Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tot activiteit geroepen; De blijvende verantwoordelijkheid van de kerk voor de samenleving - pagina 19

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tot activiteit geroepen; De blijvende verantwoordelijkheid van de kerk voor de samenleving - pagina 19

De blijvende verantwoordelijkheid van de kerk voor de samenleving...2. Wat bedoelen we met de profetische roeping van de kerk tot de overheid?..3. Blijven de kerken een rol spelen in onze samenleving?..4. Beeld van de eigen tijd...5. Waarom het isolement van de reformatorische kerken groter zal worden...6. Beknopt historisch overzicht van de verhouding tussen kerk en staat...7. Welke gevolgen heeft de modernisering voor de verantwoordelijkheid van de kerk in de samenleving?..8. Stellingen...

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

naar zijn eigen levenssfeer. Het verdwijnen van de mesostructuur is synoniem met individualisering. Wanneer we het antwoord op de vraag of verzuiling een begaanbare weg is om de confrontatie met het moderniseringsproces aan te gaan, samenvatten, is de conclusie dat verzuiling een positieve groepsfunctie heeft, maar door de eigen dynamiek van de modernisering ontoereikend is. Ik ga hier voorbij aan de opvatting dat de verzuiling voor de groep als zodanig een doodlopende weg of een asiel voor de nacht zal blijken te zijn, omdat het overleven van de groep in een bedreigende cultuur (onbewust) een doel op zichzelf wordt . Nadat we uitgebreid zijn ingegaan op de vraag of verzuiling een strategie kan zijn om met succes het moderniseringsproces tegemoet te treden, moet de vraag of de strategie van aanpassing kansen biedt om als alternatief te overleven in het moderniseringsproces beantwoord worden. Een veel gebruikt voorbeeld hiervan is de Gereformeerde Kerken in Nederland, maar er zijn meer voorbeelden. Om de leden, die in toenemende mate de kerk de rug toekeren toch aan zich gebonden te houden, tracht de kerk dan zoveel mogelijk aan de wensen van de leden tegemoet te komen. De bekende godsdienstsocioloog G. Dekker, wijst erop, dat deze kerken zich in hun godsdienstige opvattingen, zullen aanpassen aan de wensen van de leden om op die manier toch nog belangrijk te zijn voor die leden . Onlosmakelijk hiermee verbonden is een veranderde opvatting over de Schriftgezag). Het meeste en belangrijkste spreken over Boven, komt van beneden. Vaak blijkt dat de kerkverlating, door het afhankelijk maken van de waarheid van de Bijbel aan de inzet en de medewerking van mensen, groter, in plaats van minder wordt. Het zal duidelijk zijn dat aanpassing, om meer redenen dan hier genoemd, geen begaanbare weg is voor de reformatorische kerken om het moderniseringsproces tegemoet te treden. 17

18

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

Tot activiteit geroepen; De blijvende verantwoordelijkheid van de kerk voor de samenleving - pagina 19

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's