Vrij of gedwongen?; Erasmus, Luther en Augustinus over de vrije wilskeuze - pagina 53
1. Erasmus' Gesprek of onderhoud over de vrije wil (1524)...2. Luthers De slaafse wil (1525)...3. Augustinus over de vrije wilskeuze...4. Balans...
Een selectie van geraadpleegde en aanbevolen literatuur: T h . H . M . A A k e r b o o m , Vrije wil en/of genade. Een theologie-historisch onderzoek naar het dispuut tussen Erasmus en Luther over de (on)vrijheid
van het menselijke willen (Nij-
megen 1 9 9 5 ) . K. Alfsvag, 'Who has known the m i n d of the Lord? T h e theological significance of the doctrine of the hidden G o d ' , in: Luther-bulletin
1 2 ( 2 0 0 3 ) 30-46.
C. Augustijn, Erasmus en de Reformatie. Een onderzoek naar de houding die Erasmus ten opzichte van de Reformatie heeft aangenomen (Amsterdam 1 9 6 2 ) . —, Erasmus. Der Humanist als Theologe und Kirchenreformer (Leiden 1 9 9 6 ) . N. den Bok, 'Gelukkig wie bestemd is tot geloof: E e n systematisch-theologische analyse van Augustinus' verkiezingsleer in relatie tot de menselijke wilsvrijheid', Nederlands Theologisch Tijdschrift 48 ( 1 9 9 4 ) 1 9 1 - 2 0 4 . — , 'Wat G o d wil volvoert Hij. E e n systematische analyse van Augustinus' visie op Gods (verkiezende) wil in relatie tot de menselijke wilsvrijheid', Nederlands logisch Tijdschrift49
Theo-
(1995) 24-41.
H. B o r n k a m m , 'Erasmus und Luther', Lutherjahrbuch
2 5 ( 1 9 5 8 ) 3-22 (en elders).
M.E. Brinkman, Het drama van de menselijke vrijheid. De ambivalente rol van het christelijke vrijheidsbegrip
in de westerse cultuur (Zoetermeer 2 0 0 0 ) .
Ch. Burger, 'Freiheit zur Liebe ist Geschenk Gottes. Hugolin von Orvieto (f 1 3 7 3 ) als Schüler Augustins', in: K. Hagen, Hrsg., Augustine, (1300-1650).
Essays dedicated to Heiko Augustinus
the Harvest, and Theology
Oberman (Leiden 1 9 9 0 ) , 2 1 - 4 0 .
— , 'Augustinus' betekenis voor Erasmus' opvatting van de vrije wil', in: J . van Oort, red., De kerkvaders in Reformatie en Nadere Reformatie (Zoetermeer 1 9 9 7 ) , 2 1 - 3 4 . —, 'Gregor, Hugolin und der j u n g e Luther', Augustiniana
52 (2002) 335-351-
H. Dörries, 'Erasmus o d e r Luther. Eine kirchengeschichtliche E i n f ü h r u n g ' , in: W. Blankenburg, Hrsg., Kerygma und Melos (Kassel 1 9 7 0 ) , 5 3 3 - 5 7 0 . V.H. Drecoll, Die Entstehung der Gnadenlehre Augustins (Tübingen 1999)Y.-M. Duval, ' L a correspondance entre Augustin et Pélage', in: Revue des études augustiniennes 4 5 ( i g g g ) 3 6 3 - 3 8 4 . J . van G e n d e r e n , Oriëntatie in de dogmageschiedenis (Zoetermeer 1 9 9 6 ) . — / W . H . Velema, Beknopte gereformeerde dogmatiek (Kampen 1 9 9 2 ) . H. Geurs, Te bevrijden vrijheid. Een dogmenhistorische beschouwing over het vrijheidsbegrip bij Augustinus,
Bernard van Clairvaux
en Luther (Assen 1 9 7 6 ) .
L. Grane, Modus loquendi theologicus. Luthers Kampf um die Erneuerung (1515-1518)
(Leiden
der Theologie
1975).
G. Greshake, Genade als konkrete Freiheit. Eine Untersuchung zur Gnadenlehre des Pelagius (Mainz 1 9 7 2 ) . M. Huftier, Libre arbitre, liberté et pêché chez Saint Augustin (Louvain 1 9 6 6 ) .
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004
Reformatorische stemmen | 58 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004
Reformatorische stemmen | 58 Pagina's