Gedeelde hoop; Israël en de kerk op de weg der verwachting. - pagina 36
Israel en de kerk op de weg der verwachting..2. Het zicht op Israël in kerk en samenleving. - De Protestantse Kerk in Nederland - Politieke vragen rond Israël...3. De 'hoop van Israël'. - Efeziërs 2,11-22: 'Zonder hoop en zonder God...' - Handelingen: 'Herstel van het Koninkrijk voor Israël'...4. De scheiding der wegen en het verbleken van de christelijke hoop. - Het uiteengaan van kerk en synagoge in de eerste eeuwen - kruistochten - De Reformatie -Zionisme en staat Israël - Christenen voor Israël - A. van de Beek...
5. VERWACHTING VOOR ISRAËL IN DE TWINTIGSTE EEUW 5.1
D e protestantse theologie
A a n h e t b e g i n v a n d e twintigste e e u w h e e r s t in W e s t - E u r o p a e e n v o o r u i t g a n g s o p t i m i s m e , al l e v e n e r o n d e r h u i d s d e n o d i g e s p a n n i n g e n e n twijfels aan de waarheid e n werkelijkheid ervan. Inmiddels n a d e r t de emancipatie van het E u r o p e s e j o d e n d o m sinds de Franse Revolutie haar voltooiing. Nadat d e g h e t t o ' s zijn o p e n g e g a a n t r e e d t e r e e n s n e l l e assimilatie o p . E e n teg e n b e w e g i n g b l i j f t e c h t e r n i e t uit. A l s d e D r e y f u s a f f a i r e in F r a n k r i j k laat z i e n , d a t alle assimilatie t e n spijt h e t virus v a n a n t i s e m i t i s m e n o g s p r i n g l e v e n d is, b u n d e l e n z i c h j o o d s e k r a c h t e n in d e o p r i c h t i n g v a n e e n Z i o n i s t i s c h c o n g r e s , d a t in 1 8 9 6 v r a a g t o m e e n ' n a t i o n a a l j o o d s t e h u i s ' . I n t u s s e n partic i p e r e n v e l e j o d e n m e t g l o e d e n v e r v e in e e n g e s e c u l a r i s e e r d d e n k e n , d a t z i c h e r o p r i c h t d e V e r l i c h t i n g s i d e a l e n v a n v o o r u i t g a n g e n m e n s e l i j k h e i d te verwerkelijken. De Eerste W e r e l d o o r l o g b e t e k e n d e e e n forse streep d o o r de r e k e n i n g , m a a r h e t w e e r h i e l d d e j o o d s e d e n k e r Ernst B l o c h ( 1 8 8 5 - 1 9 7 7 ) e r n i e t v a n in 1 9 1 9 z i j n Geist der Utopie54 h e t l i c h t te d o e n z i e n , d a t e e n s c h e r p t e g e n g e l u i d is t e g e n d e d a n h e e r s e n d e o n d e r g a n g s s t e m m i n g . In 1 9 3 2 v e r s c h i j n t in o n s l a n d h e t p r o e f s c h r i f t v a n K . H . M i s k o t t e o v e r Het Wezen der joodsche religie,55 w a a r i n g e s p r o k e n w o r d t o v e r ' d e n f a t a l e n i n v l o e d , die h e t gesaeculariseerde j o d e n d o m o p h e t leven d e r westersche naties oefent', maar tegelijk ervoor gewaarschuwd dat de kerk 'de historische schuld v a n d e s c h r i k k e l i j k e v e r v o l g i n g d e r j o d e n ( w a a r v o o r wij z o o l a n g e n tijd nad i e n m e d e v e r a n t w o o r d e l i j k zijn, n a a r m a t e wij n u in l i e f d e v o o r h e t o u d e v o l k t e k o r t s c h i e t e n ) ' n i e t d a a r t e g e n m a g w e g s t r e p e n . 5 6 Bij d i e ' f a t a l e inv l o e d ' d a c h t M i s k o t t e a a n d e i n z e t v a n h e t j o d e n d o m bij d e e t h i e k , d i e d e k e e r z i j d e was v a n e e n r a d i c a l e v r i j h e i d s l e e r , d i e i n m i d d e l s in d e v r i j z i n n i g e t h e o l o g i e a a n h e t b e g i n v a n d e twintigste e e u w was d o o r g e d r o n g e n . Misk o t t e k o e s t e r d e g r o t e b e z w a r e n t e g e n d e t e n d e n s in d e n e o - p r o t e s t a n t s e , v r i j z i n n i g e t h e o l o g i e o m J e z u s s t e e d s m e e r als v o o r b e e l d te z i e n , als I e m a n d , d i e h e t g e e s t e l i j k - z e d e l i j k i d e a a l van G o d s Rijk v o o r s t o n d e n in p r a k t i j k b r a c h t . H i j d o o r z a g s c h e r p , d a t d a a r m e e h e t g e s c h i l p u n t tussen k e r k e n syn a g o g e moest wegvallen. Welk echt bezwaar zou e e n j o o d k u n n e n h e b b e n t e g e n J e z u s als s l e c h t s e e n r a b b i , e e n z e d e l i j k v o o r b e e l d ? H e t u i t g a n g s p u n t van M i s k o t t e bij h e t s c h r i j v e n van zijn dissertatie was: ernst m a k e n m e t d e b o o d s c h a p van h e t N i e u w e T e s t a m e n t , dat C h r i s t u s o n s niet
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2003
Reformatorische stemmen | 60 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2003
Reformatorische stemmen | 60 Pagina's