Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Berichten over de basisschool

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Berichten over de basisschool

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Crisisteam bel(ostiging materiëie instandhouding

In de praktijk blijken zich nogal wat problemen voor te doen met betrekking tot de bevoorschotting van de vergoeding voor de materiële voorzieningen ten behoeve van de instandhouding van de basisscholen.

Sommige scholen blijken in het geheel geen voorschot ten behoeve van de materiële instandhouding te hebben ontvangen. Dit betreft dan de scholen die niet ten departemente zijn geregistreerd omdat ófwel het aan deze scholen toegekende administratienummer niet op het ministerie bekend is, ófwel deze scholen de benodigde gegevens niet (tijdig) aan het ministerie hebben doen

toekomen. Ook zijn aan veel scholen voorschotten overgemaakt die aanzienlijk hoger of lager zijn dan het bedrag waarop men op grond van de verstrekte gegevens werkelijk recht zou hebben.

Teneinde deze problemen te kunnen signaleren en oplossen is op het ministerie een "crisisteam bekostiging instandhouding" geformeerd. Tevens is een speciaal telefoonnummer ingesteld voor schoolbesturen die vragen of opmerkingen hebben met betrekking tot het al dan niet aan hen overgemaakte voorschot van de vergoeding voor de materiële instandhouding. Dit telefoonnummer luidt: 079-531954.

2. Bescliii(i(ingen overgangshuis-vestigingsoverziciiten

Zoals bekend, diende de Minister van Onderwijs en Wetenschappen op grond van het bepaalde in artikel E38lid8van de Overgangswet Wet op het basisonderwijs (OWBO) vóór 1 juni 1985 zijn beslissing inzake het in een overgangshuisvestingsoverzicht vermelde gebruik van gebouwen door een bevoegd gezag in het basisonderwijs aan dit bevoegd gezag mee te delen.

Hiervoor moge onder andere verwezen worden naar de circulaire van staatssecretaris Van Leijenhorst van 14 november 1984, kenmerk G 840287 BO/KL /MSP-706.149 en naar de in november 1984 door het V.G.S.-bureau gepubli­ ceerde brochure "Wegwijzer naar de basisschool" II.

In een aantal gevallen heeft het ministerie echter deze termijn overschreden en na 1 juni 1985 nog aan schoolbesturen meegedeeld niet akkoord te kunnen gaan met het in het overgangshuisvestigingsoverzicht vermelde gebruik.

Er wordt op gewezen, dat deze beschikkingen geen enkele rechtskracht hebben en dat het in de desbetreffende huisvestingsoverzichten vermelde gebruik derhalve geacht kan worden te zijn goedgekeurd.

3. Aanpassing termijnen indienen aanvragen iiuisvestingsoverzictit

Bij circulaire van 10 juni 1985, kenmerk C 850152 BO/KL/MZP 715.630/85006 734, deelde staatssecretaris Van Leijenhorst de schoolbesturen in het basisonderwijs onder meer mee, een wijziging van de Overgangswet Wet op het basisonderwijs te zullen bevorderen, die ertoe zou strekken de in de artikelen 65 en 67 van de Wet op het basisonderwijs opgenomen termijnen voor het indienen van gegevens voor het huisvestingsoverzicht voor de jaren 1987-1989 door schoolbesturen en voor het vaststellen van dat huisvestingsoverzicht door de gemeenteraden, te verlengen. Hiertoe zou een nieuw artikel D 6 in de OWBO moeten worden opgenomen. Dit artikel is opgenomen in het wetsvoorstel dat ertoe strekt de WBO en de OWBO aan te passen aan de door de Commissie Londo voorgestelde bekostigingssystematiek voor het basisonderwijs.

Op grond van dit artikel D6 0WB0 zouden bijzondere schoolbesturen in het basisonderwijs de mogelijkheid krijgen om tot 1 augustus 1985 hun aanvragen voor vermeerdering van (permanente) huisvesting bij de gemeenteraad in te dienen. In een artikeltje van ondergetekende in "De Reformatorische School" van juni 1985 is een en ander uiteengezet.

Inmiddels heeft staatssecretaris Van Leijenhorst echter besloten een wijziging voor te stellen van het in het wetsontwerp tot wijziging van de WBO en de OWBO opgenomen artikel D 6, met dien verstande dat de in dat artikel genoemde

termijnen verder worden opgeschoven. Het doel van deze voorgestelde wijziging is de betrokken schoolbesturen de gelegenheid te geven om op basis van de nieuwe, aan de Londo-systematiek aangepaste, maar momenteel nog niet wettelijk vastgestelde bepalingen, de aanvragen op grond van de nieuwe artikelen 64a en 65WBO in te dienen. Door de voorgestelde verschuiving van de in artikel D6 OWBO opgenomen termijnen behoeft bij het indienen van gegevens voor en bij het vaststellen van de huisvestingsoverzichten niet te worden vooruitgelopen op de besluitvorming in de beide kamers van de Staten- Generaal.

Wanneer de door de bewindsman voorgestelde wetswijziging, zoals verwacht mag worden, door het parlement wordt aanvaard, houdt dit in dat schoolbesturen die een huisvestingsvoorziening als bedoeld in de artikelen 64 a en 65 (nieuw) van de WBO op het huisvestingsoverzicht voor de jaren 1987 tot en met 1989 geplaatst willen zien, de daartoe strekkende gegevens vóór 1 december 1985 moeten indienen bij de gemeenteraad. De gemeenteraad dient het huisvestingsoverzicht 1987-1989 vóór 1 maart 1986 vast te stellen. Indien de gemeenteraad in het huisvestingsoverzicht met redenen omkleed heeft aangegeven welke door schoolbesturen gewenste voorzieningen ten behoeve van bijzondere scholen naar het oordeel van de raad niet noodzakelijk zijn, kan het betrokken schoolbestuur vóór 1 april 1986 aan de minister een nadere toelichting verstrekken (zie artikel 65 lid 2WB0).

De vaststelling en toezending van het huisvestingsoverzicht blijft achterwege indien zowel voor de openbare als voor de bijzondere scholen in de gemeente vermeerdering van de in het huisvestingsoverzicht op te nemen voorzieningen niet noodzakelijk is c.q. gewenst wordt. Burgemeester en wethouders dienen daarvan vóór 1 maart 1986 mededeling te doen aan de minister van Onderwijs en Wetenschappen.

moeten op het geplaatst vi/or- Welke voorzieningen huisvestingsoverzicht den?

In het wetsontwerp tot wijziging van de WBO en de OWBO, dat ertoe strekt deze wetten aan te passen aan de door de Commissie Londo voorgestelde systematiek van het bekostigingsstelsel voor het basisonderwijs, is aangegeven welke voorzieningen onder de nieuwe bekostigingssystematiek in het huisvestingsoverzicht dienen te worden opgenomen. Deze voorzieningen zijn:

1. de voor blijvend gebruik bestemde voorzieningen in de huisvesting; bestaande uit: a. nieuwbouw eerste voorziening; b. vervangende bouw;

c. uitbreiding door nieuwbouw; d. ingebruikneming van bestaande gebouwen of een gedeelte daarvan;

2. voorzieningen, bestaande uit: e. algehele aanpassing; f. partiële aanpassing (verbouwing); g. ingrijpend onderhoud (na 40 of 60 jaar);

3. herstel van constructiefouten;

4. eerste aanschaf onderwijsleerpal< ketten en van meubilair voor zover niet reeds op andere wijze bel< ostigd.

In één van de eerstvolgende nummers van 'Basisblad' zal het bovenstaande nader worden uiteengezet. Belanghebbende schoolbesturen wordt verzocht hiervan goede nota te nemen. Waarschijnlijk zullen de betrokken schoolbesturen tot 1 decembera.s. de gelegenheid hebben tot het verstrekken van gegevens aan de gemeenteraad voor plaatsing van de bovengenoemde voorzieningen op het huisvestingsoverzicht voor de jaren 1987 tot en met 1989!

4. Nieuwe boekhoudvoorschriften voor het basisonderwijs

Artikel 114 van de Wet op het basisonderwijs schrijft voor dat het bevoegd gezag van een bijzondere school verplicht is de uit de overheidskassen ontvangen gelden overeenkomstig de bestemming te gebruiken. Van de inkomsten en uitgaven dient nauwkeurig te worden boekgehouden volgens door de minister te geven voorschriften. De concept-regeling waarin deze boekhoudvoorschriften zijn opgenomen is door het departement inmiddels voorgelegd aan ondermeerdeorganisaties van schoolbesturen in het basisonderwijs, waaronder de V.G.S.

Deze concept-boekhoud voorschriften, waarvan mag worden aangenomen dat ze ongewijzigd zullen worden vastgesteld bevatten o.m. de volgende bapalingen. De administratie van zowel de ontvangsten als van de uitgaven dient te worden gesplitst pèr school. Dit geldt uiteraard niet indien bedragen (bijvoorbeeld schenkingen) worden overgemaakt aan de verenigings- of stichtingskas!

De ontvangsten

De administratie van elke school dient alle ontvangsten te omvatten, welke gesplitst dienen te worden naar de ontvangsten ingevolge de artikelen 9'^, 98, 100, 102 en 104 van de W.B.O. en de overige ontvangsten.

De uitgaven

In de administratie van elke school dienen eveneensalle uitgaven teworden opgenomen. De uitgaven dienen te worden onderscheiden naar: a. personele uitgaven. b. de materiële voorzieningen ten behoeve van de instandhouding gesplitst naar:

1. gebouwafhankelijke programma's van eisen omtrent: - preventief onderhoud van gebouwen en terreinen, met uitzondering van het tuinonderhoud, - tuinonderhoud, - electriciteitsverbruik, - verwarming, - waterverbruik, - schoonmaakonderhoud, en - publiekrechtelijke heffingen, met uitzondering van de onroerend-goedbelastingen;

2. niet-gebouwafhankelijke programma's van eisen omtrent: - medezeggenschap, - onderhoud, vervanging en vernieuwing van onderwijsleerpakketten en onderhoud meubilair, - administratie, beheer en bestuur, - verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid, en - overige voorzieningen ter verzekering van de goede gang van het onderwijs. c. de huisvestingsvoorzieningen.

Overige voorschriften

De administratie van elke school dient een overzicht te omvatten van: a. vorderingen, b. schulden, c. reserveringen.

Aan het eind van ieder kalenderjaar moet voor elke school een overzicht worden opgemaakt van de in de school aanwezige inventaris. Dit overzicht dient in de administratie te worden opgenomen. In elk gevaldient uitditoverzichtte blijken in welk jaar de aanschaffing heeft plaatsgevonden en welke inventaris voor eigen rekening is aangeschaft.

Eveneens dient aan het eind van ieder kalenderjaar voor ell< e school een overzicht te worden opgesteld van alle uitgaven en ontvangsten die op het desbetreffende kalenderjaar betrekking hebben. Dit overzicht dient eveneens in de administratie van de school te vi^orden opgenomen volgens de hier­ boven aangegeven verdeling. In dit overzicht dient in elk geval te worden aangegeven tot welk bedrag uitgaven ten laste van respectievelijk de rijksvergoeding, de gemeentelijke vergoedingen of uit eigen middelen zijn gedaan.

Mr. P. Hugense.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 1985

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Berichten over de basisschool

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 1985

De Reformatorische School | 52 Pagina's