REKENKALENDER I.O.W.O.
Over de rekenvaardigheid van de huidige brugklasleerlingen (van LBO tot VWO) hoort men vaak klachten. "Gewone" rekenopgaven blijken voor veel leerlingen moeilijk. Gezegd wordt, dat de rekenvaardigheid ontbreekt. De laatste jaren verschijnen uitgaven die geschikt oefenmateriaal geven. (Zie ook het artikel over rekenproblemen in DRS van 6 juni 1978).
Bij het Instituut Ontwikkeling Wiskunde Onderwijs (I.O.W.O.) verscheen deze zomer een verzameling van 53 problemen voor rekenachtige dagen in de vorm van een rekenkalender.
In dit artikel wil ik deze rekenkalender onder uw aandacht brengen.
Onder het motto "elke dag een rekeneiardigheid, verhoogt des leerlings vaardigheid" worden hier gevarieerde rekenopdrachten gegeven.
Het is geen rekenboek, het bevat ook geen leerstofopbouw of vraagstukken die opklimmen in moeilijkheid maar opgaven die de motiverende mogelijkheden bieden om het reken-wiskunde onderwijs te verrijken.
Elke week een ander probleem, suggestie, sommenreeks enz., welke aanleiding kunnen zijn tot meermalige korte rekenaktiviteiten.
De achterzijden van de kalenderblaadjes zijn van kommentaar voorzien door de docenten.
Door de losse kalenderblaadjes te verzamelen, van aantekeningen en uitbreiding te voorzien, ontstaat een steeds groeiende kollektie rekenideeën die in vele situaties bruikbaar is. Het verzamelen gjiat gemakkelijk in een multoband; er kunnen dan steeds blaadjes tussengevoegd worden met uitbreidingen en aanvullingen.
De vraagstukken kunnen onderscheiden worden in de volgende categorieën: — eigenschapsrekenen — schatten en nauwkeurigheid — hoofdbewerkingen — samengestelde grootheden — breuken — deelbaarheid — kommagetallen — tijd — procenten — metriek stelsel — grote getallen — zakrekenmachine — getalpatronen — verhoudingen
Behalve voor de brugklas wordt de kalender ook geschikt geacht voor de 6e klas van de basisschool.
Vele opgaven zijn ook te gebruiken in de hogere jaren van het voortgezet onderwijs.
Als voorbeeld wil ik een aaiital opgaven overnemen.
De opgave voor de week van 5 tot 11 november: Een getal van drie cijfers is als volgt samengesteld: Het middelste cijfer is de som van de beide buitenste cijfers. a) Maak eens tien van die getallen. b) Al deze getallen zijn deelbaar door elf. Hoe zit dat? c) Krijg je zo alle 11-vouden tussen 100 en 1000?
Dat al deze getallen deelbaar zijn door elf blijkt de leerlingen te verrassen. Vraag b maakt het mogelijk deze opgave in verschillende klassen te gebruiken. Er kan namelijk ook gevraagd worden: zijn al deze getallen deelbaar door 11? Met behulp van algebra kan deze vraag opgelost worden. Ga dan uit van 100a + 1 Ob + c en a + c = b.
De opgave voor de week van 18 tot 24 februari:
Vul de tabel verder in:
aanvulling voor hogere leerjaren: zeg dat de pijlen optellen betekenen en geeft drie getallen, vul de tabel verder in:
Het lijkt mij dat deze uitgave zeker zal voldoen aan de bedoeling van het lOWO nl. het aanbieden van een reeks sommen, problemen en ideeën, welke beogen, bij een regelmatig gebruik door de leraar, bij te dragen tot het onderhouden van de rekenvaardigheid van onze leerlingen in het voortgezet onderwijs (van lbo tot vwo).
Ieder die met het reken-wiskunde onderwijs betrokken is zou ik de aanschaf van deze rekenkalender willen adviseren.
De kalender is te verkrijgen door storting van f 12, — op girorek. 3105662 t.n.v. het I.O.W.O. te Utrecht.
A. Gijssen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1978
De Reformatorische School | 44 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1978
De Reformatorische School | 44 Pagina's