Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buiten de kerk geen enkel behoud - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buiten de kerk geen enkel behoud - pagina 21

1. Inleiding...2. Caecilius Thascius Cyprianus. - Doop - Kerk als moeder - als ark van het behoud...3. De geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel...4. Aurelius Augustinus. - De Donatisten...5. De zestiende eeuw. - De rooms-katholieke Kerk - Reformatie - Contrareformatie...6. De negentiende en twintigste eeuw. - Paus Pius IX - Kuyper - Schilder - Kuitert...7. Intra ecclesiam salus...

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Kerk is apostolisch De Kerk is naar Paulus' woord gebouwd op het fundament van apostelen en profeten (Ef. 2:20). Kwamen de profeten in de Geloofsbelijdenis van Constantinopel al eerder aan bod ('die gesproken heeft door de profeten'), nu wordt beleden dat de Kerk alles te maken heeft met de apostelen. Aan zowel het Oude als het Nieuwe Testament wordt recht gedaan. Toch moet nog iets meer gezegd worden. Al kent de Kerk voor haar belijden en beleven de normen van de Schrift en de belijdenis, dat wil nog niet zeggen dat het gezag daarvan vanzelf en door iedereen gehandhaafd en toegepast wordt. Daarom heeft de Kerk toezicht en opzicht nodig. Dat is de specifieke taak voor de bisschop. Cyprianus heeft het eens als volgt geformuleerd: Deze eenheid moeten wij krachtig vasthouden en verdedigen, vooral wij, bisschoppen, die in de Kerk leiding geven, opdat wij ook het bewijs leveren van het ene en ondeelbare bisschopsambt zelf. Niemand bedriege de broederschap door leugen; niemand vervalse de waarheid van het geloof door trouweloos plichtsverzuim. De bisschoppen hebben hoofd voor hoofd de taak, om de eenheid van het bisschopsambt hoog te houden 2 6 . Al vroeg in de geschiedenis van de nieuwtestamentische kerk kwam men tot de gedachte dat de apostelen bisschoppen hadden aangesteld die dezelfde volmacht hadden als zij. Deze werden weer door anderen opgevolgd met dezelfde volmacht, de 'apostolische successie', uitgedrukt in een ambtsbevestiging met handoplegging (1 Tim. 4 : 1 4 ; 2 Tim. 1:6). Die wettige opvolging waarborgde het bezit van de waarheid. In de handen van de bisschop lag de apostolische overlevering, de traditie. Was in Handelingen 1 5 : 2 8 gezegd: 'Het heeft de Heilige Geest en ons goed gedacht', datzelfde gold nu voor een concilie van bisschoppen. De Kerk is onfeilbaar. De Kerk bedient de doop Heel gebruikelijk bij geloofsbelijdenissen is dat, nadat de doopleerling gezegd heeft: 'Ik geloof een heilige, algemene, christelijk kerk', de woorden 'communio sanctorum' volgen. Meestal wordt dit vertaald met: 'gemeenschap der heiligen'. Daarbij denken we aan de heilige mensen, de in Christus geheiligden, degenen die door de Heilige Geest heilig gemaakt worden. Dat betekent dat deze woorden min of meer een herhaling zijn van wat al eerder beleden is bij: 'de heilige kerk'.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Reformatorische stemmen | 60 Pagina's

Buiten de kerk geen enkel behoud - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Reformatorische stemmen | 60 Pagina's