Andrew Murray (1828-1917); Profiel van zijn opwekkingstheologie - pagina 29
1. Wortels en bronnen van Andrew Murray’s theologie...Afkomst - Studie in Aberdeen en Utrecht - Invloed van de Vermittlungstheologie - Contacten met de 'Holiness Movement' - Murray en de mystiek...2. Christus en de Geest...3. Leven door de Geest...4. Murray en de kracht tot genezing...5. Besluit...
G o d te v e r t r o u w e n e n n a a r d e vervulling ervan uit te zien. De vervulling zelf w o r d t in t e r m e n van e e n bezit o m s c h r e v e n dat h e t d e e l van d e gelovigen g e w o r d e n is. In e e n lezing tijdens e e n Keswick-conferentie h e e f t M u r r a y e e n verhaal gegeven over zijn e i g e n geestelijke wasdom, o o k over zijn v e r l a n g e n d e d o o p m e t d e Heilige Geest te o n t v a n g e n . Dat is bij hemzelf niet vervuld o p e e n b e p a a l d m o m e n t w a a r o p hij k o n terugvallen. V a n d a a r dat dit h e m e e n gevoel van mislukking gaf. Letterlijk lezen we daarvan: " H e t was mij alsof ik m a a r n i e t v e r k r i j g e n k o n wat ik b e g e e r d e . D o c h G o d leidde mij d o o r al die struikelingen h e e n , d o c h z o n d e r enige b e p a a l d e ervaring, w a a r o p ik wijzen kan; m a a r als ik t h a n s terugzie, geloof ik vast, dat Hij mij g a a n d e w e g m e e r e n m e e r van Zijn Geest s c h o n k , als ik dit slechts b e t e r h a d ingezien." 6 1 De g e r i c h t h e i d van zijn geloof is e e n g e r i c h t h e i d o p h e t ontvangen van e e n b e p a a l d e ervaring. O o k t o e n d a t niet o p d e d o o r h e m g e h o o p t e m a n i e r o n t v a n g e n werd, bleef zijn d e n k e n over geloof e n vervulling toch o p die m a n i e r zich uiten. Dat is e e n m a n i e r van s p r e k e n over h e t geloof, die kan w o r d e n a a n g e d u i d als e e n 'geloven-om-te'. H e t geloof is van b e l a n g o m d a t h e t tot zulke rijkere o n d e r v i n d i n g leidt. Maar h e t ontvangen van d e r i j k d o m waar h e t o m gaat d o e t d e gelovige boven d e e e n v o u d van h e t geloof uitstijgen. Dikwijls ligt zo d e n a d r u k m e e r o p d e kracht die in d e gelovigen is d a n o p d e kracht van Christus waar h e t geloof in v e r t r o u w e n uit p u t e n leeft. In zijn s p r e k e n over d e g e m e e n s c h a p m e t d e verheerlijkte Christus staat dikwijls m e e r o n z e e r v a r i n g c e n t r a a l d a n dat h e t e e n christocentrisch s p r e k e n is. Van d e vragen die hierbij rijzen m o e t vooral gewezen worden o p d e tegenstelling die ontstaat tussen d e k e n n i s van d e v e r h o o g d e Christus - samenvallend met d e inwoning van d e Geest in ons - en d e kennis van d e 'aardse' Christus - waarbij ook zijn verzoeningswerk a a n h e t kruis van Golgota is i n b e g r e p e n ! H e t werk van Christus in ons krijgt o p deze m a n i e r e e n m e e r w a a r d e boven het werk van Christus voor ons. De m a n i e r w a a r o p in het Nieuwe T e s t a m e n t d e gekruisigde Christus centraal wordt gesteld voor d e g e m e e n t e en voor het geloofsleven, en in het werk van d e Heilige Geest - d e n k aan Paulus' b o o d s c h a p aan d e Korintiërs, 1 Kor. 2:2w - laat een dergelijke tegenstelling niet toe. Bij Murray is deze tegenstelling tussen d e v e r h o o g d e en d e a a r d s e Christus van dezelfde aard als bij a n d e r e n d e tegenstelling zou zijn tussen d e Heilige Geest en Christus. Dat h e e f t te m a k e n m e t d e m a n i e r waarop hij, zoals we e e r d e r zagen, d e v e r h o o g d e Christus in zeer nauw verband ziet met d e Heilige Geest.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's