Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tot activiteit geroepen; De blijvende verantwoordelijkheid van de kerk voor de samenleving - pagina 23

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tot activiteit geroepen; De blijvende verantwoordelijkheid van de kerk voor de samenleving - pagina 23

De blijvende verantwoordelijkheid van de kerk voor de samenleving...2. Wat bedoelen we met de profetische roeping van de kerk tot de overheid?..3. Blijven de kerken een rol spelen in onze samenleving?..4. Beeld van de eigen tijd...5. Waarom het isolement van de reformatorische kerken groter zal worden...6. Beknopt historisch overzicht van de verhouding tussen kerk en staat...7. Welke gevolgen heeft de modernisering voor de verantwoordelijkheid van de kerk in de samenleving?..8. Stellingen...

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

2 De reformatorische kerken zijn zo met zichzelf bezig De veel g e h o o r d e uitspraak dat d e polarisatie in d e g e r e f o r m e e r d e gezindte tegenwoordig zo toeneemt, berust niet o p een historische analyse. Ik geloof namelijk dat dit niet het geval is. Wel c o n c e n t r e r e n d e bevindelijk geref o r m e e r d e n zich, vooral uit reactie o p t o e n e m e n d e onchristelijke wetgeving e n d e m o r e l e verloedering in d e samenleving, o p het zoveel mogelijk o n g e s c h o n d e n bewaren van d e eigen identiteit. Vooral in d e Gereform e e r d e G e m e e n t e n is d e christelijke samenleving die van d e eigen kring (geworden). In plaats van een oriƫntatie o p de plaatselijke w o o n g e m e e n schap (localisme), gaat m e n zich m e e r richten o p geestverwanten in het land, er vindt e e n concentratie plaats o p "ons soort mensen". De zo van'belang zijnde mesostructuren worden niet plaatselijk, maar landelijk opgebouwd. H e r v o r m d g e r e f o r m e e r d e n , die "van n a t u r e " een correctie o p deze ontwikkeling zouden k u n n e n geven, vanwege h u n overtuiging dat de publieke kerk de natie m o e t vormen, verliezen h u n a a n d a c h t en energie hiervoor d o o r een fixatie o p het Samen- op- Weg proces en e e n gedeeltelijke inlijving, contrecoeur, in de reformatorische zuil. Christelijk-gereformeerden en Vrijgemaakten worden in beslag g e n o m e n d o o r i n t e r n e onrust over de toekomstige koers van h u n kerken, waardoor e e n maatschappelijke positiebepaling niet bovenaan o p de a g e n d a staat 2 2 . 3 Het thuisfront als uitvalsbasis Het is niet o n d e n k b a a r dat bij i e m a n d d e g e d a c h t e postgevat heeft dat dit b o e k j e weinig positiefs te m e l d e n heeft. Dat is niet d e bedoeling. We kunn e n ons d o o r d e tijdgeest e n d e z o g e n a a m d e cultuuromslag te veel laten b e h e e r s e n en verlammen. De d o o r velen o v e r g e n o m e n driedeling van tijdperken, namelijk het mythische, ontologische en functionele tijdperk is een bruikbare, maar mij niet helemaal bevredigende hantering. In ons tijdperk, het functionele, zou het dan onmogelijk zijn met h e t klassiek gereform e e r d e belijden aan te k o m e n . In het Open Boek23 stelt ds. W. Dekker dat het klassiek g e r e f o r m e e r d e d e n k e n niet m e e r vol te h o u d e n is in het functionele tijdperk. Ik h o o p in deze b r o c h u r e a a n g e t o o n d te h e b b e n , dat wie d e m o d e r n e c u l t u u r niet serieus n e e m t , o n m o g e l i j k maatschappelijk vruchtbaar kan zijn, alleen al vanwege een stokkende communicatie tussen christenen en niet-christenen. Het is mijn overtuiging dat d e klassiek ger e f o r m e e r d e belijdenis i n h o u d en vitaliteit g e n o e g heeft, om ook in het functionele tijdperk beleden te worden. Noach en Abraham leefden beiden in het mythische tijdperk. Deze cultuur bood "van nature" net zo min een toegangspoort voor het Evangelie als

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

Tot activiteit geroepen; De blijvende verantwoordelijkheid van de kerk voor de samenleving - pagina 23

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's