Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 24

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 24

Toekomst – Jesaja – 1 Korinthe 15 – Augustinus – Calvijn – à Brakel – Bavinck – Berkhof – continuïteit en discontinuïteit

2 minuten leestijd

teken van het lichaam van Christus en de gemeenschap der gelovigen door alle eeuwen heen. Wat heeft de kerk beleden en geloofd rond Gods grote toekomst? Welke toekomst wacht de kerk? En hoe bereiden we ons op die toekomst voor? De realiteit, de aard, het doel en de grondslag van het eschaton en het leven der toekomende eeuw vragen dan de aandacht. “Maar wij verwachten naar Zijn belofte (2 Petr. 3:13)… is in de geschiedenis van Gods kerk geen lege formule maar een keer op keer weerkerend refrein, met allerlei nuances. Door de eeuwen heen heeft deze verwachting het geloof gestempeld en vorm gegeven (Zie vooral het slot van art 37. NGB). Ter illustratie: Calvijn schreef in de Institutie een hoofdstuk over de overdenking van het toekomende leven (3.9) en een hoofdstuk over de laatste opstanding (3.25). Verwachting en belofte plaatse hij daarmee in het hart van de geloofsleer. Boek drie van de Institutie gaat over “de wijze waarop we deel krijgen aan de genade van Christus, welke vruchten daaruit voor ons voortkomen en wat dit in ons uitwerkt”62. In het kader van deze brochure doen we slechts een enkele greep uit een zeer overvloedige bron. De vroege kerk-Augustinus (354-430) De belijdenissen van de vroege kerk spreken allen over het leven van de toekomende eeuw. In het Apostolicum wordt de wederopstanding des vleses en het eeuwige leven beleden. “De belijdenis, dat de gelovigen het eeuwige leven als heilsgoed ontvangen, is zeer oud. De apostolische vaders spreken er vaak over. In de Didaché is het eeuwige leven een gave van de Vader door Zijn knecht Jezus Christus, te verkrijgen door het genieten van een geestelijke spijze en drank”63. De apostolische vaders, de apologeten en de kerkvaders hebben over de voleinding gedacht en geschreven. De brief aan Diognetus (ongeveer 150 na Chr.) vermeldt: “De christenen wonen als vreemdelingen in de vergankelijkheid terwijl ze de onvergankelijkheid verwachten”64. Irenaeus (gestorven rond 200), de vader van de christelijke dogmatiek, gaat ook in op de toekomende eeuw. Hij legt een nauw verband tussen de voleinding, de schepping van hemel en aarde en de menswording en de opstanding van de Zoon van God. De kerk leeft in laatste dagen en de spoedige wederkomst van Christus wordt verwacht. Wel zal aan de definitieve komst van Christus een duizendjarig rijk vooraf gaan. De voleinding betekent volgens Irenaeus geen vernietiging van deze wereld maar ‘een omvorming ervan’65. Irenaeus ziet de geschiedenis als een ontvouwing van de heilswil

iii enkele kerkhistorische lijnen

110317 Najaar ds WVisser BW.indd 23

26-10-11 12:41

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011

Reformatorische stemmen | 50 Pagina's

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 24

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011

Reformatorische stemmen | 50 Pagina's

PDF Bekijken