De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 31
Toekomst – Jesaja – 1 Korinthe 15 – Augustinus – Calvijn – à Brakel – Bavinck – Berkhof – continuïteit en discontinuïteit
op de nieuwe aarde stempelen. De gelovigen zullen daarin voluit en volop, met een uit de doden opgewekt en herschapen lichaam, delen. De toekomende eeuw zal ruimtelijk, stoffelijk en eeuwigdurend zijn. Het goede begin (Gen. 1-2) wordt voltooide werkelijkheid. De goddelozen echter zullen niet ingaan. Bavinck besteedt daarbij ruim aandacht aan de vraag hoe we de eeuwige straf moeten zien. De waarschuwende realiteit ervan wordt onderstreept. Hij besluit met de gedachte dat God zijn scheppingswerk niet aan het verderf prijsgeeft. In de weg van loutering zal Gods grote toekomst zich openbaren. “Het organisme van de schepping wordt hersteld”80. Hendrikus Berkhof (1914-1995) H. Berkhof is een modern theoloog die in de 20e eeuw in Nederland en daarbuiten veel invloed heeft gehad. Zijn grote werk, Christelijk Geloof, heeft vele herdrukken beleefd en wordt veel geciteerd en gelezen. Berkhof is modern omdat hij de historische kritiek op de bijbel accepteert en tevens de evolutietheorie voor de oorspong van de kosmos aanvaardt. Hij accepteert de lichamelijke opstanding van Christus uit de doden. Zijn denken voltrekt zich in hoge mate in relatie met de tijd en de wereld waarin wij leven, de tijd na de Verlichting van de 18e eeuw. Het kan nuttig zijn om iets van zijn denken van de toekomst door te geven. Reeds in eerder werk was hij daar op in gegaan81. In zijn boek over de geloofsleer werkt hij zijn gedachten uitvoerig uit. Opmerkelijk is zijn brede aandacht voor dit onderdeel van de geloofsleer. Van de bijna 60 paragrafen in zijn boek gaan er 6 (circa 40 bladzijden) over de vernieuwing van de wereld en de toekomende eeuw. Diepgaand staat hij stil bij het eeuwige leven. Het verrast dat hij daarin een reeks elementen noemt die daarvoor van belang zijn. Een achttal zaken worden door hem genoemd en hij denkt daarbij onder meer aan de uitbanning van de zonde, een voltooide menselijkheid en een volmaakte samenleving. Christus zal in deze toekomst de centrale plaats innemen. Heerlijkheid is voor Berkhof een kernbegrip voor de nieuwe aarde. De realiteit van deze verwachting rust in het belovend spreken van God in het Oude en Nieuwe testament. Onze cultuur ziet hij als bouwstenen voor de toekomende heerlijkheid82. Berkhof verwerpt de gedachte van de eeuwige straf. “In Gods naam hopen wij, dat de hel een louteringsweg zal zijn”83. Er is in het denken van Berkhof een belangrijke continuïteit tussen de huidige en de toekomende wereld. “Het is al heerlijk genoeg om te weten dat al het ware,
30 de nieuwe aarde
110317 Najaar ds WVisser BW.indd 30
26-10-11 12:41
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011
Reformatorische stemmen | 50 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011
Reformatorische stemmen | 50 Pagina's