereformeerde confessie belijdt. Zal de NHK zo'n kerk worden, dan zal zij van de knell e n d e b a n d e n van h a a r b e s t u u r s o r g a n i s a t i e m o e t e n w o r d e n bevrijd. Aan deze reorganisatie heeft Haiyema zijn beste krachten gegeven. Toen het reorganisatie-ontwerp 1929, waaraan hij had meegewerkt, door de algemene synode werd verworpen, richtte hij met anderen in 1930 het 'Nederlandsch Hervormd Verbond tot Kerkherstel' op, waarvan hij voorzitter werd. Met veel energie trachtte hij de hervormden te winnen voor het ideaal van Kerkherstel. Als een soort tegenpool kwam in 1931 de 'Vereniging Kerkopbouw' tot stand. Haitjema leverde terdege zijn aandeel aan de discussies, maar bevorderde ook dat al vroeg contacten tussen beide organisaties werden gelegd. Toen het reorganisatie-ontwerp van Kerkopbouw in 1935 werd verworpen, kwam de weg tot samenwerking vrij. Dit leidde tot het ontwerp-1937, dat in tweede lezing verworpen werd, zeer tot Haigema's teleurstelling. Al zijn activiteiten in deze periode moeten mede zijn suikerziekte hebben veroorzaakt, die hem noopte zich in het vervolg enigszins in acht te nemen. c. Theocratie en theologie des Woords Hoedemakers gedachten hebben dus bevruchtend gewerkt op Haitjema's ecclesiologie en hetzelfde kan gezegd worden van diens theocratische idealen. Er is samenhang, want slechts een belijdende en dus gereorganiseerde volkskerk kan haar rechtmatige plaats innemen in een organisch verband van kerk en staat, kerk en cultuur. Haitjema pleitte dan ook voor de onverkorte handhaving van art. 36 van de NGB en voor een Staat met de Bijbel. Niet voor een staatskerk, maar voor een kerkstaat, waarin kerk en staat beide sui generis zijn en elk op eigen wijze en onder eigen verantwoordelijkheid gebonden zijn aan het Woord Gods, op elkaar betrokken als lichaam (staat) en ziel (kerk). De vraag werd hoe deze hoedemakeriaanse gedachten in de actuele cultuursituatie geïnterpreteerd en toegepast moesten worden. De in 1921 opgerichte Hervormd Gereformeerde Staatspartij met ds. C.A. Lingbeek wilde de beginselen van Hoedemaker linea recta toepassen op de overheid en koos uit afkeer van de antithese voor de openbare school en tegen de christelijke organisaties. Haitjema bleef de CHU trouw en trachtte daar in de geest van de oude Fries Christelijk-historischen op te komen voor de theocra-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992
Reformatorische stemmen | 48 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992
Reformatorische stemmen | 48 Pagina's