Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niet door stomme beelden...?; Evangelieverkondiging in de moderne beeldcultuur - pagina 70

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niet door stomme beelden...?; Evangelieverkondiging in de moderne beeldcultuur - pagina 70

1. Inleiding. - Invloed van de televisie - Functie van religieuze beelden...2. Beelden in de geschiedenis van het Jodendom. - Beeldverbod in de Tora - Beelden in de oudtestamentische Israëlitische eredienst - Beelden in het nabijbelse Jodendom...3. Beelden in de geschiedenis van de Kerk. - Het christelijke Romeinse Rijk - De Kerk van het Oosten - De ongedeelde Kerk van het Westen - De Kerk van de Reformatie- De Rooms-katholieke Kerk...4. Verkondiging in beelden. - Jezus en het beeld - Aanpassing aan het menselijke bevattingsvermogen.....

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

196 Mat. 13:44. 197 Mat. 25:21, 23. 198 Mat. 13:42, 50. 199 Mat. 21:43. 200 Mat. 5:23; 12:41-42. 201 Mat. 11:4-6. 202 Heidelbergse Catechismus, antw. 65; zie ook G.J. Mink, in: Kennen en vertrouwen, 223-230. 203 Heidelbergse Catechismus, vr. 83. 204 Heidelbergse Catechismus, antw. 84. 205 Calvijn, Institutie, 1.11.12. 206 Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 2; zie hierover ook A. Houtepen, “The Dialectics of the Icon: A Reference to God”, in: W.J. van Asselt (red.), a.w., 49-73. 207 H. von Campenhausen, “De Bilderfrage in der Reformation”, 395-399. 208 Gen. 2:9; 3:1-15. 209 Dan. 7:13-14. 210 Heildelbergse Catechismus, zondag 25-30. 211 Calvijn, Institutie, 1.11.5. 212 Calvijn, Institutie, 4.10.14; in dit spoor beweegt zich ook Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 25: “Wij geloven dat de ceremoniën en voorafbeeldingen van de wet met de komst van Christus hebben afgedaan en dat aan alle voorafschaduwingen een einde gekomen is, zodat het gebruik daarvan onder de christenen moet vervallen. Toch blijft voor ons de waarheid en inhoud ervan in Christus Jezus, in wie zij hun vervulling hebben. Intussen maken wij nog gebruik van de getuigenissen uit de Wet en de Profeten om ons geloof in het evangelie te bevestigen en ook om ons leven in alle betamelijkheid in te richten tot Gods eer en naar zijn wil”. 213 H.D. Schuringa, Hearing the Word in a visual age. A Practical Theological Consideration of Preaching within the Contemporary Urge of Visualization, 1995, 104-107, 142-143. 214 Calvijn, Institutie, 4.10.30. 215 Zie de brochure Over een andere boeg. Handreiking voor missionair kerk zijn in een tijd van kentering [Oecumenische Bezinning, nr. 33], z.p. 2007. 216 C.G. Geluk, a.w., 298-299. 217 2 Kor. 5:14. 218 Zie over de pastorale mogelijkheden van de televisie: W.J. Koole, De troost van televisie, Kampen 1993. 219 Vgl. H. de Leede, “Heeft de preek zijn tijd gehad? Stellingen over de onopgeefbare betekenis van de prediking in het protestantse zelfverstaan”, in: W. Dekker en P.J. Visser (red.), Om de verstaanbaarheid. Over bijbel, geloof en kerk in een postmoderne samenleving, Zoetermeer 2002, 205-206.

69

080077 WdZ 52p Niet door Stomme Beelden.indd 69

16-04-2008 08:33:20

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2008

Reformatorische stemmen | 74 Pagina's

Niet door stomme beelden...?; Evangelieverkondiging in de moderne beeldcultuur - pagina 70

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2008

Reformatorische stemmen | 74 Pagina's