Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het probleem van het kwaad; Gedachten over God en het lijden - pagina 25

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het probleem van het kwaad; Gedachten over God en het lijden - pagina 25

1. De werkelijkheid van het kwaad. - Het kwaad als atheïstisch argument...2. Voor en tegen van het theodicee-project. - De theologische traditie over Gods wil...3. Gods almacht, Gods goedheid en het kwaad. - Trinitarisch perspectief...4. Hoe kunnen we verder als lijden ons treft? - Job...

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vatten we het theodicee-project op deze wijze op, als een vorm van geloof dat op zoek is naar inzicht, dan hebben we hierin met een legitieme theologische taak te maken. Zo bezien gaat het zelfs om een zeer noodzakelijke en in onze tijd misschien wel meer dan ooit urgente taak. Want het 'verantwoording afleggen van de hoop die in u is' (1 Petr.3:15) is toch een oeropdracht van de christelijke gemeente. En die opdracht is niet tijdloos, maar dient in iedere tijd op nieuwe wijze vervuld te worden. Iedere periode en iedere cultuur heeft immers weer eigen verschijnselen en denkpatronen die de christelijke hoop aanvechten, en de gemeente tot verantwoording uitdagen. In onze tijd is het probleem van het kwaad ontegenzeggelijk één van de grootste aanvechtingen. Meer dan ooit hebben we ons daarom rekenschap te geven, niet van de wanhoop waarmee we ons verstand maar op nul zetten, maar van de gegronde hoop waaruit we ondanks het kwaad nochtans mogen leven. 2. Kentheoretische bezwaren' Een tweede categorie bezwaren hangt soms nauw met de eerste samen, maar is toch van een wat andere aard. De leidende gedachte is hier, dat gelovigen zich niet moeten laten verleiden tot het zoeken naar een theodicee, omdat het voor hen helemaal niet nodig is een antwoord te kunnen geven op de vraag naar Gods verhouding tot het kwaad. Dat laatste wordt natuurlijk wel vaak gesuggereerd. Het zou onwetenschappelijk of onredelijk of ongegrond zijn om vast te houden aan het geloof in God zonder een antwoord te kunnen geven op de vraag waarom God zoveel kwaad toelaat. Daarom zou een overtuigende theodicee nodig zijn. Alleen zo kan duidelijk worden dat het christelijk geloof intellectueel wel degelijk verantwoord is. Tegenover deze gedachtegang heeft onder anderen de Amerikaanse christen-filosoof Alvin Plantinga belangrijke kentheoretische bezwaren aangedragen tegen het theodicee-project. 13 Hij meent dat christenen in kentheoretisch opzicht helemaal geen overtuigende theodicee nodig hebben om intellectueel verantwoord te zijn in hun geloof. Stellen zij toch een theodicee op, dan suggereren zij daarmee dat de bewijslast aan hun kant ligt: er moet een redelijke verklaring te vinden zijn voor het kwaad, wil het geloof in een almachtige en volmaakt goede God verantwoord zijn. Maar dat is niet waar. Ook zonder inzicht te hebben in het waarom van het kwaad en lijden in de wereld hebben gelovigen voldoende redenen om vast te houden aan hun geloof in God. Dat geloof is in een belangrijk opzicht

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Reformatorische stemmen | 70 Pagina's

Het probleem van het kwaad; Gedachten over God en het lijden - pagina 25

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Reformatorische stemmen | 70 Pagina's