Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Islam; Beeldvorming en positiebepaling - pagina 14

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Islam; Beeldvorming en positiebepaling - pagina 14

1. Historische schets. - Sji'ieten en Soennieten - vier wetscholen...2. De islamitische strijdlust. - Heilige oorlog - woordgebruik in de koran - moderne interpretaties...3. Christelijk reageren op de islam. - Apologetiek en islam - Is Allah dezelfde als de God van de bijbel?..4. De politieke uitdaging van de islam. - Is de islam (in-) tolerant? - islam en mensenrechten - Mislukte integratie?..5. Vernieuwing in de klassieke islam. - Fundamentalisme - Moderne koranuitleg...6. Waar de wegen scheiden. - Islam: breuk of brug?..

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE VIER WETSSCHOLEN a)

De Malikieten. Deze school legt het accent op de traditie en heeft veel invloed in Noord- en West-Afrika. Zuid-Egypte en Soedan. Marokkanen in Nederland hangen deze tamelijk conservatieve school aan. b) De Shaafi'ieten, die we in onze tijd vooral aantreffen in Indonesië en Beneden-Egypte. Zij zijn wat minder conservatief. c) De Hanafieten, die het analogische redeneren benadrukken. De Hanafieten wonen met name in Pakistan, India en in de vroegere Ottomaanse landen. Dus ook in Turkije en in veel landen van het MiddenOosten. Hindoestaans-Surinaamse moslims in ons land kunnen ook deze school aanhangen. d) De Hanbalieten, die het meest conservatief en "biblicistisch" zijn. Het zijn o.a. de Wahhabieten in Saoedië-Arabië die deze school volgen. Verdeeldheid De Hanbali hadden altijd de meeste kritiek op de in de loop der eeuwen onder moslims gegroeide levensstijl. Zij streefden naar een terugkeer tot de pure, oorspronkelijke islamitische levensstijl. Toen ze eenmaal aan de macht kwamen, voerden ze hun eigen, strikte wetten in. De Saoedische versie van de sjari'a is de minst flexibele van alle islamitische varianten. De Hanafi-Ottomanen probeerden daarentegen de beste elementen van de Europese wetenschap in hun eigen sociale en juridische systeem op te nemen. De achtereenvolgende regeringen van Egypte verweefden elementen van de Hanafi en Shafi'i in hun tamelijk liberale rechtssysteem. In Tunesië werden Hanafi- en Maliki-ideeën met elkaar verenigd. Dit leidde ook tot een tamelijk liberaal systeem. Ieder van deze 'scholen' of richtingen heeft op een eigen wijze de invloed van de islamitische mystiek en van de Europese levensstijl ondergaan. Zo ontstonden allerlei combinaties van rechtssystemen, die door oprechte moslims gerespecteerd worden als hun sjari'a. In zekere zin kunnen we zeggen dat de Soennieten de oorspronkelijke, orthodoxe richting in de islam vertegenwoordigen en dat de onderlinge verschillen accenten betreffen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Reformatorische stemmen | 60 Pagina's

Islam; Beeldvorming en positiebepaling - pagina 14

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Reformatorische stemmen | 60 Pagina's