Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 8

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 8

Toekomst – Jesaja – 1 Korinthe 15 – Augustinus – Calvijn – à Brakel – Bavinck – Berkhof – continuïteit en discontinuïteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ogen zullen worden afgewist. «Hij zal den dood verslinden tot overwinning, en de Heere HEERE zal de tranen van alle aangezichten afwissen; en Hij zal de smaadheid Zijns volks van de ganse aarde wegnemen; want de HEERE heeft het gesproken.» (Jes. 25:8). De aarde zal eenmaal vol zijn van de kennis des Heeren (Jes. 11:9). De definitieve toekomst van hemel en aarde ligt in Gods hand. Het belovend spreken Gods is de grondslag voor deze hoopvolle toekomst van de kosmos. De Schepper van hemel en aarde laat niet varen het werk dat Zijn hand begon. Geloof en toekomst De toekomst van hemel en aarde wordt in de geloofsleer veelal als laatste onderdeel behandeld. Handboeken over de geloofsleer besluiten meestal met een hoofdstuk over de eschatologie8. Hoewel Calvijn ‘de overdenking van het toekomende leven’9 plaats in het hart van zijn onderwijs in de christelijke leer, lijkt het er toch op dat de belijdenis over de toekomende dingen in de systematische doordenking en de gelovige beleving niet altijd die plaats ontvangen die de Bijbel er aan geeft. Kennelijk zijn veel christenen nogal betrokken op het hier en nu. Berkhof bijvoorbeeld wijst op ‘de crisis van de christelijke toekomst verwachting’10. Noordegraaf wijst erop dat de Bijbelse gegevens over de laatste dingen in de geloofsleer niet altijd voldoende doorklinken in belijden en beleven. Hij herinnert aan “de Bijbelse prediking inzake de laatste dingen. In de geloofsleer wordt de eschatologie doorgaans behandeld in het laatste hoofdstuk. Soms werd zo’n laatste hoofdstuk beschouwd als een aanhangsel bij het geheel van de dogmatiek. De nieuwtestamentische wetenschap van deze eeuw leert ons dat de eschatologische verwachting in het getuigenis van de evangelisten en apostelen bepaald geen aanhangsel is, maar het centrale thema van de nieuwtestamentische prediking vormt”11. De prediking van Johannes de Doper, Jezus en de apostelen wordt beheerst door de ‘vervulling van Gods heilsplan voor de wereld’12. Het gaat bij de nieuwe hemel en de nieuwe aarde niet om bijzaken. Het spreken van de Schrift en de vroegchristelijke kerk leert ons dat. De leer van de laatste dingen bevat verschillende delen. “Na het eindgericht volgt de vernieuwing der wereld”13, aldus Bavinck in zijn Gereformeerde Dogmatiek. De handboeken houden voor de algemene eschatologie een aantal be-

i inleiding

110317 Najaar ds WVisser BW.indd 7

26-10-11 12:41

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011

Reformatorische stemmen | 50 Pagina's

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 8

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011

Reformatorische stemmen | 50 Pagina's