Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vrij of gedwongen?; Erasmus, Luther en Augustinus over de vrije wilskeuze - pagina 43

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrij of gedwongen?; Erasmus, Luther en Augustinus over de vrije wilskeuze - pagina 43

1. Erasmus' Gesprek of onderhoud over de vrije wil (1524)...2. Luthers De slaafse wil (1525)...3. Augustinus over de vrije wilskeuze...4. Balans...

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

d o e n als G o d h e m d a a r t o e d e kracht van d e g e n a d e gaf. 3 5 A u g u s t i n u s ' lievelingsteksten in dit v e r b a n d waren: Zonder Mij kunt gij niets doen (Joh. 1 5 : 5 ) , Wat hebt gij, dat gij niet ontvangen hebt? (1 Kor. 4:7) e n God is het, die zowel het willen als het werken in u werkt (Fil. 2 : 1 3 ) . Klassiek werd A u g u s t i n u s ' latere f o r m u l e r i n g : A d a m h a d d e m o g e l i j k h e i d o m niet te z o n d i g e n , m a a r d e z e vrijheid van h e t ' k u n n e n n i e t - z o n d i g e n ' verwerd tot de z e l f g e k o z e n n o o d z a a k te m o e t e n z o n d i g e n ( h e t 'niet k u n n e n n i e t - z o n d i g e n ' ) , zoals daarvan sprake was bij d e j o n g s t e z o o n uit de gelijkenis uit Lucas 15: d e z e verliet h e t vaderhuis uit e i g e n keus, g e b r u i k t e zijn vrijheid o m zich in slavernij te b e g e v e n e n v o e l d e zich vrij in zijn b i n d i n g ; alleen d e g e n a d e kon d e z e o n g e l u k k i g e o n v r i j h e i d w e g n e m e n e n d e vrijheid o m het g o e d e vrijwillig te d o e n h e r g e v e n . 3 6 D e z e g e n a d e h u l p b l e e f daarbij niet b u i t e n d e mens, zoals bij Pelagius, m a a r werkte reëel o p d e m e n s in. V o o r Pelagius b e p e r k t e zij zich feitelijk tot het s c h e p p e n van v o o r w a a r d e n v o o r h e t g o e d e h a n d e l e n , vooral b e s t a a n d e in v o o r l i c h t i n g over g o e d e n kwaad m i d d e l s d e wet e n Jezus. A u g u s t i n u s sprak van ' i n w e n d i g e g e n a d e ' e n d o e l d e d a a r m e e o p G o d s reële presentie die een m e n s transformeert, rechtvaardigt e n vernieuwt. D o o r d e g e n a d e was d e m e n s in staat e n g e r o e p e n G o d s wet te v o l b r e n g e n . D a a r m e e was h e t voor A u g u s t i n u s (en d e m i d d e l e e u w s e , k a t h o l i e k e e n d o p e r s e t h e o l o g e n na h e m ) o n n o d i g 'rechtvaardiging' e n 'heiliging' van elkaar te o n d e r s c h e i d e n . Deze n o o d z a a k d e e d zich eerst v o o r bij d e introductie van Luthers, van Melanchthon overgenomen, forensische of juridische

rechtvaardigingsleer

m e t haar rechtvaardigt»erklaring (in o n d e r s c h e i d van d e rechtvaardigmaking). B e k e n d is A u g u s t i n u s ' uitspraak: "Hij die u g e s c h a p e n h e e f t z o n d e r u [ z o n d e r uw actieve m e d e w e r k i n g ] , rechtvaardigt u niet z o n d e r u [ z o n d e r uw persoonlijke b e t r o k k e n h e i d ] " . 3 7 V o o r Pelagius b e s t o n d d e rechtvaardig i n g in de t o e r e k e n i n g ( d o o r g e l o o f ) van h e t g e l o o f tot g e r e c h t i g h e i d e n wel van h e t g e l o o f als vrucht van de vrije wil. O m te o n d e r s t r e p e n dat d e r e c h t v a a r d i g e n d e e n v e r n i e u w e n d e g e n a d e niet e e n b e l o n i n g van verdienste was, sprak A u g u s t i n u s g r a a g van gratia gratis data, g e n a d e als e e n vrij ges c h o n k e n gave. Zelfs o n z e g o e d e w e r k e n zijn resultaat van G o d s werk in ons: "Als G o d o n z e verdiensten k r o o n t , wat k r o o n t Hij dan anders dan zijn e i g e n gaven?". 3 8 In zijn Belijdenissen h a d hij dit v e r w o o r d als " G e e f wat Gij beveelt en beveel wat Gij wilt" ( X , X X I X , 4 0 e n X X I , 4 5 ) . Zoals b e k e n d , veroorzaakte dit citaat de pelagiaanse strijd, o m d a t Pelagius als m o r e e l h e r v o r m e r daarin e e n mogelijk alibi v o o r zedelijke inertie en z o r g e l o o s h e i d h o o r d e . H e m g i n g h e t bovenal, net als Erasmus na h e m , o m h a n d h a v i n g van de menselij-

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Reformatorische stemmen | 58 Pagina's

Vrij of gedwongen?; Erasmus, Luther en Augustinus over de vrije wilskeuze - pagina 43

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Reformatorische stemmen | 58 Pagina's