Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verstaan we wat we lezen; Calvijn als wegwijzer?! - pagina 8

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verstaan we wat we lezen; Calvijn als wegwijzer?! - pagina 8

....1. Calvijn en de uitleg van de schrift...Calvijns exegetische werkzaamheden - Calvijn over de letterlijke en geestelijke betekenis..van de Schrift...2. Het OT en het NT. - Calvijn over de relatie OT en NT in de Institutie - Er is één verbond dat geestelijk van aard is - Wat is het nieuwe van het NT?..3. Het Nieuwe Testament en het Oude Testament. - Het NT als sleutel voor het verstaan van het OT - Christus als de scopus van de Schrift - De blijvende betekenis van het OT...

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

M e n s e n van n a a m zijn h e t die tot o p d e dag van v a n d a a g geraadp l e e g d w o r d e n . T o t h e n b e h o r e n g r o t e j o o d s e e x e g e t e n , zoals Rabbi Sjlomo b e n Jitschak, die vaak kortweg Rashi g e n o e m d w o r d t . Hij l e e f d e in Frankrijk in d e tweede h e l f t van d e elfde eeuw. Zijn c o m m e n t a a r o p d e b o e k e n van Mozes is wereldwijd b e k e n d . Er zijn ook kerkvaders die vanwege h u n geschriften van betekenis blijven, zoals H i ë r o n y m u s (348-420), die niet alleen een nieuwe Latijnse vertaling van h e t O T gaf, m a a r ook e e n aantal c o m m e n t a r e n schreef waarin hij t e r u g g i n g n a a r d e g r o n d t e k s t en verklaringen van a n d e r e n v e r m e l d d e . In d e zestiende eeuw, d e eeuw van de Reformatie, waren e r vele g e l e e r d e n van n a a m die c o m m e n t a r e n geschreven h e b b e n . Eén van h e n is d e F r a n s m a n J e a n Calvin (1509-1564) over wie wij als J o h a n n e s Calvijn s p r e k e n . Hij h e e f t bijna zijn g e h e l e leven in Genève gewerkt. Hij schreef o p bijna alle b o e k e n uit h e t N T en o p m e n i g b o e k uit h e t O T e e n c o m m e n t a a r . Zijn c o m m e n t a r e n zijn en w o r d e n tot o p d e d a g van v a n d a a g in vele talen uitgegeven. In dit b o e k j e s c h e n k ik vooral a a n d a c h t aan Calvijn, m e t n a m e aan zijn uitleg van d e bijbel. In h e t b i j z o n d e r richt ik m e o p d e o n d e r l i n g e relatie van h e t O T e n h e t NT. 1 Kan Calvijn ons daarin h e l p e n ? Kan hij d i e n e n als wegwijzer bij h e t verstaan van d e bijbel? In d e subtitel van dit b o e k j e h e b ik a c h t e r d e w o o r d e n : Calvijn als wegwijzer e e n v r a a g t e k e n e n e e n u i t r o e p t e k e n gezet. Dat h e b ik niet z o n d e r r e d e n g e d a a n . H e t vraag- en u i t r o e p t e k e n h e e f t niets te m a k e n m e t d e h o u d i n g die tegenover Calvijn wel a a n g e n o m e n wordt. S o m m i g e n weten alleen m a a r iets negatiefs te zeggen als zijn n a a m g e n o e m d wordt. A n d e r e n willen g e e n kwaad w o o r d over h e m h o r e n . De r e d e n van h e t vraag- en u i t r o e p t e k e n is een a n d e r e . Voor h e t verstaan van d e Schrift h e b b e n we d e h u l p van a n d e r e n m e e r d a n eens nodig. De vraag of Calvijn ons als wegwijzer kan d i e n e n , wil ik niet z o n d e r m e e r m e t j a b e a n t w o o r d e n . Ik laat dat liever aan d e b e o o r d e l i n g van d e lezer zelf over. De zaak waar h e t o m gaat, is niet h e t gezag van deze of gene. H e t gaat o m h e t verstaan van d e Schrift. O f Calvijn o n s d a a r i n h e l p e n kan, m o e t ieder voor zichzelf b e o o r d e l e n . Ik m e e n d a a r m e e in d e lijn van Calvijn zelf te s p r e k e n e n d e n k d a a r b i j a a n zijn eigen h o u d i n g ten opzichte van zijn exegetische w e r k z a a m h e d e n . Hij k o n n i e t b e o o r d e l e n of zijn eigen exegetisch werk a n d e r e n van n u t k o n zijn. Hij h o o p t e het. Maar hij wist het niet. Uiteindelijk verh e u g d e het h e m te m e r k e n dat zijn werk voor a n d e r e n betekenis h a d e n wilde hij niets liever d a n zich geheel e n al wijden aan d e

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1993

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

Verstaan we wat we lezen; Calvijn als wegwijzer?! - pagina 8

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1993

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's