Puriteins, pluraal en opgewekt; hoofdlijnen uit de kerkgeschiedenis van koloniaal Noord-Amerika (1607-1776) - pagina 13
1. Inleiding..2. Puriteins. - Spanningen in de 'New England Way' - 'Half-way-covenant'..3. Pluraal. - Pluraliteit - Anglicanen - Baptisten - Quakers - Presbyterianen - Presbyterianen in de 'Great Awakening' - Jonathan Edwards - George Whitefield..
2.2. De puriteinse kolonies Plymouth was d e eerste Puriteinse k o l o n i e in Noord-Amerika. Ze werd gesticht d o o r e e n g r o e p van h o n d e r d Engelse congregationalisten die als v l u c h t e l i n g e n m e t h u n p r e d i k a n t J o h n R o b i n s o n sinds 1608 in N e d e r l a n d h a d d e n g e w o o n d . Met h e t s c h i p d e 'Mayflower' v o e r e n ze in s e p t e m b e r 1620 uit h e t Engelse Plymouth n a a r Amerika. De k o l o n i e Virgin ia was h u n reisdoel. De 'Mayflower' raakte e c h t e r uit d e koers en bereikte d e kust 700 k i l o m e t e r n a a r h e t N o o r d e n , bij C a p e Cod. De 'Pilgrim Fathers' b e s l o t e n ter plekke e e n e i g e n k o l o n i e te v o r m e n , die P l y m o u t h ging h e t e n . G o u v e r n e u r werd William Brad ford (1590-1657), leid e n d e o u d e r l i n g was William Brewster. P l y m o u t h bleef e e n vrij gesloten P u r i t e i n s e g e m e e n s c h a p , die weinig n i e u w e m e n s e n o p n a m . In 1630 w a r e n er o n g e v e e r 300 inwoners. In 1660 n o g niet m e e r d a n 2000. De tweede Engelse kolonie was Massachusetts. In 1630 v e r t r o k k e n o n g e v e e r 1000 c o n g r e g a t i o n a l i s t i s c h e p u r i t e i n e n in 11 s c h e p e n uit S o u t h a m p t o n r i c h t i n g A m e r i k a . H u n e m i g r a t i e s t o n d t e g e n d e a c h t e r g r o n d van d e centralistische m a a t r e g e l e n e n d e antip u r i t e i n s e v e r d r u k k i n g die zij als 'dissenters' o n d e r v o n d e n van k o n i n g Karei I e n d e Anglicaanse aartsbisschop William L a u d . De e m i g r a n t e n vestigden zich in e e n zelfstandige kolonie aan d e Massachusetts Bay, m e t Boston als h o o f d s t a d . G o u v e r n e u r in Boston werd J o h n W i n t h r o p (1588-1649) en d e meest leidinggev e n d e p r e d i k a n t was J o h n C o t t o n (1584-1652). W i n t h r o p h a d in e e n l e k e p r e e k aan b o o r d van d e 'Arbella' e e n gevleugeld w o o r d g e s p r o k e n : 'We shall b e as a City u p o n a Hill' ('We zullen als e e n stad o p e e n b e r g zijn'). Dat tekent h e t christelijk idealisme van d e p u r i t e i n e n . Ze wilden in d e Nieuwe W e r e l d e e n s a m e n l e v i n g v o r m e n , die zowel civiel als kerkelijk o p Gods W o o r d g e g r o n d was. H u n k o l o n i e m o e s t e e n getuigenis en e e n s t i m u l e r e n d m o d e l zijn voor h e t m o e d e r l a n d , waar d e r e f o r m a t i e halverwege was blijven steken. T o t 1641 vestigden zich m i n s t e n s 20.000 nieuwe b e w o n e r s in Massachusetts. V o o r e e n g r o o t deel waren het p u r i t e i n e n uit d e provincies Essex, Suffolk e n Norfolk. Dat z o r g d e voor e e n g r o t e kerkelijke h o m o g e n i t e i t , h e e l a n d e r s d a n in b i j v o o r b e e l d Virginia. Massachusetts werd d e belangrijkste k o l o n i e in deze regio. H e t ontwikkelde zich tot e e n 'Bible C o m m o n w e a l t h ' , e e n 'Holy C o m m o n w e a l t h ' m e t g r o t e invloed o p c u l t u u r e n religie in h e t vroege Amerika. Twee a n d e r e Puriteins g e o r i ë n t e e r d e kolonies w e r d e n in d e j a r e n
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996
Reformatorische stemmen | 60 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996
Reformatorische stemmen | 60 Pagina's