Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lbo restonderwijs, Mavo nutteloos?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lbo restonderwijs, Mavo nutteloos?

Informatie Discussie

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Evangelisatie-instituut

Overpeinzingen van een onderwijspelgrim bij de opening van de Plancius s.g.

Rotterdam, vrijdag 13 oktober De geruchtmakende uitspraak van PvdB in liet RD: "Mavo leidt eigenlijk op tot niets" echode ook tijdens de opening van de Plancius s.g. nog na. Verschillende sprekers reageerden op deze stelling. Zo sprak ds. R Kolijn, voorzitter van het bestuur, over het altaar van de ouderlijke trots, waarop nog te veel kinderen worden geofferd, ook door reformatorische ouders. Veel ouders, zo betoogde de voorzitter, ervaren het als een persoonlijke vernedering, wanneer hun kinderen niet geschikt zijn voor het vwo.

Professioneel

Zo was de gehele openingsceremonie te kenschetsen. De opening is vooraf gegaan door een heuse persconferentie inclusief persmap, volgens mij uniek binnen het reformatorische onderwijsveld. Keurig verzorgde uitnodigingen, prima regeling voor het parkeren, zelfs met af en aan rijdende bussen voor degenen die ver weg moesten parkeren, videopresentatie, goede inhoudelijke sprekers en een grandioos buffet tot slot, vormden de ingrediënten voor een geslaagde opening.

Evangelisatie-instituut

Ds. Kolijn stond in zijn openingstoespraak stil bij een drietal woorden: dankbaarheid, verwachting en verantwoordelijkheid.

Bij het thema "verantwoordelijkheid" wees hij op de noodzaak van het bewaren van de eigen identiteit, onder meer door te zorgen voor verantwoorde methoden en een gericht toelatingsbeleid. "De school is geen evangelisatie-instituut", zo beklemtoonde de voorzitter. In zijn speech tijdens de persconferentie beklemtoonde Van Hartingsveldt dat ook met betrekking tot het personeel een geprofileerd beleid wordt gevoerd. "Sollicitanten, die niet behoren tol de vijf kerkverbanden waaruit het bestuur is samengesteld, worden absoluut niet benoemd. Op dit punt wordt geen water in de wijn gedaan, zelfs al kunnen we niemand krijgen."

Dat de video ook binnen het reformatorisch onderwijs zijn intrede heeft gedaan, bleek ook op deze dag. Directeur Van Hartingsveldt lichtte een videopresentatie toe, waarin centraal stonden de persoon van Platevoet en de naar hem genoemde school. Ook tijdens de rondleiding na afloop van de opening stond er een videotoestel aan, waarop o.a. beelden van gegeven lessen te zien waren.

Ludiek

De officiële opening had een ludiek karakter. In de aula stonden grote letters die de naam van Plancius vormden. Door de heer Deetman, kersverse voorzitter van de Tweede Kamer, werd aan een aantal leerlingen gevraagd deze letters op te pakken en ze op hun definitieve plaats, buiten hoog op de muur, te bevestigen. De aanwezigen konden via de video de verrichtingen van de leerlingen volgen. Zo ver zou het echter niet komen. De video gaf aanvankelijk nog wel een goed beeld, maar vertoonde daarna enkele trillende beelden en ziedaar, de letters waren hoog aan de muur bevestigd. Kwade tongen beweren, dat ze er al voor de opening zaten. Na deze opening zongen we plechtig en staande het Wilhelmus.

Nieuwe eisen

In zijn toespraak beklemtoonde de oud-minister van Onderwijs, dat het lbo geen restonderwijs mag zijn. Door het ministerie is dan ook een campagne gestart die het imago van het beroepsonderwijs moet verbeteren. "Met een beroepsopleiding ga je 't maken", is één van de daarbij behorende slogans. Deetman vond de groei van de Plancius een unicum en wervend voor het gehele lbo. De kamervoorzitter gaf aan dat in de jaren '80 de vrijheid van onderwijs door de gehele samenleving breed is geaccepteerd. Minderheidsgroepen en wie zijn dat eigenlijk niet in onze pluriforme samenleving, zo vroeg de spreker zich af, kunnen hun eigen belangen- realiseren. De bedreiging van de vrijheid van onderwijs komt echter uit een onverwachte hoek. Het zijn de snelle ontwikkelingen binnen wetenschappelijk onderzoek, onder meer gevolgd door de steeds veranderende techniek, die aan de scholen nieuwe eisen stellen. Hoe vernieuw je het onderwijs om het "up to date" te houden. Hier ligt een taak voor het bijzonder onderwijs. Zij moet zich gaan bezighouden met het formuleren van eisen, die aan het onderwijs gesteld moeten worden, het ontwikkelen van leerplannen waarin een eigen invulling van het onderwijs wordt verwoord. Tot slot gaf hij ons nog een inhoudsvolle opdracht mee. Als coördinerend minister van wetenschapsbeleid was hij gefrappeerd door het onderzoek dat zich binnen de laboratoria afspeelt. Hij wees erop dat de overheid steeds minder controle krijgt op deze ontwikkelingen. Dit brengt met zich mee dat we onze kinderen steeds meer moeten leren deze ontwikkelingen te toetsen aan onze normen, die gefundeerd zijn op de Schrift. De vraag klemt steeds meer: "Hoe vertellen we het onze kinderen". Als oud-minister kon hij het niet laten, nog even terug te komen op het veelvuldig gehoorde geluid, dat er onder zijn bewind sprake is geweest van zeven magere jaren. "In 1982 bedroeg de omvang van de begroting 22 miljard, in 1989 hebben we 30 miljard aan onderwijs uitgegeven", zo pareerde een glimlachende Deetman.

Vrijwillig hart

Na deze bezinnende opmerkingen van de oud-bewindsman volgde een kwartet aan sprekers, afgewisseld door muzikale intermezzo's op orgel en fluit. Ds. Golverdingen, sprekend namens de besturen en het personeel van VGS, DGS en GOLV, wees op de Goddelijke waardering voor de ambachitelijke kennis, daarbij aanhalend de geschiedenis van de bouw van de tabernakel. Opmerkelijk is het feit, dat zij dit alles met een vrijwillig hart deden, zowel de mannen als de vrouwen. Impliciet droeg ook ds. Golverdingen een steentje bij aan de discussie over de posities van het lbo en het mavo, door op te merken, dat slechts ons zondige hart oproept tot een discriminatie tussen beide onderwijsvormen, maar dat voor God elk beroep gelijk is.

Applaus

Architect Bos memoreerde de vele problemen die zich de afgelopen vijf jaar tijdens de renovatie en nieuwbouw hadden voorgedaan, maar prees de goede samenwerking met de bouwcommissie en de verschillende aannemers. Namens architect en aannemers bood hij de school een groot projectiescherm aan. "Een flitsende school", zo betitelde inspecteur Verhoeven de Plancius. In zijn toespraakje verwees de inspecteur naar een aantal ontwikkelingen binnen het beroepsonderwijs, zoals ervaringsgericht leren en adoptie door bedrijven. Ook wethouder Simons van de gemeente Rotterdam filosofeerde over de positie van het lbo, refererend aan de uitspraak "die hersens heeft, gebruikt z'n handen". Hij wees erop dat de basisvorming ruimte dient te bieden voor beroepsoriëntatie. Tevens signaleerde hij dat ook het bedrijfsleven steeds meer de noodzaak van gedegen beroepsonderwijs gaat inzien, onder meer door het ontstaan van knelpunten op de arbeidsmarkt. Opmerkelijk is het dat bovengenoemde sprekers aan het slot van hun speech konden rekenen op een fors applaus, terwijl bijvoorbeeld ds. Golverdingen in stilte het podium verliet. Weten we als reformatorische kring niet goed om te gaan met het fenomeen "applaus"? Als applaus betekent, dat je van tïarte instemt met de gesproken woorden, dan verdiende zeker hij een

applaus. Is het meer een eerbetoon, dan kunnen we het beter weglaten. Een ongevraagd advies: kunnen we als reformatorische gezindte niet veel beter het applaudisseren achterwege laten, in plaats van op een halfslachtige wijze meedoen aan een wereldse trend.

Cultuur

Dankbaar heeft ook het bestuur van de Planclus gebruik gemaakt van het cultuurbevorderend beleid van de overheid via de 1%-regeling. Ing. Heij, voorzitter van de bouwcommissie, vertelde dat deze gelden voor een gedeelte besteed zijn aan het orgelfront. Overigens een welluidend orgel in een goed klinkende aula, waarbij bij mij even de gedachte boven kwam, dat zo langzamerhand een van de kenmerken van reformatorisch voortgezet onderwijs wordt, het beschikken over een echt pijporgel. Een ander gedeelte van het geld is besteed aan een boeiend drieluik, geschilderd door Teun Vijfhuizen, met het thema: "Uittocht, doortocht, intocht", verwijzend naar de geschiedenis van de uittocht uit Egypte. We zongen dan ook toepasselijk tot slot: "Zij werden daag'lijks begenadigd: Met manna, hemels brood verzadigd" en "Die gunst heeft God Zijn volk bewezen, opdat het altoos Hem zou vrezen". Als de bewezen gunst, de nieuwbouw van Planclus, hieraan zou mogen bijdragen, is dit de rijkste zegen die het reformatorisch onderwijs ten deel zou kunnen vallen.

Breevaarts uitspraak

Dat onder het genot van een drankje en een uitgebreid koud/warm buffet, na afloop van het officiële gedeelte de gepronceerde uitlatingen van de oud-onderwijsjournalist en secretaris van de Planclus s.g. Van de Breevaart, door velen bediscussieerd werden zal bij de lezer zeker geen bevreemding wekken. We tekenden enkele reacties op. 'De uitlatingen hebben mij geprikt, ik vind ze pijnlijk voor mavo-leerlingen, hun ouders en de leerkrachten", zo reageert de GOLV-voorzitter Dijkgraaf "Het mavo heeft een rijke bijdrage geleverd aan het onderwijs passend bij de verschillende capaciteiten van onze kinderen, het mavo is een zinvolle vooropleiding voor het mbo." H. Rietveld, directeur van de mavo-school te Aalst sluit zich bij deze redenering aan door op te merken dat 85% van zijn leerlingen doorstroomt naar het mbo. "Ik heb me aan die opmerkingen bijzonder geërgerd, ze slaan nergens op", is de reactie van K.A. vd. Ham, coördinator mavo-4 aan de Driestar Mavo is algemeen vormend van inhoud en leidt op tot studievaardigheden en een studiehouding die noodzakelijk zijn voor doorstroming.

Informatie-maatschappij

Sterk inhoudelijk reageert ing. E. Klein, verbonden aan de Fruytier s.g. te Apeldoorn. Dat Van de Breevaart zo reageert als bestuurder van een Ibo-school kan ik begrijpen, je probeert altijd je eigen school te verdedigen. Maar met zijn opmerkingen is hij 30 jaar te laat. Na een periode waarin de macht van het landbezit telde, gevolgd door een periode waarin de macht gold van de industrie, zijn we nu aangeland in een maatschappij, waarin de informatie-overdracht van groot belang is. In deze maatschappij is het steeds van belang te blijven studeren. De heer Van de Breevaart schiet echt mis, als hij de leerling voorhoudt: je hebt een beroepsopleiding, nu ben je er Ook het lbo mag geen einddoel zijn. Daarnaast spreek ik diverse ouders die bijzonder blij zijn met het mavo, daar hun kinderen qua intellect niet geschikt zijn voor het vwo/havo, maar ook niet beschikken over twee rechterhanden. De mavo is nog niet zo'n gekke opleiding, gezien de informatie-maatschappij waarin we vandaag leven.

Verstarring «

Na enkele reacties aangehoord te hebben vanuit de avo-sector, was il< toch ool< benieuwd hoe het beroepsonderwijs tegen deze uitspral< en aanl< eel< . Ing. Van der Grond, directeur van de Udemans s.g., vindt de stelling naar de mensen die in het mavo werken toe onjuist, maar onderschrijft hem inhoudelijk wel. "De hele problematiek is op een heel intelligente wijze door Deetman vanmiddag aangegeven. Terecht heeft de minister opgemerkt dat we niet voldoende gereageerd hebben op de geformuleerde exameneisen. De examencommissies hebben te weinig aandacht voor de ontwikkelingen binnen nieuwe vakgebieden. Het zijn vrij autonome commissies, waar weinig grip op is. De scholen richten zich consequent op deze eisen. Er treedt een zekere verstarring op, het geheel is ook vergelijkbaar met een mammoettanker, die ook maar moeilijk van koers te veranderen is. Het mavo heeft geen instrumenten gekregen om op de veranderende vraag vanuit de maatschappij te reageren."

Motivatie

"Mavo leidt eigenlijk op tot niets", is in z'n consequenties een dwaze uitdrukking, maar wellicht begrijpelijk tegen de achtergrond, dat uitsluitend een avo-opleiding gemakkelijker zal leiden tot werkloosheid". Deze reactie is afkomstig van J. Bakker, directeur van de Sara Nevius, een school voor mdgo.

Toelichtend merkt hij op, dat de staatssecretaris onlangs nog bij de start van de campagne voor het beroepsonderwijs gezegd heeft, dat zij tegen het jaar 2000, ongeveer 100.000 werklozen verwacht onder degenen, die uitsluitend een avo-opleiding volgden. "Maar we kunnen niet zonder de mavo-leerling, zegt Bakker, zij vormen de basis voor het mbo. Gemiddeld 65% van de mbo-leerlingen is afkomstig van het mavo."

Ook de heer Bakker geeft aan dat uitsluitend een Ibo-opleiding niet voldoende is, en adviseert leerlingen ook, afhankelijk van hun capaciteiten, door te stromen naar het leerlingwezen of mbo, waarbij zijn voorkeur, begrijpelijk, uitgaat naar het mbo.

Zijn collega ir Kok van de a Brakel (mto) zegt, dat in het algemeen gesteld kan worden dat een mavo-leerling het iets beter doet in het mto dan een Ibo-leerling, maar dat van veel meer

belang is de motivatie van de leerling.

Hoor en wederhoor

Zoals in ons goede vaderland veelal gebruik is, wil ik graag de heer Van de Breevaart gelegenheid geven op bovenstaande opmerkingen te reageren. Hieronder volgt z'n reactie.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 1989

De Reformatorische School | 68 Pagina's

Lbo restonderwijs, Mavo nutteloos?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 1989

De Reformatorische School | 68 Pagina's