Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buiten de kerk geen enkel behoud - pagina 24

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buiten de kerk geen enkel behoud - pagina 24

1. Inleiding...2. Caecilius Thascius Cyprianus. - Doop - Kerk als moeder - als ark van het behoud...3. De geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel...4. Aurelius Augustinus. - De Donatisten...5. De zestiende eeuw. - De rooms-katholieke Kerk - Reformatie - Contrareformatie...6. De negentiende en twintigste eeuw. - Paus Pius IX - Kuyper - Schilder - Kuitert...7. Intra ecclesiam salus...

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

moest men zich van hen afscheiden aangezien de ware Kerk huns inziens bestond in de gemeenschap van de heilige bisschoppen 27 . Buiten deze Kerk was er naar hun mening geen behoud. De Donatisten dachten met deze opvatting sterk te staan wat de traditie aangaat. Na enige tijd behoorde de helft van de christenen tot de Donatisten, die de katholieken verweten mensen die de bijbel indertijd aan de heidense overheid hadden uitgeleverd, in hun midden te hebben gehandhaafd. Daarmee hadden zij huns inziens de zonde tegen de Heilige Geest bedreven en de gehele katholieke kerk onder de ban geplaatst. Bisschop van Hippo Regius Augustinus, evenals Cyprianus Africaan van geboorte, komt in de jaren tachtig van de vierde eeuw tot bekering. Weliswaar heeft hij een vrome moeder, Monnica, die later voor hem beeld van de Kerk zal worden, maar het duurt lang voordat haar gebeden ten aanzien van haar zoon, zo zal deze later schrijven, verhoord worden. In 3 8 7 wordt Augustinus door bisschop Ambrosius van Milaan gedoopt. Spoedig daarna keert hij naar zijn geboortestreek Numidiƫ terug. Om zo heilig mogelijk te kunnen leven, richt hij met een aantal vrienden een klooster in. Tegen zijn wens wordt hij in 3 9 1 tot het ambt van presbyter in Hippo Regius geroepen. Vier jaar later is hij daar mede-bisschop en na de dood van de bisschop valt Augustinus die waardigheid toe. Hij geeft leiding aan de gemeente en strijdt onder meer met de Donatisten. In confrontatie met deze scheurkerk ontwikkelt de kerkvader zijn kerkleer. Hierin toont hij zich vooral pastor. We zien hem optreden met onuitputtelijk geduld, onvermoeide volharding, verre tegemoetkomendheid en brede overredingskracht; soms is er echter sprake van afgedwongen hardheid 28 . Evenals Cyprianus is Augustinus van mening dat buiten de Kerk niemand tot het behoud komen kan. Hij verkondigt dan ook stellig in een preek: Buiten de katholieke Kerk kan veel verdienstelijks zijn op het behoud na: men kan eerbewijs hebben, men kan sacramenten hebben, men kan halleluja zingen, men kan beamen, men kan het evangelie bezitten, men kan het geloof in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest hebben en prediken,

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Reformatorische stemmen | 60 Pagina's

Buiten de kerk geen enkel behoud - pagina 24

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Reformatorische stemmen | 60 Pagina's