Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Nieuwe Jeruzalem : eenheid van alle gelovigen - pagina 31

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Het Nieuwe Jeruzalem : eenheid van alle gelovigen - pagina 31

1. Inleiding...Lijden aan verdeeldheid en verlangen naar eenheid - Heilige stad in jodendom, christendom..en islam - Stad van vrede (?) - Oosters schisma - Westers schisma - Reformatie - Scheuringen...2. Openbaring 21:1-8...3. Openbaring 21:9-22:5 het nieuwe Jeruzalem...4. Slotopmerkingen...Oecumene - Zonder Israël niet volgroeid - oecumenische beweging en Wereldraad van Kerken.

2 minuten leestijd

Ik raakte in vervoering, en hij nam mij mee naar een heel hoge berg en liet me de heilige stad Jeruzalem zien, die uit de hemel neerdaalde, bij God vandaan. (nbv) En hij voerde mij in de Geest weg naar een grote en hoge berg, en hij toonde me de heilige stad Jeruzalem, neerdalend uit de hemel bij God. (Naardense Bijbel) Heilige stad Velen van ons hebben een berg beklommen en van het uitzicht genoten. Maar geen van ons heeft gezien wat Johannes zag. Dankzij de werking van Gods Geest werd hij op het bergachtige Patmos vervoerd naar een grote en hoge berg. Eeuwen daarvoor zag de oud-testamentische profeet Ezechiël vanaf een hoge berg de nieuwe tempel (Ez. 40:21). Johannes zag als nieuwtestamentische profeet de van God neerdalende grote stad, het heilige Jeruzalem zonder tempel. Je kunt je daarbij afvragen of de heilige stad op een berg neerdaalde. Zo ja, dan wellicht op een andere berg als die vanwaar Johannes zijn ogen uitkeek. Dit overtreft zelfs de Sinaï- en Nebo-ervaring van Mozes (Ex. 19; Dt. 34:1-3). Dit overtreft ook de ervaring van Jezus, toen Hij op een hoge berg verzocht werd van de duivel die alle koninkrijken in de aanbieding had(Mt. 4:8). Johannes mag in alle luister Gods Koninkrijk zien. Hij ziet de stad van Gods Rijk als bruid, schoon in haar hemelse Bruidegom. Hij ziet haar als heilige, God toegewijde bruidstad, stad van vrede. Je mag hier ‘bruid’ en ‘stad’ synoniemen noemen, want beide woorden hebben in dit verband dezelfde betekenis. Dit is de hemel op aarde. Hier is een samenleving waarin alles in harmonie is. De heilige stad is een zalige stad voor allen die haar bewonen. Het aardse Jeruzalem heeft nog nooit aan deze heerlijkheid kunnen beantwoorden. Wel wijst het nog steeds boven zichzelf uit naar ‘de berg Sion, de stad van de levende God, het hemelse Jeruzalem’(Hebr. 12:22). Psalm 122 stimuleert onze voorbede:’Bidt om de vrede van Jeruzalem, wel moeten zij varen, die u beminnen.’ Openbaring 21:11 Zij had de heerlijkheid van God en haar uitstraling was als een zeer kostbare steen, als een kristalheldere steen jaspis. (herz. Statenvertaling) De stad schitterde door Gods luister, met een schittering als van een edelsteen, als een kristalheldere jaspis. (nbv)

30

060291 WdZ 0602 bw.indd 30

02-10-2006 08:55:21 Proceskleur Zwart

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 2006

Reformatorische stemmen | 58 Pagina's

Het Nieuwe Jeruzalem : eenheid van alle gelovigen - pagina 31

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 2006

Reformatorische stemmen | 58 Pagina's

PDF Bekijken