Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 11

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 11

Toekomst – Jesaja – 1 Korinthe 15 – Augustinus – Calvijn – à Brakel – Bavinck – Berkhof – continuïteit en discontinuïteit

2 minuten leestijd

ii bijbelse lijnen

Oude Testament “Het Oude Testament is onmiskenbaar vol van verwachting”, aldus Peels in een studie over de eschatologie van het Oude Testament19. Er is leven en verwachting na dit leven. Abraham vertrok uit Ur der Chaldeeën naar een land dat God hem wijzen zou. De schrijver van de brief aan de Hebreeën wijst erop dat Abram vertrok uit Ur en als vreemdeling leefde in het land der belofte omdat hij verwachtte de stad die fundamenten heeft en ‘welker Kunstenaar en Bouwmeester God is’ (Hebr. 11:10). God is een God van de levenden, ook al zijn de mensen waarover het gaat reeds de natuurlijke dood gestorven. De HEERE zegt tegen Mozes: “Ik ben de God uws vaders, de God van Abraham, de God van Izak en de God van Jakob”(Ex 3:6). Christus wijst er tegenover de Sadduceeën op dat hier een tegenwoordige tijd staat (Ik ben…) zodat de gestorven patriarchen dus leven voor en bij God (Matt 22:32, Mark. 12:26-27, Luk. 20:37-38). De gedachte dat er geen lichamelijke opstanding en eeuwig leven zou zijn wordt door Christus als een ernstige dwaling afgewezen. De gelovigen hebben in het OT een verwachting die verder gaat dan dit tijdelijke leven. “Maar ik zal Uw aangezicht in gerechtigheid aanschouwen, ik zal verzadigd worden met Uw beeld, als ik zal opwaken” (Ps. 17:15). De dood is niet het einde maar het begin van een nieuw en ander leven waarin het erfdeel ontvangen wordt. “Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn (erf )Deel in eeuwigheid.” (Ps. 73:26). Tegenover de zaligheid en het leven voor de gelovigen staat de rampzaligheid voor de goddelozen. “En velen van die, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden, en tot eeuwige afgrijzing.” (Dan. 12:2). Het komende heil zal zich ook uitstrekken tot het lichaam van de gelovigen. “Uw doden zullen leven, ook mijn dood lichaam, zij zullen opstaan; waakt op en juicht, gij, die in het stof woont! want uw dauw zal zijn [als] een dauw der moeskruiden, en het land zal de overledenen uitwerpen.” (Jes. 26:19). Ridderbos20 wijst erop dat dit één van de weinige teksten in het Oude Testament is

10 de nieuwe aarde

110317 Najaar ds WVisser BW.indd 10

26-10-11 12:41

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011

Reformatorische stemmen | 50 Pagina's

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 11

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011

Reformatorische stemmen | 50 Pagina's

PDF Bekijken