Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tot activiteit geroepen; De blijvende verantwoordelijkheid van de kerk voor de samenleving - pagina 18

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tot activiteit geroepen; De blijvende verantwoordelijkheid van de kerk voor de samenleving - pagina 18

De blijvende verantwoordelijkheid van de kerk voor de samenleving...2. Wat bedoelen we met de profetische roeping van de kerk tot de overheid?..3. Blijven de kerken een rol spelen in onze samenleving?..4. Beeld van de eigen tijd...5. Waarom het isolement van de reformatorische kerken groter zal worden...6. Beknopt historisch overzicht van de verhouding tussen kerk en staat...7. Welke gevolgen heeft de modernisering voor de verantwoordelijkheid van de kerk in de samenleving?..8. Stellingen...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

van d e macrostructuren, bijvoorbeeld in d e economie (multinationals), politiek (internationalisering) en sociaal ( m a m m o e t s c h o l e n en - ziekenhuizen). De mesostructuur ( e e n overzichtelijke g r o e p van enige tientallen tot ongeveer duizend mensen, die een bepaalde doelstelling m e t elkaar delen, bijvoorbeeld o p religieus, economisch, ideologisch of maatschappelijk gebied) v o r m d e een buffer tussen staat en maatschappij enerzijds en individu en gezin anderzijds. In chronologische volgorde zien we de mesostructuur bijvoorbeeld in d e stam, het familieverband, het d o r p of de parochie, de gilden, de school, de jeudbeweging, de vakbond. De b e k e n d e zuilen v o r m d e n een klimaat waarin d e mesostructuren die b e m i d d e l d e n bij normenoverdracht, k o n d e n gedijen. Het proces van modernisering en massificering heeft zowel de zuilen als d e mesostructuren goeddeels afgebroken. Eén actueel voorbeeld ter verduidelijking. Politieke partijen, die in zekere zin ook als mesostructuren beschouwd k u n n e n worden, zijn machtelozer dan ooit. Bij hét politieke item van d e j a r e n negentig bij uitstek, de infrastructurele (her) inrichting van ons land, spelen de politieke partijen een secundaire of zelfs tertiaire rol 1 5 . De p l a n n e n zijn voorbereid d o o r ambten a r e n en experts en vervolgens vastgesteld in het kabinet. Planologische kernbeslissingen zoals de hogesnelheidslijn, het luchtruim boven Schiphol en d e Markerwaard worden niet meer b e o o r d e e l d langs politieke partijlijnen. De invoering van de Europese m u n t is toevertrouwd aan topbankiers, daar komt geen confessionele of sociaal-democratische ideologie m e e r aan te pas. Als ergens "de verstatelijking van het middenveld" (A.C. Zijderveld) opgerukt is, is het wel de psycho-therapeutische bedrijfstak. Voor alle leed op en buiten de straat, staat de staat paraat met een leger van therapeuten, (slachtofferhulp) Wat betreft het kerkelijk erf vraag ik me af of het Samen - op - Weg-proces een voorbeeld is van d e verschuiving van de meso-, naar' de macrostructuur. 3 Privé-leven en individualisering Nu zal i e m a n d tegen deze g e d a c h t e g a n g misschien i n b r e n g e n dat de vrijgemaakt- en bevindelijk g e r e f o r m e e r d e n juist nog wél een meso- of zuilenstructuur kennen die b e h o u d van traditie en oriëntatie mogelijk maakt. Dat is ook een voordeel. Toch blijkt dit gezien het functioneren van de huidige cultuur niet toereikend te zijn, o m d a t een organisatorisch groepsisolement nu juist geen verweer biedt tegen de invloed van deze cultuur op een beslissend d o m e i n , namelijk het privé-leven 16 . Het consumentisme, de m o d e r n e media en informatietechnologie, stellen het individu rechtstreeks, zonder bemiddeling van de zuil, bloot aan het m o d e r n e geestesklimaat. Het m o d e r n e leven speelt zich af buiten d e gemeenschappelijke v e r b a n d e n van d e eigen zuil, het individu heeft d e terugtocht aanvaard

16

I

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

Tot activiteit geroepen; De blijvende verantwoordelijkheid van de kerk voor de samenleving - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's