De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 36
Toekomst – Jesaja – 1 Korinthe 15 – Augustinus – Calvijn – à Brakel – Bavinck – Berkhof – continuïteit en discontinuïteit
staan ervan. Aan de andere zijde zijn er ook velen die de taal van de Schrift over de toekomst louter symbolisch opvatten. Het gaat dan slechts om verhalen, mythen, dromen zonder reële inhoud. Een dergelijke opvatting doet tekort aan het openbaringkarakter van de Schrift. Noordegraaf onderkent beide opvattingen en wijst erop dat “in beide visies geen recht gedaan word aan het eigen karakter van het Bijbelse spreken aangaande de toekomst”91. Bavinck wijst op gedachten die “geen inbeeldingen of verdichtselen zijn doch diesseitige beschrijvingen van jenesitige realiteiten”92. De Schrift vertolkt beelden en gedachten over de toekomende wereld “wijl de heerlijkheid van het Godsrijk op geen andere wijze tot ons bewustzijn te brengen is”93. Ook moeten we niet denken in uitsluitend immateriële categorieën. Het gaat bij de herschepping van hemel en aarde wel degelijk om een vernieuwing en herschepping van de materiële wereld die bepaald wordt door tijd, ruimte en materie. De schepping wordt vrijgemaakt van de dienstbaarheid van de zonde (Rom. 8:21) en zal een plaats zijn waar gerechtigheid woont (2 Petr. 3:13). De hernieuwde schepping zal stralen in “onverwelkelijke pracht en bloeiend in de lente eener eeuwige jeugd”94. Wright ziet de Bijbelse getuigenissen als richtingaanwijzers naar een reële toekomst. Een richtingaanwijzer is geen foto van wat de toekomst zal zijn. Het is echter wel een reële aanduiding van “de richting waarin we moeten gaan”95. Het gaat in de Schrift dus om dingen die volle reële werkelijkheid zullen worden, in het verlengde van de goede schepping die ons beschreven wordt in Genesis 1. Continuïteit en discontinuïteit Hoe zal de vernieuwde aarde eruit zien? De elementen zullen branden en vergaan (2 Petr. 3:10). Zoals het water van de zondvloed de eerste wereld heeft geoordeeld en gelouterd, zo zal ook het vuur deze wereld oordelen en louteren. Er zal een fundamentele kloof zijn tussen de huidige en de toekomende wereld. In de eerste plaats zullen zonde en de gevolgen ervan niet meer zijn. God zal alle tranen van de ogen afwissen. De dood zal verslonden zijn tot overwinning. Ook het leven zal anders zijn. “Wij weten uit wat Christus en Paulus zeggen, dat in den hemel twee dingen niet meer zullen zijn: geen huwelijk en geen spijsgebruik. Geen sexualiteit dus en geen vegetatie”96. Er zal verschil zijn tussen de huidige en de toekomende wereld. Er zijn echter ook overeenkomsten. God maakt alle dingen nieuw. Het Nieuwe Jeruzalem daalt uit de hemel neer. Wright wijst erop dat hemel en
iv theologische lijnen
110317 Najaar ds WVisser BW.indd 35
26-10-11 12:41
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011
Reformatorische stemmen | 50 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011
Reformatorische stemmen | 50 Pagina's