Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geraadpleegde literatuur

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geraadpleegde literatuur

A.G. van Dieren / M. Rijnhout

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Algemeen

WET OP HET BASISONDERWIJS, met aantekeningen, door A. Mikkelsen, Alphen aan den Rijn. HERMES, A.J., De basisschool: Onderwijs toen - onderwijs nu, Op weg naar integratie, Aansluiting bij andere onderwijsvormen; 3 artikelen in De wereld van het jonge kind, resp. nov. 1983, dec. 1983, okt. 1984.

STICHTING VOOR DE LEERPLANONTWIKKELING, Wat krijgen ze op de basisschool? , Enschede, mei 1984.

Integratie kleuterschool-lagere school en continuïteit

Enige artikelen uit D.R.S.:

HARMSEL, L. TER, Integratie bekeken vanuit kleuterschool "De Drempel" (1983/3). KALLE, P.J., Integratie, kleuter uit de gratie? (1984/4). LAMPER, A., Éénhoofdige leiding: lust of last? (1984/1).

RIJKSEN, L.A., Waarderen in de kleuterschool (1981/9). SCHAIK, W.CH. VAN en J. VISSER, Samen uit... samen thuis (1984/7). VISSER, N. DE, Als kleuterleidster voor de eerste klas (1984/3).

Overige:

BROUWERS, H., Verworvenheden van het kleuteronderwijs, In: Jeugd in school en wereld, maart 1981.

ENGELEN, O. VAN, G. HAVEMAN, en J. DE JONGE, Continuïteit (info van de Programmacommissie Bijscholing Integratie KO/LO), Amsterdam, 1984.

JANSSEN-VOS, F., De verworvenheden van het kleuteronderwijs, In: Onderwijs en opvoeding, maart 1982.

JANSSEN-VOS, F., Kleuters in het basisonderwijs en: Kiezen voor kindgericht basisonderwijs; twee artikelen in: J.AHLERS e.a. (red.), Handboek basisonderwijs, Deventer, resp. september 1983 en mei 1984.

JANSSEN-VOS, F., Wat krijgen ze op de basisschool? In: Onderwijs en opvoeding, augustus 1984. KUIPER, W. en J. LETSCHERT, Nogmaals: Wat krijgen ze op de basisschool? , in antwoord op Frea Janssen-Vos, In: Onderwijs en opvoeding, november 1984.

LUTTERS, F., Omgaan met de spanning tussen vormingsvraag en vormingsaanbod in kleuteronderwijs en... basisonderwijs (info 2 van de Programmacommissie Bijscholing Integratie KO/LO), Amsterdam, 1984.

RIETMAN, C, S.C.O.-onderzoek: "Niet overhaast besluiten tot afschaffen van zittenblijven", In: Didaktief, mei 1984.

TRAAS, J.C, Zittenblijven of genoegen nemen met lagere opleiding? In: Didaktief, oktober 1984. WERKGROEP IDENTITEIT KLEUTERONDERWIJS, Petitie in verband met de Wet op het Basisonderwijs, aan minister en volksvertegenwoordiging. Bunschoten, z.j.

Nieuwe leer- en vormingsgebieden

Enige artil< elen uit D.R.S.: KOLE, I.A., Geestelijke stromingen (1984/10).

SCHAIK, W.CH, VAN, Engels in het basisonderwijs? (1983/3), STAM, B., Switch-On: Engels in het basisonderwijs (1983/8).

De aansluiting op het voortgezet onderwijs

Enige artikelen uit D.R.S.

HARTINXVELD, P. VAN, VBaO in het licht van individueel beroepsonderwijs (1983/11). HUGENSE, P., V.G.S./G.O.LV. over de nota "Verder na de basisschool", (1983/8).

KEMPEN, W.P. VAN, De paardensprong, een eerste indruk van de "Proeve van een conceptontwerp ontwikkelingswet voortgezet onderwijs" (1984/7).

STERK, T., Eindtermen: niveauverschillen tussen basisscholen beperken (een interview met J.C. van BRUGGEN), (1983/6).

STOLK, B., Aansluitingsproblemen tussen basis- en voortgezet onderwijs (september 1978). VOGELAAR, D., Continue begeleiding (maart 1980).

VOGELAAR, D. en C. BREGMAN, Voortgezet onderwijs... hoe gaat het er uit zien? (1982/3). VOGELAAR, D., Voortgezet onderwijs tussen koude sanering en onderwijsvernieuwing (1984/4).

Overige:

DE ADVIESRAAD VOOR HET BASISONDERWIJS, SPECIAAL ONDERWIJS EN DE OPLEIDINGEN (ARBO), Van breuk naar gave lijn. Advies over de nota "Verder na de basisschool", Zeist, december 1982.

DOORNBOS, K., De actualiteit van het funderend onderwijs, In: Onderwijs en opvoeding, april

1982. PROEVE VAN EEN CONCEPT-ONTWERP ONTWIKKELINGSWET VOORTGEZET ONDER­ WIJS, 's-Gravenhage, mei 1984.

PROJECTGROEP BOVO-S.L.O. en PROJECTGROEP BOVO-L.P.C, Conferentiemap d.d. 6 juni 1984.

VERDER NA DE BASISSCHOOL, nota ter voorbereiding van een wet inzake de opzet en inhoud van een nieuw stelsel van vervolgonderwijs, 's-Gravenhage, 1982.

VERENIGING VOOR GEREFORMEERD SCHOOLONDERWIJS (V.G.S.) en GEREFORMEERDE ONDERWIJZERSVERENIGING (G.O.L.V.), Commentaar op de nota "Verder na de basisschool", juni 1983.

Organisatorisclie aspecten

Leiding en organisatie van de basisschool, nrs. 1, 2, 2, 4 en 5 van brochurereeks KPC Malmberg. Juf boven meester, ministeriële brochure 1984.

Gesprekken over de schoolleider, J. Ahlers (School febr./maart 1979). Onderzoek naar functioneren leiding basisschool (Didactief okt. '84).

"Hier is geen man aan de leiding" Ned. Gen. v. Leraren nr. 6. 27-9-84. Jannetje Koelewijn. Organisatie basisschool is gebaat bij 2-hoofdige schoolleiding (Didact. juni '84). RIONonderzoek.

Schoolleider en teamleider. Mr. J. Steneker-v.d. Berg (PS-blad). Interview met E.de Jong. Schoolleiding nieuwe basisschool móet 2-hoofdig kunnen zijn. C. van Limpt. PCO-magazine

5/11-2-84. Nog veel onduidelijkheid over directeurschap. PCO 15/12-5-84 (een verslag) idem 13-10-84. Wat doen schoolleiders eigenlijk? K. Gielen. Meso 14 maart '83.

Macht en onmacht van de schoolmanager. R. Bakker e.a.. Uitleg 88 en 89. Begeleider: schoolleider in nieuw basisonderwijs. Sye v.d. Bosch. PCO 2/17-1-81.

Realisatie nieuwe basisschool geeft scholen problemen. (Didactief dec. '84). Roelande Hofman

e.a. Niet overhaast besluiten tot afschaffen van zittenblijven. (Didactief mei '84). C. Rietman. De school is geen draaikolk, waarin de schoolleider verdrinkt. F. Weeber. (SVO najaar '84). Nieuwe Wet basisonderwijs zet blijvend proces in gang. (Gesprek met inspecteur Nolles). Ned. Gen. van Leraren 4-10-84.

4 scholen organisatorisch bekeken. F.J.D. Jehoel. (Didactief sept. '83).

Succes nieuwe wet basisonderwijs afhankelijk van man of vrouw voor de klas. H.A.M, van Beusekom. (Ned. Gen. van Ler. 6-10-'83).

Bemoeienis van schoolleiders met onderwijsvernieuwingen. (Didactief apr. '84). De Schoolwerkplanontwikkeling in het basisonderwijs I en II. (School en Wet nr. 4 en 5 april/mei '84), Mr. O. Bottinga.

Onderweg naar de nieuwe basisschool (verslag van een ondersteuningsproject bij een ontwikkelingsproject basisschool) Meso nrs. 18 t/m 23. W.A.J. Bastiaans, M.F.M. Verhagen.

Het plannen van onderwijzen. Dr. J. Lowijck (invloed klasomgeving op voorbereidingsgedrag leraren).

Verschillende verslagen van cursus management, gevolgd in Driebergen (Advies en Trainingsinstituut voor Medezeggenschap).

Het management van een school. H. Verboon, jrg. 11 nr. 10 - juni '84. "Het jonge kind".

De vliegende keep. E. Schutte, JSW nr. 9 mei '83. Aspecten van fusie en integratie: de basisschool. Zwart, Verboon en Vernooij. Het jonge kind, jrg. 11 speciale editie en serie sept. 1983. 1-40. Schoolleiders in de knel. CS. Zwart, CPS blad nr. 5, nov. '83.

Diverse informatiekaternen over Schoolorganisatie P.C.G.N. F.J. Kiene: Bouwen en Bewaren. Meso 12 nov. '82.

De voorbereidingsgroep als organisatievorm, B. Manten/W. Sctiuurman. Meso 14, maart '83. Organisatorische verschillen tussen lagere scholen. J. Jehoel. Meso 15, mei '83.

Kwaliteit van de arbeid in de nieuwe basisschool. R.Hoogstad e.a., Meso 13, jan. '83. Van ziek doorwerken wordt niemand beter. Th. Veerman, Meso 13, januari 1983.

Relatie onderwijs en Organisatie. L. de Caluwé en M. Petri. Meso 12, nov. 1982. De organisatie van scholengemeenschappen in onderwijskundige optiek. Dr. E.C.M. Marx 1975 (proefschrift).

Hoe veranderen scholen? L.de Caluwé, M.Petri. Meso 13, jan. '83. Schooluitval. J.C. v.d. Wolf. Swets en Zeitl. 1984.

De school als arbeidsorganisatie. L. de Caluwé; M. Petri.

KO.LO-organisatiekundig. B. Fonderie en Ph.van Praag. Meso 1, nov. 1980. De projektgroep in de schoolorganisatie. J.M.G. Satter. Meso 1, nov. 1980. Het beïnvloeden van het organisatieklimaat. H. Verboon. Meso 18 jan. '84.

De gespleten werkelijkheid van de schoolleider. F.J. Kiene. Meso 22, nov. 1984.

Schoolleiderschap! Kun je dat trainen? Meso 22, nov. 84 - J.Hoenen en B.Manten. Basisonderwijs themanummer Het jonge kind, april 84.

Schoolwerkplan: Geen plan, wel werk. MPC v.d. Werf e.a. Meso 19, maart 84. Klimaat op school. P. Smets, Meso 21 sept. 84.

Innovatief vermogen peilen (checklist). M.J. van der Putten. Meso 20, mei '84. Mensen in bedrijf. Frans Vanderwilt. L.C.G.S.

De basisschool: toch een goede zaak (scribenten Opsterland). Een serie artikelen (10) uit Het jonge kind (jaargang '84). Nr. 1 in nummer van januari 1984.

De Pabo komt eraan. W. v. Steenis. Een serie artikelen uit Het jonge kind (jaarg. 84). Werken aan de doorgaande lijn. K. Vernooy, maart 84, Het jonge kind. H. Verboon. Hoe besluitvaardig is de school? Het jonge kind, dec. 83. De schoolleiding en de basisschool, K. Vernooy, mei 83. (artikelenserie over Fusie en Integratie). Het jonge kind (Ie artikel in april '83).

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 april 1985

De Reformatorische School | 116 Pagina's

Geraadpleegde literatuur

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 april 1985

De Reformatorische School | 116 Pagina's