Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De middenschool; Een bedreiging van het Christelijk onderwijs

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De middenschool; Een bedreiging van het Christelijk onderwijs

G.O.L.V. - nieuws

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afdeling voortgezet onderwijs

Verslag van de vergadering afd. voortgezet onderwies op maandag 15 oktober J.l.

Nadat bij de opening even stilgestaan werd bij de strijd die Israël voert tegen zijn vijanden, heette de voorzitter allen hartelijk welkom, in het bijzonder de heer C. Houweling die een hoogst belangrijk en aktueel onderwerp zou inleiden.

In zijn openingswoord haalde de voorzitter de doelstelling, die minister Van Kemenade bij alle onderwijsvernieuwing voor ogen staat, duidelijk voor het voetlicht.

Die doelstelling luidt: iedereen zicht geven op zijn eigen maatschappelijke positie en hem in staat stellen daarop invloed uit te oefenen. Eén begrip drukt dit alles uit: sociale bewustwording.

Ons antwoord kan even ondubbelzinnig luiden. Immers, hoe drastisch we ons onderwijs ook willen vernieuwen, steeds zal ons hoofddoel dienen te zijn: vorming tot mensen Gods tot alle goed werk volmaakt toegerust. Deze doelstelling kan niet veranderen! Maarrr... proberen we dit grote doel ook in de praktijk te verwezenlijken. Laten we bedenken, dat het christelijk onderwijs steeds meer gewogen wordt.

Waarin is dat onderwijs nog christelijk? Een blijvende brandende vraag voor iedereen die in het christelijk onderwijs werkzaam is.

REFERAAT

Het onderwerp luidde: "Huidige verhouding Ibo-mavo, toegespitst op toekomstige middenschool". Met behulp van het flanelbord hield onze referent een boeiend betoog, waarin de volgende zaken achtereenvolgens toegelicht werden:

1. Er bestaat een verhouding tussen maatschappij, politiek en onderwijs. Al is het waar, dat politieke en sociale faktoren een rol spelen in het onderwijs, nooit zal het onderwijs ondergeschikt gemaakt mogen worden aan de politiek. Dit gevaar dreigt nu levensgroot!

2. Verhouding Ibo-mavo.

Door middel van deelexperimenten (het 4-jarig maken van het lbo, de veralgemening van het beroepsonderwijs, enz.) komt het lbo steeds dichter bij het mavo.

Deze ontwikkelingen zijn duidelijke voorbereidingen voor de op handen zijnde middenschool.

3. De wet waarborgt vrijheid van richting en inrichting (b. v. vrije keuze van methoden). Verregaande overheidsmaatregelen ten aanzien van de Inrichting van het onderwijs bedreigen ontegenzeggelijk de vrijheid van richting. Een heel duidelijk voorbeeld is de middenschool.

De regering denkt aan scholengemeenschappen van 1500 a. 2000 leerlingen. Deze mammoetscholen zullen gevormd moeten worden door samenvoeging van nu nog alleen bestaande kategoriale scholen. Besturen, leraren, leraressen, denkt U eens even na! Met wie zult U straks moeten samenwerken?

4. De middenschool. U weet wellicht, dat straks (de tijd gaat snel!) alle leerlingen van 12 tot 15 of 16 jaar in één grote school geplaatst worden: de middenschool.

In het buitenland kent men deze vorm al. Engeland; de comprehensive school. Duitsland: die Gesamtschule. Zweden: de Grundskola. Vooral uit

Duitsland komen geen moedgevende berichten.

Het is ook geen kleinigheid om ieder kind naar eigen aanleg, tempo, mogelijkheden te begeleiden.

En dan, wat komt er na de middenschool? Een mavo-topje, een havo-kopje? En ga zo maar door! Hierover is nog niets zinnigs te zeggen.

DISKUSSIE

In 4 groepen hebben we gediskussieerd over vier vragen, die vooraf door onze referent waren opgesteld. Tijdens de plenaire diskussie bleek heel duidelijk, dat de volgende vraag een reeks van vragen opwierp:

"Acht U het met behoud van eigen identiteit mogelijk en zinvol reeds nu tot samenwerkingsverbanden te komen op bestuurlijk en sohoolorganisatorisah vlak? "

Het antwoord luidt ronduit ja! Maar hoe? ! Dit is zeker, straks staat eike middenschool onder één bestuur. Nu ziin er twee mogelijkheden: öf uit de bestaande besturen van de kategoriale scholen een nieuw bestuur vormen öf een gehéél nieuw bestuur. Laat ieder in zijn eigen plaats of regio hier eens diep over nadenken!

Hoe alles precies zal gaan, weet niemand. Wel dienen we te waken voor ons reformatorisch onderwijs.

Volgens de agenda zouden 's middags vaksekties vergaderen. Doordat de opkomst niet groot genoeg was, hebben we besloten tot een algemene diskussie, die bijzonder vruchtbaar bleek. We konden terugzien op een mooie en leerzame dag.

Tenslotte moet me nog Iets van het hart. Waar was U op 15 oktober? Wat jammer, dat de belangstelling zelfs voor brandende vraagstukken zo gering is. Laten we eerlijk zijn, er is vaak geklaagd over de geringe aktiviteit die van onze vereniging uitging. Nu zijn de aktiviteiten er, laten we dan ook allen onze schouders er onder zetten.

Rijssen

G. Dijkgraaf

Afdeling kleuter-en basisonderwijs

Applikatiekursus - Pedagogisch certifikaat

Van de P.A. "De Driestar" te Gouda ontvingen wij het bericht, dat door het Ministerie van Onderwijs erop gewezen werd, dat het beleid en de organisatie van de applikatiekursussen of her-en bijscholingskursussen geheel en al bij een P.A. behoort te berusten.

Deze bepaling staat direkt in verband met het verkrijgen van subsidies voor deze kursussen en tevens met de waardering voor het zogenaamde Pedagogisch Certifikaat via het C. P. S.

Aangezien velen van ons druk bezig zijn met het verzamelen van het benodigde aantal punten voor dit certifikaat, is het noodzakelijk om ons aan de van hoger hand gestelde regels te houden.

Wat verandert er nu? Praktisch bijna niets. De applikatiekursussen in de verschillende rayonplaatsen gaan normaal door.

Alleen deze wijziging. Tot nu toe regelde het GOLV-bestuur met de verschillende rayonplaatsen deze kursussen. Het GOLV-bestuur pleegde dan overleg met de P.A. "De Driestar". Eén schakel valt nu uit. Dat is het GOLV-bestuur. Dit houdt in, dat korrespondentie met betrekking tot deze kursussen niet meer via het GOLV-bestuur loopt, maar rechtstreeks gevoerd dient te worden tussen P.A. "De Driestar" en rayonbesturen.

De docent die zich met de algehele leiding hiervan belast heeft en tot wie de rayonbesturen zich in het vervolg kunnen wenden met vragen, problemen en wensen betreffende deze kursussen, is:

dhr. Schalk, Joubertstraat 136, Gouda. Tel. 01820-17845.

Aanvragen voor nieuwe kursussen moeten in februari worden ingediend. Willen de rayonbesturen hiervan goede nota nemen!! !

Elspeet

M. Last

Van de leden

NIEUWE LEDEN

De dames:1. H. Duyzee-Zwart 2. G.Dek 3. D. Witte 4. J.M. Schreuders 5. T. de Visser 6. M.J.Kaashoek 7. M.H.Sonnenberg 8. M.Keijzer 9. R.Ramp 10. P.C. van Dijk 11. D.G.Wesselo 12. A, C. Havelaar Kortgene Goes Oostkapelle Twello Delft Sliedrecht Kampen H.l. Ambacht Boskoop Boskoop Veenendaal 's-Gravenhage - K.B. O. - K.B.O. - K.B.O. - K.B.O. - K.B.O. - K.B.O. - K.B.O. - K.B.O. - K.B.O. - K.B.O. - K.B.O. - K.B.O.

13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. De heren:1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. C. Verkade P.M.Karels N.P.J.J.Vink J. L. V. Veldhuizen J. N. V. Nieuwenhuizen M.Quist A.E. van den Bos P, J. van Dijk CBel A.M. van Steensel L. van der Burg A. Kunst L. Vogelaar M. Visser J.Paans - 's-Gravenhage - Rijssen - Stolwijk - Ede - Zeist - Zeist - 's-Gravenpolder - - Vlissingen - Maassluis - Krimpen a/d I* s el - - Capelle a/dl*sel-- Groenekan - 's-Gravenpolder - - Gouda - Zwijndrecht K.B.O. K.B.O. K.B.O. K.B.O. K.B.O. K.B.O. V. O.­ K.B. 0. L.B.O. (jongens) V.O.-V.O.-K.B.O. V.O.-V. O.­ L.B. 0. (jongens)

Van de administratie

Abonnementen door partikulieren 12, door studenten 7.

Vriendelijk verzoek

Om veel moeite en niet geringe onkosten te sparen, wordt de abonnees die him abonnement over 1973 nog niet betaalden, verzocht dit een dezer dagen te doen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1973

De Reformatorische School | 40 Pagina's

De middenschool; Een bedreiging van het Christelijk onderwijs

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1973

De Reformatorische School | 40 Pagina's