Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Puriteins, pluraal en opgewekt; hoofdlijnen uit de kerkgeschiedenis van koloniaal Noord-Amerika (1607-1776) - pagina 22

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Puriteins, pluraal en opgewekt; hoofdlijnen uit de kerkgeschiedenis van koloniaal Noord-Amerika (1607-1776) - pagina 22

1. Inleiding..2. Puriteins. - Spanningen in de 'New England Way' - 'Half-way-covenant'..3. Pluraal. - Pluraliteit - Anglicanen - Baptisten - Quakers - Presbyterianen - Presbyterianen in de 'Great Awakening' - Jonathan Edwards - George Whitefield..

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

aanbeveling, dat m e n overal plechtig h e t ' c o v e n a n t ' zou vernieuwen, b e t e r zou toezien o p d e levenswandel en d e m e n s e n weer m e e r v e r t r o u w d zou m a k e n m e t d e o u d e s t a n d a a r d s van h e t C a m b r i d g e Platform. In mei 1680 hield d e ' R e f o r m i n g Synod' een tweede zitting. Daar a a n v a a r d d e n d e congregationalistische kerken van New E n g l a n d voor h e t eerst u i t d r u k k e l i j k e e n geloofsbelijdenis, d e 'Savoy Declaration' van d e Engelse congregationalisten uit 1658. Die was voor het grootste deel gelijk aan d e Westminster Confessie van d e presbyterianen. Ze week alleen af o p d e p u n t e n van k e r k r e g e r i n g e n overheid. Twee e e u w e n bleef deze confessie h e t officiële symbool van Amerikaans congregationalisme. 2.9. Verschuivingen Verschillende a n d e r e gebeurtenissen leidden e c h t e r tot grote verschuivingen in d e Puriteinse 'New E n g l a n d Way'. De kolonies van New E n g l a n d kwamen n a 1680 in t o e n e m e n d e m a t e o n d e r controle van d e Engelse K r o o n . In 1691 werd n a d e Glorious Revolution van 1688 eenzelfde tolerantie verplicht als in het moed e r l a n d . Dat b e t e k e n d e privatisering van d e Puriteinse kerk! V o o r t a a n was h e t burgerlijk s t e m r e c h t van iemands e c o n o m i s c h e positie afhankelijk, niet van zijn kerklidmaatschap. De anglicanen k r e g e n voet aan d e g r o n d in New E n g l a n d . E n baptisten en q u a k e r s k o n d e n niet l a n g e r w o r d e n vervolgd. In d e j a r e n 1690 kwamen er ook van b i n n e n u i t s c h e u r e n in h e t Puriteinse bolwerk. In d e kosmopolietische havenstad Boston vera n d e r d e d e m e n t a l i t e i t h e t eerst. E e r d e r in d e 17e eeuw h a d Puriteins roepingsbesef veel welvaart gebracht. Maar n u verwoestte d e d o c h t e r (de welvaart) d e m o e d e r (de religie)! De g e g o e d e b u r g e r s stegen in politieke en sociale betekenis. Ze g i n g e n d e Puriteinse p r e d i k a n t e n als o u d e r w e t s e n achterlijk b e s c h o u w e n . Een massale hetze in Salem in 1692 tegen vrouwen die als 'heks e n ' w e r d e n b e s c h o u w d e n van wie e r 19 w e r d e n o p g e h a n g e n , d e e d h e t image van d e kerk geen goed. O p k o m e n d Verlichtings-denken vond a a n h a n g o n d e r d e rijkere k o o p l i e d e n . In h u n opvattingen lag veel n a d r u k o p d e vrije wil en o p d e moraal. Arminianisme vond ingang. Men stootte zich trouwens ook aan Puriteinse restricties voor d e h a n d e l , die vroeger o p basis van d e Mozaïsche wetgeving waren opgelegd. In 1699 stichtten in Boston enkele invloedrijke kooplieden, J o h n Leverett e n William e n T h o m a s Brattle, een nieuwe kerk, d e Brattle Street C h u r c h . Ze wilden e e n kerk die m e e r ' b r o a d a n d catholick' zou zijn. H i e r kreeg een m e e r 'verlichte' kerk gestalte

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996

Reformatorische stemmen | 60 Pagina's

Puriteins, pluraal en opgewekt; hoofdlijnen uit de kerkgeschiedenis van koloniaal Noord-Amerika (1607-1776) - pagina 22

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996

Reformatorische stemmen | 60 Pagina's