Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Puriteins, pluraal en opgewekt; hoofdlijnen uit de kerkgeschiedenis van koloniaal Noord-Amerika (1607-1776) - pagina 40

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Puriteins, pluraal en opgewekt; hoofdlijnen uit de kerkgeschiedenis van koloniaal Noord-Amerika (1607-1776) - pagina 40

1. Inleiding..2. Puriteins. - Spanningen in de 'New England Way' - 'Half-way-covenant'..3. Pluraal. - Pluraliteit - Anglicanen - Baptisten - Quakers - Presbyterianen - Presbyterianen in de 'Great Awakening' - Jonathan Edwards - George Whitefield..

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tenslotte mogen twee bevolkingsgroepen niet buiten beeld blijven: de Indianen en de negerslaven. Vanwege de annexatie van land d o o r de immigranten waren er regelmatig spanningen en schermutselingen tussen de Europese kolonisten en de oorspronkelijke bewoners van het Amerikaanse continent, de Indianen. In 1675-1676 vond er een bloedige oorlog plaats, de King Philip's War. Desondanks werd er in de 17e eeuw belangrijk zendingswerk onder de Indianen gedaan door de congregadonalistische predikant J o h n Eliot uit Roxbury bij Boston. Hij publiceerde de eerste Bijbelvertaling in een Indiaanse taal, het Algonquiaans (16611663). Uit zijn werk ontstonden autochtone gemeenten van zogenaamde 'praying Indians', biddende Indianen. fj.w1

?? ?. • f * W

>

m

m Z

NE ET U P AN AT A

I

UP BIB L U M

£

NANEESWE

T: N U K K O N E

De Indiaanse vertaling van het Nieuwe Testament door ds. John Eliot verscheen in 1663

G O D p

TT S T A M E N T j f

K A H WOSK

W'USKU

JOHN

Utïmïhï-,

TESTAMENT.

E L I O T

> ; î s « V 4 » ï « ; i t i ï i i s ••'f»ïV;i

In de 18e eeuw werden er vooral d o o r het zendingswerk van de presbyterianen David en John Brainerd en d o o r dat van de Moravische zendeling David Zeisberger christelijke g e m e e n t e n o n d e r de Indianen gesticht. En dan de negerslaven. Lange tijd is het kwaad van de slavenhandel niet als zodanig onderkend en aan de kaak gesteld. Aan evangelieverkondiging onder slaven werd in de 17e eeuw ook nauwelijks aandacht besteed. Sinds ± 1700 veranderde op dit punt de opinie. Cotton Mather bijvoorbeeld publiceerde in 1706 een

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996

Reformatorische stemmen | 60 Pagina's

Puriteins, pluraal en opgewekt; hoofdlijnen uit de kerkgeschiedenis van koloniaal Noord-Amerika (1607-1776) - pagina 40

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996

Reformatorische stemmen | 60 Pagina's