Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

STUURGROEP INNOVATIE BASISSCHOOL (SIB).

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

STUURGROEP INNOVATIE BASISSCHOOL (SIB).

PARLEMENTAIR

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Na uitvoerig overleghebben Minister Pais en de meerderheid van de onderwijskoepels, die vertegenwoordigd zijn in de Centrale Commissie voor Onderwijsoverleg (C.C.O.O.), overeenstemming bereikt over de instelling van de Stuurgroep Innovatie Basisschool (SIB). Daarmee is een regeling tot stand gekomen voor de coördinatie en advisering voor het innovatieproces basisschool, waarin de gezamenlijke verantwoordelijkheid van overheid en onderwijsveld tot uitdrukking komt.

Advies van de Onderwijsraad

Minister Pais heeft met het oog op dit beleidsvoornemen een conceptinstellingsbeschikking Stuurgroep Innovatie Basisschool ontworpen en hieromtrent advies gevraagd aan de Onderwij sraad. De inhoud van die beschikking en de daarbij behorende toelichting zijn voor de Onderwijsraad aanleiding

geweest tot een advies met een negatieve strekking. Op slechts één onderdeel van deze concept-beschikking, waarop ook de Onderwij sraad in zijn advies aan Minister Pais heeft geattendeerd, wil ik de aandacht vestigen.

Deze stuurgroep zal 21 leden en 4 adviserende leden tellen. In de stuurgroep zullen als leden vertegenwoordigd zijn de organisaties die zitting hebben in de C.C.O.O. en de instellingen in de verzorgingsstructuren. De hier bedoelde organisaties zijn: de Stichting Nederlandse Katholieke Schoolraad, de Stichting Nederlands Prot.Chr. Schoolraad, de Stichting Algemene Bonden van Scholen, de Stichting Contactcentrum Bevordering Openbaar Onderwijs en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. In de stuurgroep zullen schoolbesturen, ouders en personeel geacht gerepresenteerd te zijn door drie vertegenwoordigers van elk der genoemde 'koepelorganisaties'. De Onderwijsraad heeft Minister Pais bericht van mening te zijn, dat deze stelling niet houdbaar is. Enerzijds zijn de 'koepelorganisaties' in zekere zin zelf als centrale organen te beschouwen, anderzijds vertegenwoordigen zij niet alle scholen in Nederland. De reformatorische scholen b.v. zijn bij geen van de 'koepels' betrokken. Hoe kan hun stem in de SIB doorklinken, zo vraagt de Onderwijsraad aan genoemde bewindsman. Vooral omdat de Onderwijsraad het reformatorisch onderwijs als een zelfstandige denominatie aanmerkt, moet deze vraag m.i. als een uitvloeisel daarvan gezien worden.

Vragen van het Tweede Kamerlid Ds. Abma

De vaste Commissie voor Onderwijs en Wetenschappen van de Tweede Kamer heeft op 25 oktober 1979 met de Minister mondeling overleg gevoerd over genoemde concept-beschikking. Het S.G.F.-Kamerlid Ds. Abma, die deel uitmaakt van die commissie, heeft - blijkens het verslag van het mondeling overleg - een aantal vragen hieromtrent aan de Minister gesteld. Ten aanzien van de samenstelling van de SIB verwees hij geheel terechtnaar het ad vies van de Onderwij sraad, waarin de vraag gesteld wordt hoe de reformatorische scholen, die bij geen der

'onderwijskoepels' betrokken zijn, hun stem in de SIB kunnen doen doorklinken. Ds. Abma heeft het met recht tot zijn praktischpolitieke-taak gerekend om bij de Minister een antwoord op die vraag uit te lokken.

Antwoord van Minister Pais

De Minister zei, in antwoord op die vraag, zich over het vraagstuk van de vertegenwoordiging van levensbeschouwelijke minderheden in het onderwijsoverleg - en via dit overleg wellicht ook in de SIB - nog te beraden in het kader van zijn voornemen tot wijziging van de totale overlegstructuur in het onderwijs. Daarbij zijn o.m. verzoeken van reformatorische koepelorganisaties aan de orde om tot het onderwijsoverleg te worden toegelaten. De bewindsman zei in zij n beleid naar vermogen rekening te houden met de eigen geaardheid en ontwikkelingsmogelijkheden van het reformatorisch onderwijs. Dit is een bemoedigende opmerking van Minister Pais, althans indien deze in daden wordt omgezet.

Wat het vraagstuk van de vertegenwoordiging in het onderwijsoverleg en de voorgenomen wijziging van de totale overlegstructuur in het onderwijs betreft, kan het volgende worden opgemerkt.

Reeds op 25 augustus 1976 heeft het bestuur van de V.G.S. aan Minister Van Kemenade gevraagd om in de gelegenheid gesteld te worden met een vertegenwoordiger aan het overleg in de - nog in het leven te roepen - Centrale Overlegraad (C.O.R.) deel te nemen. Genoemde Minister heeft bij zijn beschikking van 15 juli 1977 een Centraal Onderwijsoverleg ingesteld. Daarin is verwoord de door deze bewindsman eerder gedane toezegging inzake het opnemen in de C.O.R. van organisaties die minderheden vertegenwoordigen. Nadat Minister Pais in augustus 1978 had bericht graag te willen bevorderen dat zo spoedig mogelijk over het verzoek om toelating tot de C.O.R. zal worden beslist, heeft hij het bestuur van de V.G.S. (en dat van de G.O.L.V.) in juli 1979 medegedeeld, dat op korte termijn nog geen beslissing van hem op bedoeld verzoek tegemoet gezien kan worden. Bij de voorbereiding van de invoering van deze overlegstructuur zijn n.l. zodanige problemen gerezen, dat de Minister heroverweging van deze overlegstructuur noodzakelijk heeft geacht. Inmiddels heeft Minister Pais besloten niet over te aan tot uitvoering van bedoelde beschikking van zijn ambtsvoorganger Van Kemenade. In verband hiermee heeft Minister Pais een tweetal maatregelen genomen: - op 20 december 1979 heeft hij een beschikking vastgesteld waarin de Centrale Commissie voor Onderwijsoverleg (C.C.O.O.) wordt geregeld (Beschikking C.C.O.O.); deze beschikking zal gelden tot het moment waarop de hieronder vermelde nieuwe structuur wordt ingevoerd. - op 21 december 1979 heeft hij een voorstel voor een nieuwe zij het voorlopige, structuur voorgelegd aan de C.C.O.O.

De mogelijkheid tot toelating van andere koepelorganisaties dan de bestaande tot de C.C.O.O. is gehandhaafd. De criteria voor toelating zullen worden geconcretiseerd na overleg met de C.C.O.O. Dus nog steeds op de plaats rust!

Met het nu reeds gedurende S'/a jaar wachten op een beslissing op het verzoek om in aanmerking te mogen komen voor deelneming aan het onderwijsoverleg is wederom het bewijs geleverd, dat ambtelijke molens vaak zeer langzaam draaien. De belangen van de betreffende onderwijsminderheden wegen bij het merendeel van hen die terzake verantwoordelijkheid dragen tot nu toe kennelijk niet zwaar genoeg om die groeperingen de plaats te geven die hen toekomt. Het zigzagbeleid van Minister Pais op dit punt heeft uiteindelijk geresulterd in het niet uitvoeren en het vervangen van de niet minder dan 21/2 jaar oude beschikking van Minister Van Kemenade. M.i. is hiermede bevestigd hetgeen de algemeen voorzitter van de Onderwijsraad, prof. dr. LA. Diepenhorst, op 5 oktober 1979 opmerkte in zijn openingsrede t.g.v. de openbare 21e plenaire zitting van die Raad: 'En dan het lage tempo van wetgeving. Het gevaar dreigt dat wij ons als onderwijsspecialisten eigenhandig opknopen (-) aan overleg, commissies, nota's, voorontwerpen, rapporten over voorontwerpen, waarbij er dan nog - ik laat onbesproken of het rosse leven de greep ook op onze kring heeft verstevigd - onophoudelijk op de achterban wordt teruggekoppeld: wij sterven aan beraad en inspraak'. Dit verschijnsel is echter niet van vandaag of gisteren.

J.J. Verhage

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 1980

De Reformatorische School | 44 Pagina's

STUURGROEP INNOVATIE BASISSCHOOL (SIB).

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 1980

De Reformatorische School | 44 Pagina's