Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schooladoptieplan - groeiende belangstelling

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schooladoptieplan - groeiende belangstelling

Basis Onderwijs

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Collega ir. H. Steur, docent biologie aan P.A. "De Driestar" zond ons het volgende interessante knipsel toe, uit "Ons Platteland", juni 1983. Daar de inhoud nóg actueelis, plaatsen we het hieronder.

Zoals bekend zijn de 3 Hollandse Landbouworganisaties in 1981 onder de naam "Schooladoptieplan" een project gestart dat tot doel heeft kinderen in de leeftijdscategorie van 10 tot 12 jaar vertrouwd te maken met het leven, wonen en werken op het agrarisch bedrijf. In het kader van dit project bezoeken dit schooljaar ruim 4500 kinderen van de lagere school enkele keren per jaar een agrarisch bedrijf in de omgeving. Hiertoe zijn door de 3 HLO's 150 boeren en tuinders in verschillende gebieden in de provincies Noord- en Zuid-Holland bereid gevonden de deuren van hun bedrijf te openen voor de leergierige scholieren. Vanwege de positieve ervaringen met het Schooladoptieplan, willen de 3 HLO's de komende jaren meer kinderen in de gelegenheid stellen een agrarisch bedrijf te bezoeken en te onderzoeken.

Opzet van het project

Door de plaatselijke afdelingen van de CBTB "West-Nederland", HMvL en LTB wordt een koppeling, of liever gezegd adoptie, tot stand gebracht tussen een vierde of vijfde klas van een lagere school en een agrarisch bedrijf. Als de adoptie tot stand is gebracht ontvangt de onderwijzer als aanvulling op het bestaande lesmateriaal speciaal voor dit project samengesteld werkmateriaal. Na behandeling van het lesmateriaal op school worden de kinderen in de gelegenheid gesteld enkele bezoeken te brengen aan het gastbedrijf dat de klas geadopteerd heeft.

De agrariër probeert dan zoveel mogelijk te vertellen aan de leerlingen, terwijl omgekeerd de leerlingen zoveel mogelijk kunnen vragen aan de agrariër. De boer of tuinder (en vaak ook zijn vrouw) brengen soms een bezoek aan de klas om daar allerlei vragen van de kinderen te beantwoorden en bepaalde aspecten van hun bedrijf te behandelen.

De opgedane kennis kan door de kinderen op vele manieren verwerkt worden: opstellen en werkstukken over het gastbedrijf maken, tekenen van dieren en produkten, rekenen met oppervlaktematen, met werkstukken, tekeningen, produkten e.d. van het bedrijf een werkhoek in de klas opzetten, samen met andere scholen een tentoonstelling organiseren, etc.

Het project is dus tevens een ondersteuning van lessen die op school worden gegeven. Doordat meerdere malen een bezoek wordt gebracht aan hetzelfde bedrijf gaan de kinderen dieper op de materie in. Bij het tweede of derde bezoek komen de kinderen met vragen over de maatschappelijke en economische facetten van het agrarisch bedrijf.

Goede ervaringen

Het Schooladoptieplan leidt tot enthousiaste reacties van bijna alle deelnemers. Vooral de reacties van de kinderen zijn vaak erg spontaan. De bedrijfsbezoeken zijn voor hen een enorme belevenis, terwijl spelenderwijs duidelijk wordt wat het belang is van bepaalde onderdelen van het totale bedrijfsgebeuren. Het is boeiend te merken hoe het agrarisch leven en werken door de kinderen wordt verstaan en hoe hun belangstelling toeneemt. Dit laatste geldt trouwens ook voor de deelnemende agrariërs; na een aanvankelijke drempelvrees blijkt men het project erg nuttig te vinden en vindt men het de moeite waard er tijd in te steken.

Ook u kunt meedoen.

Al met al blijkt het Schooladoptieplan een goede ontwikkeling in de presentatie van het agrarisch bedrijf en een geweldige stap vooruit in de verbetering van de verhouding tussen de agrarische sector en de niet-agrarische meerderheid van de samenleving. Reden voor de 3 HLO's om te proberen het Schooladoptieplan in Noord- en Zuid- Holland verder uit te breiden. Daarom heeft de Wergroep Schooladoptie (die het project op provinciaal niveau organiseert en coördineert) onlangs de plaatselijke afdelingsbesturen van de 3 HLO's en de plattelandsvrouwenorganisaties gevraagd na te gaan of er behoeften bestaan en mogelijkheden zijn om de 4e of 5e klas van de lagere scholen in hun afdeling te adopteren.

Nu al hebben vele afdelingen positief gereageerd op dit verzoek: ruim 50 gastbedrijven en een idem aantal scholen zijn als nieuwe deelnemers aangemeld.

Uiteraard kunt u zich voor nadere Informatie ook wenden tot het secretariaat van de Werkgroep Schooladoptie, p/a LTB, Dreef 22, 2012 HS Haarlem.

Werkgroep Schooladoptieplan 3 HLO's.

Collega Steur merkte in zijn begeleidende brief wel op, dat het zaak is te zoeken naar bedrijven in de directe omgeving van de school. Vanzelfsprekend kan men ook contacten zien te leggen met een bedrijf naar eigen keuze, dus buiten het Schooladoptie-plan om.

Red.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 1984

De Reformatorische School | 68 Pagina's

Schooladoptieplan - groeiende belangstelling

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 1984

De Reformatorische School | 68 Pagina's