Niet door stomme beelden...?; Evangelieverkondiging in de moderne beeldcultuur - pagina 68
1. Inleiding. - Invloed van de televisie - Functie van religieuze beelden...2. Beelden in de geschiedenis van het Jodendom. - Beeldverbod in de Tora - Beelden in de oudtestamentische Israëlitische eredienst - Beelden in het nabijbelse Jodendom...3. Beelden in de geschiedenis van de Kerk. - Het christelijke Romeinse Rijk - De Kerk van het Oosten - De ongedeelde Kerk van het Westen - De Kerk van de Reformatie- De Rooms-katholieke Kerk...4. Verkondiging in beelden. - Jezus en het beeld - Aanpassing aan het menselijke bevattingsvermogen.....
152 Blijkbaar om dit laatste te voorkomen werd aan die beperking nog toegevoegd dat feesten van heiligen, die slechts lokaal of nationaal worden herdacht of slechts binnen een bepaalde religieuze gemeenschap betekenis hebben, van de algemeen gangbare liturgische kalender dienen te worden geschrapt. Deze laatste bepaling laat zich beschouwen als een terugkomen op vroegere heiligverklaringen en men spreekt in dit verband van “decanonisaties”. De Constitutie vermeldt niet om welke heiligen het gaat. Maar het betreft bijvoorbeeld het feest van Sint Christofoor (de patroon van reizigers), Sinte Cunera (patrones van de stad Rhenen), Sint Jeroen (een pastoor uit Noordwijk die door de Noormannen gedood is) en zelfs Sint Nicolaas. 153 Deut. 6:4. 154 Rom. 10:14. 155 Mat. 17:5. 156 Joh. 13:20. 157 2 Kor. 5:7. 158 Bij de dienst in tabernakel en tempel was het visuele aspect van groot belang (I. Ariel, Ch. Richman, Carta’s illustrated encyclopedia of the Holy Temple in Jerusalem, Jerusalem 2005). Opmerkelijk is dat de schrijver van de Hebreeënbrief (zie vooral: 9:1-10:18) de in zijn dagen nog uitgevoerde tempeldienst als beeld gebruikt in zijn verkondiging aangaande Christus (vgl. D.M. Levy, a.w.). 159 Mat. 21:42. 160 Mat. 13:16. 161 Mat. 9:18-22; vgl. 15:30-31. 162 Mat. 9:27-30; 11:5; 12:22; 15:30; 20:29-34; 21:14. 163 Mat. 11:4. 164 Mat. 12:38-42. 165 Mark. 16:17-18. 166 Daarmee zet Hij een profetische traditie voort: Jesaja moet naakt en barrevoets lopen (Jes. 20:3), Jeremia moet een juk stukbreken (Jer. 28), Hosea moet met een hoer trouwen (Hos. 1), Ezechiël moet een kleitablet met de afbeelding van Jeruzalem maken (Ez. 4). Een brede opsomming biedt C.G. Geluk, Cultuur in beweging. Een zoektocht naar creativiteit in het spoor van Calvijn, Zoetermeer 2000, 297-298. 167 Mark. 7:33. 168 Mark. 8:23; Joh. 9:6. 169 Joh. 8:6. 170 Mat. 18:1-6. 171 Mat. 22:19. 172 Joh. 13:1-15. 173 Luc. 22:17-20.
67
080077 WdZ 52p Niet door Stomme Beelden.indd 67
16-04-2008 08:33:20
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2008
Reformatorische stemmen | 74 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2008
Reformatorische stemmen | 74 Pagina's