Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tot activiteit geroepen; De blijvende verantwoordelijkheid van de kerk voor de samenleving - pagina 17

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tot activiteit geroepen; De blijvende verantwoordelijkheid van de kerk voor de samenleving - pagina 17

De blijvende verantwoordelijkheid van de kerk voor de samenleving...2. Wat bedoelen we met de profetische roeping van de kerk tot de overheid?..3. Blijven de kerken een rol spelen in onze samenleving?..4. Beeld van de eigen tijd...5. Waarom het isolement van de reformatorische kerken groter zal worden...6. Beknopt historisch overzicht van de verhouding tussen kerk en staat...7. Welke gevolgen heeft de modernisering voor de verantwoordelijkheid van de kerk in de samenleving?..8. Stellingen...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

conferenties over spiritualiteit, bewustwording en andere ondefinieerbare exotische onderwerpen, maar de trein van techniek en poen dendert ongehinderd voort. De dominantie van het rationeel-technisch-economische wereldbeeld en de inferieure rol van religieuze of metafysische factoren in onze cultuur is nog niet zo veel jaren geleden duidelijk gebleken bij het thema van de Boekenweek "Mijn G o d " . Terecht schreef Marcel Möring in de NRC dat de belangstelling voor dit thema niet het eigenlijke onderwerp betrof, maar het gevoel dat bij het onderwerp hoort. Als dit thema iets heeft opgeleverd, is het de bevestiging van het d o g m a uit de jaren zestig: gij zult niet geloven, gij zult niet serieus spreken o f denken over het geloof, aldus Möring. Opvallend is, dat niet alleen orthodoxe christenen niets van dit "nieuwe gel o o f ' van zoeken naar zingeving en het zich bezig houden met levensvraagstukken moeten hebben, ook notoire atheïsten als Rudy Kousbroek kunnen er alleen maar schamperend over doen: het zijn vermoeide, vroegoude mannetjes en vrouwtjes in een soort midlifecrisis, die zich als bekeerlingen met een wollig geloof van zoiets als spiritualiteit bezig houden 1 4 H i j sprak niet zonder reden. Want toen Antoine Bodar in een open brief aan G o d deze boekenbalvroomheid als vermaak en ijdel tijdverdrijf hekelde, en God beleed als de God van Abraham, Isaak en Jacob, en niet als de God van schrijvers en journalisten, viel heel dat naar zingeving snakkende Amsterdamse grachtengordeldom, in toorn over hem heen. 2 Reactie van de g e r e f o r m e e r d e gezindte De rechter- en de linkerflank van de gereformeerde gezindte hebben verschillend gereageerd op het maatschappelijke moderniseringsproces zoals dat met name na de zestiger jaren gestalte kreeg: respectievelijk door middel van verzuiling en aanpassing. Het moet niet alleen een vraag zijn of deze reacties voldoende zijn gebleken om in de hedendaagse cultuur de eigen identiteit te handhaven. Krachtens haar origine en eigen aard zal de gereformeerde traditie ook vruchtbaar willen zijn voor de maatschappij. Gevraagd moet dan ook worden tot welke maatschappelijke opstelling gen o e m d e reacties van verzuiling en aanpassing geleid hebben. Over beide een enkele opmerking. In de eerste plaats de vraag of de verzuiling een adequate strategie is om de moderniteit tegemoet te treden. Als we de wezenstrekken van de moderne cultuur in ogenschouw nemen moeten we hierover pessimistisch zijn. Professor Van Gennep, wiens analyse van de huidige cultuursituatie ik deel, merkt op dat men de zogenaamde cultuuromslag, behalve als ideologiecrisis, ook als de verdwijning van de mesostructuren kan beschrijven. Gelijktijdig met deze verdwijning ziet hij de toename in omvang en betekenis

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

Tot activiteit geroepen; De blijvende verantwoordelijkheid van de kerk voor de samenleving - pagina 17

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's