Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 38

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 38

Toekomst – Jesaja – 1 Korinthe 15 – Augustinus – Calvijn – à Brakel – Bavinck – Berkhof – continuïteit en discontinuïteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Alle mensen? Wie zullen delen in Gods grote toekomst? Ook daarover lopen de meningen onder theologen fors uiteen. Reeds in de vroege kerk bepleitte Origenes een wederherstelling van alle dingen. Met een beroep op Gods liefde gaan velen in zijn spoor101. De Bijbel spreekt inderdaad over Gods liefde en over de herschepping van de hemel en de aarde. God heeft de wereld liefgehad en daarom zond Hij Zijn Zoon. Het universele spreken van de Schrift betekent echter niet dat allen behouden worden. Van de Beek plaats het denken over de eschatologie terecht in het kader van Gods recht. God doet recht en daarbij kan en mag eeuwige straf niet worden ontkend. Gods recht krijgt gestalte in Christus en Zijn overgave aan het kruis van Golgotha. Daarom is er maar één Naam onder de hemel door welke wij moeten zalig worden (Hand 4:12). De redding van zondaren is verbonden aan het ware geloof in Christus. In de tijd maakt het ware geloof onderscheid tussen de mensen. Naar Gods eeuwige Raad, die ons wat de personen betreft onbekend is, worden de uitverkorenen ten leven behouden. Er zijn op dit terrein vele indringende vragen waarop we hier niet verder kunnen ingaan. We besluiten met het afgewogen oordeel van H. Bavinck wat niet aan actualiteit heeft ingeboet. “Als het er op aankomt, is de Gereformeerde belijdenis ruimer van hart en breder van blik, dan enige andere christelijke confessie. Zij vindt de laatste en diepste oorzaak der zaligheid alleen in Gods welbehagen, in zijn eeuwige ontferming, in zijne ondoorgrondelijke barmhartigheid, in den onnaspeurlijken rijkdom zijner almachtige en vrije genade. … Laten velen dan afvallen, hoe ontroerend dit zij, in Christus wordt toch de gemeente, de mensheid, de wereld behouden. Het organisme der schepping wordt hersteld. De goddelozen worden van de aarde verdaan (Psalm 104:35), zij worden buitengeworpen (Joh. 12:31, 15:16, Openb 22;15). Maar onder Christus worden alle dingen, in den hemel en op de aarde, vergaderd tot één Ef1:10. Alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen, Kol 1:16”102. Er zijn nog vele andere theologische vragen rond de herschepping te stellen. Zo bijvoorbeeld de vraag wat mensen op de nieuwe aarde zullen doen103. Bavinck zegt daarover het volgende: “Visio, comprehensio, fruitio Dei104 maken het wezen van de toekomstige zaligheid uit”105. In het bestek van deze brochure moeten we die vragen verder laten rusten. De voleinding is tot heerlijkheid van de drieenige God, die Zijn scheppingswerk niet loslaat maar tot voltooiing brengt.

iv theologische lijnen

110317 Najaar ds WVisser BW.indd 37

26-10-11 12:41

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011

Reformatorische stemmen | 50 Pagina's

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 38

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011

Reformatorische stemmen | 50 Pagina's