Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vrij of gedwongen?; Erasmus, Luther en Augustinus over de vrije wilskeuze - pagina 33

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Vrij of gedwongen?; Erasmus, Luther en Augustinus over de vrije wilskeuze - pagina 33

1. Erasmus' Gesprek of onderhoud over de vrije wil (1524)...2. Luthers De slaafse wil (1525)...3. Augustinus over de vrije wilskeuze...4. Balans...

8 minuten leestijd

zijn v e e l d i n g e n v e r b o r g e n , m a a r w a t n i e t a a n H e m v e r b o r g e n is, h e e f t H i j t e n t o o n g e s p r e i d in d e S c h r i f t . D e i n h o u d v a n d e z e o p e n b a r i n g is C h r i s t u s , d e n a a m die v o o r L u t h e r stond voor: rechtvaardiging van d e g o d d e l o z e d o o r t o e r e k e n i n g van Zijn gerechtigheid uit g e n a d e en d o o r geloof: Welke verheven zaak kan in de Schrift n o g verborgen zijn, nu de zegels verbroken zijn (Openb. 6; 8: i ) , de steen van de grafopening gewenteld is en het grootste geheimenis geopenbaard is: dat Christus, Gods Zoon, mens is geworden; dat God drievuldig en toch é é n is; dat Christus voor ons geleden heeft en eeuwig heersen zal? (...) N e e m Christus uit de Schrift weg - en wat zul j e verder nog in haar vinden? (606). D a a r m e e w a s v o o r L u t h e r h e t o n d e r s c h e i d tussen ' h e l d e r ' e n ' d u i s t e r ' o f ' v e r b o r g e n ' n i e t r e l a t i e f , z o a l s v o o r E r a s m u s , m a a r a b s o l u u t . Z o d e b i j b e l al duistere teksten bevat, d a n k o m t dat o m d a t o n z e g r a m m a t i c a l e e n woord e n k e n n i s g e b r e k k i g is. V e r b o r g e n h e d e n zijn e r in G ó d ; zijn W o o r d is held e r ; E r a s m u s ' h a r m o n i e v a n ' s t r i j d i g e t e k s t e n ' is n i e t ' g e m a t i g d '

maar

' d w a a s e n g o d d e l o o s ' : o v e r o n z e r e d d i n g laat d e b i j b e l n i e t s in h e t duister. A a n d i e h e l d e r h e i d e n n i e t a a n L u t h e r s ' o v e r d r i j v i n g e n ' d i e n d e d e irenis c h e E r a s m u s d e ' b l i k s e m s e n d o n d e r s l a g e n ' v a n zijn d a g e n d a n o o k t o e te s c h r i j v e n ! " H o u d o p m e t k l a g e n , s t a a k j e b e z w e r i n g s p o g i n g e n ; d i t t u m u l t is u i t G o d : H i j is h e t b e g o n n e n e n h e t zal pas o p h o u d e n als H i j alle v i j a n d e n v a n h e t W o o r d tot slijk o p d e straten g e m a a k t h e e f t " . E r a s m u s viel o n d e r e e n a b s o l u u t o o r d e e l : "Dit t u m u l t w i l l e n b e z w e r e n is niets a n d e r s d a n G o d s W o o r d willen afschaffen en verbieden" (626). O p d e r a d i c a l i t e i t e n k l a a r t e v a n d a t W o o r d s t e m d e L u t h e r b e h a l v e d e inh o u d , o o k d e taal e n d e stijl v a n zijn g e s c h r i f t af, n e t zoals E r a s m u s d e gem a t i g d e t o o n z e t t i n g v a n zijn Collatio d o o r h e t e v e n w i c h t in zijn b e s p i e g e l i n g e n h a d l a t e n v o e d e n . A n t i t h e t i s c h , assertief, o p h e t s c h e r p v a n d e s n e d e en paradoxaal formulerend, schreef Luther o p de enig mogelijke manier w a a r o p m e n n a a r zijn o v e r t u i g i n g o v e r d e W a a r h e i d s c h r i j v e n k o n : v o l u i t e n in w a r e z i n a s s e r t o i r t h e o l o g i s c h , 2 5 " m e t riskering v a n m i j n l e v e n , ( . . . ) o o k al z o u d e h e l e w e r e l d n i e t s l e c h t s in t u m u l t e n o o r l o g r a k e n , m a a r zelfs in totale c h a o s gestort e n vernietigd v e r w o r d e n " ( 6 2 5 ) . D e onvrijheid van wilskeuze L u t h e r o n t k e n d e n i e t , z o a l s g e z e g d , d e v r i j h e i d v a n w a t in h e t L a t i j n

volun-

tas (wil) h e e t e n w a t wij f o r m e l e o f p s y c h o l o g i s c h e w i l s v r i j h e i d n o e m e n . D e

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Reformatorische stemmen | 58 Pagina's

Vrij of gedwongen?; Erasmus, Luther en Augustinus over de vrije wilskeuze - pagina 33

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Reformatorische stemmen | 58 Pagina's

PDF Bekijken