Buiten de kerk geen enkel behoud - pagina 13
1. Inleiding...2. Caecilius Thascius Cyprianus. - Doop - Kerk als moeder - als ark van het behoud...3. De geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel...4. Aurelius Augustinus. - De Donatisten...5. De zestiende eeuw. - De rooms-katholieke Kerk - Reformatie - Contrareformatie...6. De negentiende en twintigste eeuw. - Paus Pius IX - Kuyper - Schilder - Kuitert...7. Intra ecclesiam salus...
den n a luwing van de storm zijn gezag niet. Er kwamen tegenbisschopp e n e n de e e n h e i d van d e Kerk brak. In a n d e r e delen van het Romeinse Rijk d e d e n zich ook scheuringen voor. H o e n u te h a n d e l e n m e t m e n s e n die terugkwamen? Moet een d o o p in 'ketterse' kring b e d i e n d erkend worden? In R o m e b e a n t w o o r d d e m e n deze vraag bevestigend: zulke m e n s e n b e h o e f d e n alleen de h a n d e n opgelegd te worden o p d a t zij de Heilige Geest z o u d e n ontvangen, indien zij maar overeenkomstig de instelling en in de n a a m van Christus of van de Drie-eenheid g e d o o p t waren. Naar de m e n i n g van Cyprianus en tachtig a n d e r e biss c h o p p e n van Africa moesten zij echter n o g g e d o o p t worden: Hoewel er behalve d e e n e d o o p geen tweede kan bestaan, m e n e n zij te k u n n e n d o p e n . Terwijl ze de b r o n van het leven verlaten h e b b e n , beloven zij de g e n a d e van het levende en h e i l b r e n g e n d e water. Daar worden de m e n s e n niet gereinigd, m a a r veeleer bezoedeld e n de z o n d e n worden niet verzoend, maar n e m e n des te m e e r toe. In dit geboorte-uur k o m e n duivelskinderen ter wereld, geen k i n d e r e n Gods. Krachtens de leugen geboren, verkrijgen zij de beloften d e r waarheid niet; in trouweloosheid ter wereld gebracht, verspelen zij de g e n a d e van het geloof. Wie de vrede des H e r e n in razende tweedracht verbreken, k u n n e n de beloning van de vrede niet verwerven. 1 4 Ja, het is volgens Cyprianus zelfs zo dat het martelaarschap buiten de ene katholieke Kerk niets oplevert, in ieder geval niet het b e h o u d . Integendeel: Zelfs wanneer deze mensen d o o r het belijden van Christus' n a a m de d o o d in zouden gaan, dan zou het bloed deze smet niet uitwissen. De onverzoenlijke, zware schuld d e r tweedracht wordt zelfs d o o r het lijden als martelaar niet gedelgd. Wie niet tot de Kerk behoort, kan geen martelaar zijn. Binnengaan in het Koninkrijk is niet mogelijk, wanneer m e n de Kerk, die de wet van dat rijk h a n d h a a f t , vaarwel zegt. Christus gaf ons zijn vrede; één van hart en één van zin te zijn beval Hij; het verbond van liefde en vrede gaf Hij ons o n g e r e p t en o n g e s c h o n d e n te bewaren. Wie de broederschap niet hoog hield, kan het martelaarschap niet in d a d e n t o n e n . . . Gesteld dat zij aan de vlammen en het vuur prijsgegeven zouden worden e n zouden verbranden of als prooi van de wilde dieren zouden o m k o m e n , dan zou dit toch niet de kroon van het geloof zijn, maar de straf voor h u n ontrouw; het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000
Reformatorische stemmen | 60 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000
Reformatorische stemmen | 60 Pagina's