Kloof en brug; Omgaan met religie in een postmoderne tijd - pagina 47
1. Religie vergaat niet...2. Religie als postmodern verschijnsel...Premodernisme - Postmodernisme ..3. Religie in bijbels licht...Bijzondere en algemene openbaring...4. Postmoderne religiositeit: probleem en uitdaging...
58
Vgl. W. D e k k e r , Religie in de crisis, in: W. D e k k e r e n P.J. Visser ( r e d . ) ,
Uitgedaagd
door de tijd, p. 1 7 7 e n 1 8 3 . 5 9 Vgl. B e r t e n s e n D ' H a e n , Het postmodernisme 3 7 e n G.J. van B e u s e k o m , Ontstaan
in de literatuur, A m s t e r d a m , 1 9 8 8 , p.
en betekenis van het postmodernisme,
D e k k e r e n P.J. Visser ( r e d . ) , Uitgedaagd
in: W.
door de tijd, p. 2 6 , 2 7 .
6 0 J . H . Bavinck, The Church between Temple and Mosque, p. 1 2 5 . 61
Vgl. J . H . Bavinck, Inleiding
6 2 J . Calvijn, Institutie, 63
in de zendingswetenschap.
K a m p e n , 1 9 5 4 , p. 6 2 .
I, IV e n V.
Vgl. K. R u n i a , Het evangelie en de vele religies, p. 7 1 .
6 4 J . Van Eek, Vonken van het Licht. O p z o e k n a a r s p o r e n van G o d s a a n w e z i g h e i d , K a m p e n , 1 9 9 0 . In h e t V o o r w o o r d van dit v e r r a s s e n d e b o e k j e , d a t p r a k t i s c h e ' b e w i j z e n ' levert, wijst van Eek o o k o p Calvijn, d i e s p r a k van ' v o n k j e s d i e o n d e r d e as s c h u i l g a a n ' . 65
Vgl. J . H . Bavinck, The Church between Temple and Mosque, p. 1 2 5 , 1 2 6 : ' T h e history of r e l i g i o n d o e s n o t p r e s e n t a m o n o t o u s p i c t u r e of only folly a n d d e g e n e r a t i o n . T h e r e a r e c u l m i n a t i n g p o i n t s in i t . . . ' Bavinck h e r k e n t d e z e ' c u l m i n a t i n g p o i n t s ' in d e Islam e n h e t B o e d d h i s m e . Vgl. o o k H . K r a e m e r , Waarom nu juist het christendom?,
66
p. 9 3 , 94.
Vgl. G. van 't W o u t , De Naam onder de volken. E e n e v a n g e l i s c h e b e n a d e r i n g van d e v e r e r i n g van G o d in v e r s c h i l l e n d e c u l t u r e n , K a m p e n , 1 9 9 9 . In d e z e d o o r w r o c h t e s t u d i e w o r d t e x e g e t i s c h e n g o s d i e n s t h i s t o r i s c h dit g e g e v e n m a x i m a a l uitg e w e r k t , z o n d e r d e niet-christelijke religies als e e n a l t e r n a t i e v e heilsweg te p r o p a g e r e n - zelfs d e o f f e r d i e n s t o n d e r Israël bleek religieus v e r w o r d e n te zijn - .
67
W. D e k k e r , Niemand
los van God, in: G. van d e n B r i n k e.a. ( r e d . ) , Gegrond geloof,
p. 1 1 9 e.v. 68
D e z e realiteit w o r d t o o k in d e N e d e r l a n d s e G e l o o f s b e l i j d e n i s b e l e d e n als in artikel 2 g e s p r o k e n w o r d t o v e r tweeërlei ' k e n n e n van G o d ' .
6g
Vgl. J. H . Bavinck, Inleiding
in de zendingswetenschap,
p . 2 2 9 : B e g r i p p e n als z o n d e ,
g e n a d e , verlossing, g e b e d , offer, d i e wij in a n d e r e religies a a n t r e f f e n , h e b b e n alle e e n a n d e r e l a d i n g d a n in d e bijbel. Vgl. o o k P.J. Visser, Bemoeienis en getuigenis,p. 70
153_157-
Vgl. T. Wright, Nieuwe taken voor de kerk van nu, Z o e t e r m e e r , 1 9 9 5 , p. 90:
'...er
is e e n l e g i t i e m e christelijke ' g r o e n e ' t h e o l o g i e m o g e l i j k . ' 71 J . H . Bavinck, Religieus besef en christelijk geloof, p . 2 0 6 . Vgl. o o k j . Verkuyl, in de nieuwere zendingswetenschap, 72
p. 4 8 4 .
L. N e w b i g i n , The Finality of Christ, G r a n d Rapids, 1 9 6 9 , p. 36.
7 3 Vgl- K R u n i a , Het evangelie en de vele religies, p . 4 7 - 5 0 . 74
Ibid., p. 6 4 e.v. e n 7 3 e.v.
Inleiding
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's