Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Evangelie en kosmos - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evangelie en kosmos - pagina 21

1. Het Oude Testament. - Schepping - Tussen de beide testamenten...2. Christus en de kosmos. - Dwaalleraars in Kolosse - Een hymne op Christus - De proloog van Johannes. ..3. Verzoening en kosmos...4. De Geest en de kosmos. - De Geest als eerstelingsgave - Het zuchten van de Geest..5. De kerk en de kosmos. - Reikwijdte van de verlossing - Christus als Hoofd en Heer. ..6. Hoop voor de kosmos. - Opstanding en toekomst - De nieuwe hemel en de nieuwe aarde - Continuïteit en discontinuïteit - God alles in alles...

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Griekse bewoordingen worden door de apostel met een bijbelse inhoud gevuld.Van pantheïsme is geen sprake, wel van het feit dat God de mens nabij is, omdat Hij hem naar zijn beeld geschapen heeft. Het is de toon van Psalm 8 en Psalm 139 die hier doorklinkt. Heel duidelijk blijkt het verschil met het Griekse denken uit het vervolg van de Areopagusrede. De Schepper staat niet alleen boven mens en kosmos. Hij is de Rechter die elk mens ter verantwoording roept. In het zicht van het komend oordeel van de opgestane Christus wordt ieder mens tot omkeer geroepen. Verwant aan de woorden uit Handelingen 17 is wat we lezen in 1 Korintiërs 8:6. Daar spreekt Paulus over God als de Vader uit wie, door wie en tot wie alle dingen zijn. Het zijn woorden die herinneren aan een uitspraak van Marcus Aurelius die tot de natuur zegt: uit u is alles, in u is alles en tot u is alles. Maar ook hier wordt het Hellenistische vat met een bijbelse inhoud gevuld. Paulus spreekt niet over de goddelijke natuur, maar over de Schepper, de ene God van Israël (Deut. 6:4) en over de ene Heer Jezus Christus, de uitvoerder van Gods scheppingswerk. Voor Hem zijn de gelovigen bestemd als eerstelingen van de nieuwe schepping. ‘De kosmos is niet een eeuwige herhaling, maar gericht op de voleinding, waarvan de gemeente het begin is’ (J. Reiling).

20

070300 WdZ evangelie en kosmos b20 20

09-10-2007 10:38:23

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 september 2007

Reformatorische stemmen | 50 Pagina's

Evangelie en kosmos - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 september 2007

Reformatorische stemmen | 50 Pagina's