Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buiten de kerk geen enkel behoud - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buiten de kerk geen enkel behoud - pagina 27

1. Inleiding...2. Caecilius Thascius Cyprianus. - Doop - Kerk als moeder - als ark van het behoud...3. De geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel...4. Aurelius Augustinus. - De Donatisten...5. De zestiende eeuw. - De rooms-katholieke Kerk - Reformatie - Contrareformatie...6. De negentiende en twintigste eeuw. - Paus Pius IX - Kuyper - Schilder - Kuitert...7. Intra ecclesiam salus...

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze gedachtegang vormt de achtergrond van Augustinus' langdurige inspanning voor de hereniging van de Kerk na het Donatistisch schisma 3 6 , dat hij overigens geheel aan de Donatisten verwijt die door hun scheurmakerij ervan blijk geven de liefde niet te bezitten. Aanvankelijk probeert Augustinus de Donatisten met redelijke argumenten, op grond van de traditie, te overtuigen. Hij vat zijn bezwaren tegen het Donatisme als volgt kort samen: Twee slechte dingen van u werpen we u voor de voeten: het ene is dat gij dwaalt in het stuk van de doop, het andere dat ge u van hen die in dit stuk de ware opvatting hebben, afscheidt 37 . De werking van de sacramenten is volgens Augustinus niet afhankelijk van de persoon van de bisschop, van diens heiligheid zoals Cyprianus en in zijn spoor de Donatisten beweerden, maar van diens ambt. Christus alleen heeft immers de macht en de bevoegdheid, de bisschop is slechts bedienaar: hij geeft niet wat hij zelf heeft maar geeft slechts aan de dopeling door wat hij ontvangen heeft. De evangelist Johannes zegt immers datjezus doopte, hoewel Hij niet zelf doopte maar zijn discipelen (4:1V) 3 8 . Augustinus kan daarom in tegenstelling tot de Donatisten de geldigheid van de doop in andere kring dan in de ene katholieke Kerk bediend, erkennen. Hun beroep op Cyprianus acht hij niet terecht. Wel neemt hij deze kerkvader in bescherming: in diens tijd was er nog geen traditie inzake dit moeilijke vraagstuk en waren er ook nog geen besluiten genomen door oecumenische concilies; bovendien had Cyprianus steeds met grote kracht geijverd voor de eenheid van de Kerk. Samenvattend kunnen we stellen dat de ene heilige katholieke apostolische Kerk volgens Augustinus niet daarom voor het behoud noodzakelijk omdat zij alleen de sacramenten heeft en omdat haar dienaars zuiver zijn, maar alleen omdat in haar de sacramenten recht worden bediend, dat wil zeggen in de eenheid van de liefde, binnen de wereldwijde gemeenschap der heiligen. Het is en blijft daarom nodig mensen tot de Kerk te brengen, het lichaam van Christus waarin de Heilige Geest woont. Indien men daartoe immers niet behoort, is men niet behouden. Na alle vruchteloze discussies met de Donatisten ziet Augustinus een grote taak weggelegd voor de overheid. Op haar acht hij Jezus' woord van toepassing:

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Reformatorische stemmen | 60 Pagina's

Buiten de kerk geen enkel behoud - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Reformatorische stemmen | 60 Pagina's