De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 23
Toekomst – Jesaja – 1 Korinthe 15 – Augustinus – Calvijn – à Brakel – Bavinck – Berkhof – continuïteit en discontinuïteit
iii enkele kerkhistorische lijnen
“De opstanding van het vlees behoort tot het vaste traditiegoed van de kerk”56 aldus Van de Beek in een recente studie over de eschatologie. Weliswaar is “Eschatologie niet eenvoudig”57 maar op hoofdpunten is het getuigenis van de kerk der eeuwen toch vrij consistent. De realiteit van de opstanding en de voleinding is buiten twijfel. De opstanding omvat ziel en lichaam en bij de wederkomst valt het oordeel. In de moderne tijd liggen de zaken echter beduidend anders. Voor veel hedendaagse, moderne gelovigen, heeft de gedachte van de ‘toekomende eeuw’ een ambivalent karakter. In een klein boekje met pogingen tot een nieuw verstaan van het Bijbelse geloofsgoed valt onder meer het volgende te lezen: “Eeuwig leven- dat is ongetwijfeld een zaak van het geloof. Maar wij kunnen niet in iets geloven, waarbij we ons niets kunnen voorstellen. Hoe echter kunnen we ons dat voorstellen: Eeuwig leven?”58. Kennelijk is eeuwig leven voor de auteur een open vraag. In een andere bijdrage in het boekje merkt Seckler bij de wederopstanding des vleses op: “Niets is daarover bekend!”59. Kennelijk hebben sommige moderne mensen en theologen moeite met de belofte van de toekomende eeuw. Overigens is dat niet verrassend omdat reeds in 2 Petrus 3 gewezen wordt op mensen die kennelijk vragen hebben bij de belofte van Zijn toekomst. Van de Beek attendeert erop dat kennelijk de verwachting van het eschaton geen wortels heeft in “in de ervaring van de werkelijkheid”60. Dergelijke signaleringen61 voeden de belangstelling naar de aard en de inhoud van het geloof van de kerk der eeuwen op dit punt. Is het werkelijk zo wonderbaar dat God de doden opwekt? Dat er een laatste oordeel zal zijn? Dat er een tweeërlei uitkomst van de geschiedenis is? Dat er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zal komen? Bieden de beloften Gods geen houvast meer in de moderne tijd? Dan is het goed om enkele stemmen te laten klinken uit de kerk der eeuwen. Reeds de schrijver van de brief aan de Hebreeën attendeert op een grote wolk der getuigen die we rondom ons hebben liggende (Hebr. 12:1). Waarom zou het geloof van de Bijbelheiligen ook in de 21e eeuw niet tot troost en aansporing kunnen zijn? Kerkgeschiedenis staat in het
22 de nieuwe aarde
110317 Najaar ds WVisser BW.indd 22
26-10-11 12:41
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011
Reformatorische stemmen | 50 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011
Reformatorische stemmen | 50 Pagina's