De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 12
Toekomst – Jesaja – 1 Korinthe 15 – Augustinus – Calvijn – à Brakel – Bavinck – Berkhof – continuïteit en discontinuïteit
waar over “de individuele opstanding (in tegenstelling tot Israëls volksopstanding, WV) uitdrukkelijk gesproken wordt”. De toekomende dag, de dag van het eindoordeel, zal vol heil en heerlijkheid zijn voor de rechtvaardigen maar tevens vol ramp voor de goddelozen. “Want ziet, die dag komt, brandende als een oven, dan zullen alle hoogmoedigen, en al wie goddeloosheid doet, een stoppel zijn, en de toekomstige dag zal ze in brand zetten, zegt de HEERE der heirscharen, Die hun noch wortel, noch tak laten zal. Ulieden daarentegen, die Mijn Naam vreest, zal de Zon der gerechtigheid opgaan, en er zal genezing zijn onder Zijn vleugelen; en gij zult uitgaan, en toenemen, als mestkalveren.” (Mal. 4:1-2). Op het persoonlijke vlak is er een duidelijke verwachting die tweeledig is. Er is een gelukzaligheid en een rampzaligheid. Deze toekomst omvat de hele mens, naar ziel en lichaam (Job 19:25-27). Het Nieuwe Testament onderstreept deze lezing van betreffende bijbelplaatsen. De verwachting in het Oude Testament is ook toekomstgericht. “Afgezien van de wijsheidsliteratuur en de wetgeving, wordt het Oude Testament grosso modo gekenmerkt door een pertinente toekomstgerichtheid”21. Peels wijst erop dat deze verwachting altijd gevoed is geweest vanuit de beloften Gods. Ook de begrafenisrituelen in het OT zijn een onderstreping van de gedachte dat de doden zullen opstaan. Wright wijst erop dat het joodse volk als enige volk in de oudheid geloofde in een wederopstanding van het lichaam en een herstel (transformatie) van de komos. In de vroegchristelijke kerk was die gedachte gemeengoed22. Er zijn verschillende Bijbelteksten die ingaan op een heel de kosmos omvattend heil. “De Oud-testamentische profetie verwacht een buitengewone verandering in heel de natuur” aldus Bavinck23. De nieuwe hemel en de nieuwe aarde zijn in de Bijbel bekende begrippen. In Jesaja 65:17 en 66:22 vinden we de uitdrukking letterlijk terug. Daar zullen we eerst aandacht aan geven. Daarnaast wijst ook Jes. 25 op een heerlijke toekomst voor de hele kosmos. Ook Jesaja 11:1-9 wijst heen naar een toekomst waarin de aarde vol zal zijn van de kennis des Heeren. We willen deze profetische woorden nagaan om zo het Bijbelse spreken over de toekomst van de kosmos in het vizier te krijgen.
ii bijbelse lijnen
110317 Najaar ds WVisser BW.indd 11
26-10-11 12:41
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011
Reformatorische stemmen | 50 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011
Reformatorische stemmen | 50 Pagina's