Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het probleem van het kwaad; Gedachten over God en het lijden - pagina 14

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het probleem van het kwaad; Gedachten over God en het lijden - pagina 14

1. De werkelijkheid van het kwaad. - Het kwaad als atheïstisch argument...2. Voor en tegen van het theodicee-project. - De theologische traditie over Gods wil...3. Gods almacht, Gods goedheid en het kwaad. - Trinitarisch perspectief...4. Hoe kunnen we verder als lijden ons treft? - Job...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

den duur te relativeren. Dat betekent echter niet, dat daarmee het kwaad zelf ook minder erg geworden is! Wanneer wij weer nieuwe verhalen over ellendige gebeurtenissen horen, realiseren we ons dan ook vaak ineens weer met een schok in wat voor een verschrikkelijke wereld we eigenlijk leven. Zonder die verhalen leven we daar gemakkelijk in een zekere lichtzinnigheid aan voorbij - en daarmee ook aan het lot van diegenen die in het bijzonder door het leed getroffen zijn. Vandaar het appèl van Elie Wiesel: laten we niet ophouden de specifieke, concrete levensverhalen te vertellen van de slachtoffers van het kwaad. Het kwaad als atheïstisch argument Toch wast al het water van de wereld niet weg, dat specifieke ervaringen van afschuwelijk lijden en kwaad ook algemene vragen oproepen. Die vragen kunnen abstract zijn in de zin dat ze onze aandacht weg-trekken van de concrete lijdenservaringen, zij zijn daarom nog niet minder urgent en legitiem. Dat geldt zeker voor één van de meest voorkomende vragen die in situaties van lijden gesteld wordt, namelijk de vraag naar God. Waar is Hij als het leven pijn doet? Hoe verhoudt Hij zich tot het kwaad dat mij en/of anderen treft? Veroorzaakt Hij het, of laat Hij het toe, of staat Hij er juist buiten? Het zijn vragen die ook in de Bijbel gesteld worden, het meest indringend in het boek Job. En er worden antwoorden op gegeven. Antwoorden die soms een algemeen karakter hebben. Zo wordt de specifieke nood van Job uiteindelijk geplaatst in het omvattende kader van Gods algemene scheppingswerk (Job 38 e.v.). Wanneer we in het vervolg nadenken over 'het probleem van het kwaad' bedoelen we allereerst dit probleem: hoe kunnen we het lijden dat ons treft, en ook het lijden dat zovele anderen in de wereld treft, plaatsen in het licht van het geloof in God? Het gaat ons dus niet om een puur rationeel, theoretisch probleem, maar om een geloofsmatige vraag. Voor velen is dat in situaties van lijden inderdaad één van de meest urgente vragen. Zij zoeken naar God maar vinden Hem niet, zien Zijn weg niet - en dat maakt hun lijden nog zwaarder. Daarom is het ook logisch dat zij naar een antwoord op deze vraag zoeken, en dat anderen hen daarbij helpen. Voor anderen gaat het hier intussen niet zozeer om een vraag, alswel om een weet: Het vele kwaad in de wereld vormt volgens hen een rechtstreekse en onomstotelijke weerlegging van het geloof in God. Zij achten het eenvoudig onmogelijk dat een God die zowel almachtig als volmaakt goed is een wereld geschapen zou hebben waarin zoveel leed en verdriet voorkomt

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Reformatorische stemmen | 70 Pagina's

Het probleem van het kwaad; Gedachten over God en het lijden - pagina 14

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Reformatorische stemmen | 70 Pagina's