Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buiten de kerk geen enkel behoud - pagina 11

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buiten de kerk geen enkel behoud - pagina 11

1. Inleiding...2. Caecilius Thascius Cyprianus. - Doop - Kerk als moeder - als ark van het behoud...3. De geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel...4. Aurelius Augustinus. - De Donatisten...5. De zestiende eeuw. - De rooms-katholieke Kerk - Reformatie - Contrareformatie...6. De negentiende en twintigste eeuw. - Paus Pius IX - Kuyper - Schilder - Kuitert...7. Intra ecclesiam salus...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

II. CAECILIUS T H A S C I U S CYPRIANUS

V o o r de bekering van Constantijn de Grote in 31 2 waren er tijden van christenvervolging maar ook k e n d e m e n van de zijde van de Romeinse overheid een gedoogbeleid. Er kon zich min of m e e r een bovengronds kerkelijk leven ontwikkelen. In de eerste eeuwen lag het zwaartepunt van de Kerk in het Oostelijk deel van het Middellandse Zeegebied. Vanaf de tweede eeuw kwam het Westen meer naar voren. Het theologisch klimaat tussen beide delen van de ene katholieke Kerk was echter verschillend. Sprak men in het Oosten vooral over de verhouding tussen Vader en Z o o n en over d e twee naturen van Christus, in het Westen en het Zuiden besteedde m e n meer aandacht aan de Kerk, de sacramenten en de verlossing. Vooral de namen van Tertullianus (160—220), Cyprianus (200?—258) en Augustinus (354—430) dienen in dit verband g e n o e m d te worden. Opmerkelijk is dat deze drie allen werkzaam waren in Africa dat dan ook als het theologisch centrum beschouwd dient te worden; R o m e was dat in die tijd nog niet. In Africa wilde de Kerk e e n grote mate van zelfstandigheid h e b b e n 1 0 . Bovendien was ze nogal rigouristisch en legalistisch van inslag: christenen werden geacht in hun leven zich geheel anders te gedragen dan onbekeerde mensen. Paulus had immers gezegd: 'Gij geheel anders. Gij hebt Christus leren k e n n e n ' (Ef. 4:20). Velen kenden de begeerte om d o o r martelaarschap zekerheid van het b e h o u d te verkrijgen. Een invloedrijk Africaans t h e o l o o g Het is vooral Cyprianus 1 1 die Origenes' uitspraak in zijn consequenties heeft doordacht en daarover heeft geschreven. In een brief aan bisschop Jubaianus in Mauretanië schrijft hij: 'Buiten de Kerk is er geen enkel b e h o u d ' 1 2 . Cyprianus was wel al tot geloof g e k o m e n maar n o g niet g e d o o p t toen het volk van Carthago aandrong o p zijn bisschopsbenoeming. Kort na zijn d o o p in 249 werd hij tot bisschop gewijd van deze stad die met Rome, Alexandrië en Antiochië tot de belangrijkste van het Romeinse Rijk gerekend moest worden. Tijdens de christenvervolging vanaf 251 vielen velen van het geloof af. Toen deze ophield, kwamen vele afvalli-

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Reformatorische stemmen | 60 Pagina's

Buiten de kerk geen enkel behoud - pagina 11

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Reformatorische stemmen | 60 Pagina's