Sabbat en zondag - pagina 12
Sabbat - dag des Heeren - sabbat en zondag in de gescheidenis van de kerk - het feest van de vrijheid
geheiligd. Israël eet uit Gods hand. Die ene dag, de zevende, stelt de andere zes dagen in het rechte licht van de rust in God. 2.2.2 Het gebod We vernemen opnieuw van de sabbat in Exodus 20, waar we lezen dat Israël de Tien Woorden ontvangt. ‘Ik ben de Here, uw God, die u uit Egypte, uit het diensthuis, geleid heb.’ Zoals uit de aanhef blijkt, staan alle geboden in het teken van Gods bevrijdend handelen en dienen ze om Israël bij die bevrijding - of beter: bij Hem, die de ware vrijheid geeft - te bewaren. In Exodus 20,8 wordt Israël opgeroepen de sabbat te ‘gedenken’. Dat is een sleutelwoord in de omgang van mensen met de Here. Bij de volkeren rondom Israël stonden de daden van de koningen of van andere stervelingen in het middelpunt. Daar hield ‘gedenken’ in, dat een mens in herinnering gehouden wordt. Die mens kan ons echter niet helpen. Men vindt bij hem of haar geen redding (Psalm 146). In Israël spreekt men in onderscheid daarvan over het ‘gedenken van de daden des Heren’ (Psalm 77). Daarin gaat het om de Here. ‘Gedenken’ houdt dan ook meer in ‘dan zich in herinnering brengen wat in het verleden is gebeurd. Het wil zeggen uit die daden leven, het hele leven er door laten beheersen.’18 Dit woord ‘gedenken’ zet in Exodus de toon voor het vierde gebod. Israël wordt eraan herinnerd, dat de Here de sabbat gezegend en geheiligd heeft en zo gevuld heeft met zijn beloften. Er staat bij, dat de Here op de zevende dag ‘rustte’, een woord dat doorgaans gebruikt wordt voor het rusten van mensen na inspanning. In Exodus 31,17 wordt er zelfs aan toegevoegd dat de Here ‘adem geschept’ heeft. We moeten er maar niet de kant mee uitgaan, te denken dat Hij vermoeid is geweest en een adempauze nodig had. Nee, deze woorden laten zien, wat de Here met en op de sabbat aan de mensen geeft.19 In Exodus 20,11 staat dat de Here na in zes dagen de hemel en de aarde te hebben geschapen op de zevende dag rustte en ‘daarom’ de sabbatdag zegende en heiligde. Het woordje ‘daarom’ wijst erop, dat Gods rusten op de sabbat aan die dag inhoud en betekenis verleent. ‘De sabbat is gemaakt voor de mens’, zegt Jezus in Marcus 2,27. Wat over God geschreven staat, is wat Hij de mens in zijn goedheid gunt en in zijn nabijheid geeft. Het vierde gebod, zoals we dat in Deuteronomium 5 vinden, heeft een andere invalshoek. Israël wordt opgeroepen de sabbat te ‘onderhouden’ (letterlijk: te ‘bewaren’). De vertaling ‘onderhouden’ geeft goed aan, dat het erom gaat, aandacht in deze dag te investeren. Het eigene van de sabbat mag niet
11
090084 Willem de Zwijger.indd 11
3-4-09 13:58
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2009
Reformatorische stemmen | 44 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2009
Reformatorische stemmen | 44 Pagina's