Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 37

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 37

Toekomst – Jesaja – 1 Korinthe 15 – Augustinus – Calvijn – à Brakel – Bavinck – Berkhof – continuïteit en discontinuïteit

2 minuten leestijd

aarde zullen verenigd worden. Gods ruimte, de plaats waar God Zijn heerlijkheid openbaart en waar Christus na Zijn hemelvaart verblijft, zal worden herenigd met de geschapen werkelijkheid (Openb. 21:3). Hoe zal deze werkelijkheid gestalte krijgen? Sommigen denken aan een volstrekt geestelijke, spirituele continuïteit. Elke vorm van aardsheid zou overwonnen zijn. Deze gedachte is echter in strijd met de lichamelijke opstanding van Christus uit de doden. Overigens zijn er voorstanders van deze gedachte die daarom de werkelijke opstanding van Christus uit de doden ontkennen97. Deze opvatting doet echter tekort aan het Bijbelse gegeven dat God de mens schiep naar lichaam en ziel. Het lichaam is in de Bijbel nergens minder of inferieur aan de ziel. Sommigen denken aan een continuïteit in materiële zin maar dan uitsluitend voor redelijke wezens. Mensen zouden voortbestaan in een goddelijke ruimte en daar vooral in mentale zin voortleven. Het zien van Gods aangezicht wordt geestelijk ingevuld en blijft beperkt tot het schouwen Gods. Thomas van Aquino stelt zich de heerlijkheid voor als “een ruimte zonder dieren en planten, allen met heiligen bekleed met lichtglans”98. Ten opzichte van de vroege kerk is hier sprake van een verarming in de eschatologie. In de Bijbel wordt gewezen op verlossing van het schepsel (Rom. 8:21) en wordt Christus getekend als het Hoofd van de gehele herschapen kosmos. “Maar onder Christus worden alle dingen, in de hemel en op de aarde, vergaderd tot één, Ef. 1:10. Alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen, Kol 1:16”99. Tenslotte wijzen sommigen op een natuurlijke continuïteit. De nieuwe aarde zou ook dieren kunnen bevatten (Jes. 11:6-9; Rom. 8:21). Als laatste wijzen sommigen op een culturele continuïteit. Met verwijzing naar Openbaring 21:24 wordt gedacht aan de inbreng van allerlei cultuurgoederen in de vernieuwde schepping. Calvijn, bij wiens oordeel we ons aansluiten, wil over dergelijke zaken niet speculeren. Vast staat dat de opstanding van Christus uit de doden fundamenteel is voor de nieuwe hemel en de nieuwe aarde (1 Kor 15:2028). Het zijn in de geloofsleer veel besproken vragen. Toch zal de werkelijkheid groter en heerlijker zijn dan we ooit kunnen denken of ervaren. De Heidelbergse Catechismus spreekt over een toekomst en zaligheid “die geen oog heeft gezien, geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is opgeklommen, en dat om God daarin eeuwiglijk te loven en te prijzen”100.

36 de nieuwe aarde

110317 Najaar ds WVisser BW.indd 36

26-10-11 12:41

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011

Reformatorische stemmen | 50 Pagina's

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 37

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011

Reformatorische stemmen | 50 Pagina's

PDF Bekijken