Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 19

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 19

Toekomst – Jesaja – 1 Korinthe 15 – Augustinus – Calvijn – à Brakel – Bavinck – Berkhof – continuïteit en discontinuïteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

citerend merkt van Genderen op: “De mens wordt nooit uit de schepping verlost. De schepping wordt met de mens verlost”46. Tegenover de dienstbaarheid staat de vrijheid en tegenover de vergankelijkheid staat de heerlijkheid. Het schepsel, de schepping (Gen 1:1) ‘wordt vrijgemaakt tot de heerlijkheid der kinderen Gods’ (vers 21). Het valt op dat Paulus over deze goddelijke belofte met grote zekerheid spreekt (vers 22) en deze verbindt met het zuchten van de gelovige (vers 23) en het zuchten van de Geest (vers 26). De hoop op een herschapen wereld is een krachtige verwachting die gegrond is op de beloften Gods waar de hoop zich naar uitstrekt (vers 24). 2 Petrus 3:10-13 De tweede brief van Petrus is geschreven met het oog op de toekomst van de gemeente. De gemeente wordt opgeroepen om roeping en verkiezing vast te maken (2 Petr. 1:10). Er wordt nadrukkelijk gewaarschuwd tegen valse profeten die verderfelijke ketterijen bedektelijk willen invoeren (2 Petr. 2:1). Ook wordt gewezen op spotters die naar eigen begeerlijkheden wandelen (2 Petr. 3:3). De spotters maken de christelijke toekomst verwachting belachelijk. Alles blijft gelijk en waar is dan de belofte van Gods grote toekomst? (2 Petr. 3:4). Kennelijk is daar niet veel van te bespeuren. De spotters worden getypeerd als goddeloze mensen die ten vure bewaard worden voor de dag des oordeels (2 Petr. 3:7). Kortom de verstrooide christenen hadden het niet gemakkelijk en de grote dag van Gods toekomst leek maar niet te komen. In dit verband horen we de belofte over de dag des Heeren. Deze dag zal zeker komen. Dat ligt vast in Gods belofte, reeds in het O.T. geprofeteerd. Maar Gods tijdrekening is anders dan onze tijdrekening. Reeds in Psalm 90 heeft Mozes geleerd dat duizend jaren bij God zijn als één dag en één dag is als duizend jaar. Ook is er geen vertraging in de uitvoering van Gods heilsplan. De tijd tussen de hemelvaart en de wederkomst van Christus duurt zolang omdat God niet wil dat enigen verloren zullen gaan. De tijd tussen hemelvaart en de wederkomst is de periode waarin de kerk vergaderd wordt. Vandaar dat de tijden voortgaan. Niettemin zijn de beloften Gods zeker en zullen ze tot uitvoering komen. Eenmaal zal de dag des Heeren aanbreken en de elementen brandende vergaan (2 Petr. 3:10 en 12). De vraag is wat verstaan moet worden onder het vergaan van de elementen. Gaat het om een loutering of om een algehele vernietiging waarop een totale vernieuwing volgt? Van Genderen47 wijst erop

18 de nieuwe aarde

110317 Najaar ds WVisser BW.indd 18

26-10-11 12:41

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011

Reformatorische stemmen | 50 Pagina's

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 19

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011

Reformatorische stemmen | 50 Pagina's