Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het onderwijs in het regeerakkoord CDA/PvdA-kabinet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het onderwijs in het regeerakkoord CDA/PvdA-kabinet

Informatie

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op 13 september 1989 heeft H.M. de Koningin drs. R.F.M. Lubbers, toen demissionair ministerpresident, verzoctit een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheid tot de vorming van een centrum-links kabinet.

De heer Lubbers, die deze opdracht had aanvaard, heeft de Koningin reeds op

27 oktober jl. bericht dat de vorming van een CDA/PvdA-kabinet mogelijk is.

De Koningin heeft de heer Lubbers, gelet op het haar uitgebrachte eindrapport dat een programmatische basis biedt voor de vorming van een CDA/PvdA-kabinet, aangewezen tot kabinetsformateur. Op het moment van het ontw/erpen van deze bijdrage is de fase van de portefeuilleverdeling en de personele invulling in volle gang. Het regeerakkoord dat als beleidsbasis voor het aanstaande kabinet-Lubbers lil zal dienen, bevat een uitgebreide ondenwijsparagraaf.

Basis- en speciaal onderwijs

De overlegpartners zijn overeengekomen dat de overheid voor het basisonderwijs minimale leerdoelen vaststelt, waaraan het onderwijsaanbod van de scholen zal worden getoetst. Selectie van leerlingen zal niet plaatsvinden.

Was er in het wetsvoorstel met betrekking tot de invoering van de basisvorming sprake van door de overheid vastgestelde eindtermen, dit wordt in het regeerakkoord voor wat betreft het basisonderwijs gereduceerd tot "minimale leerdoelen".

De zgn. 4-jarigen maatregel zal ongedaan gemaakt worden, terwijl de bevriezingsmaatregel in het speciaal onderwijs wordt ingetrokken.

Het huidige bekostigingsstelsel voor de onderwijsverzorging blijft gehandhaafd.

Basisvorming

Met ingang van 1 augustus 1991 wordt in de eerste jaren van het voortgezet onderwijs een voor alle scholen gelijk minimumpakket basisvorming in de leerstof ingebouwd. Dit pakket wordt centraal omschreven in een samenhangend geheel van toetsbare eisen.

De leerlingen zullen per vak of vakgebied getoetst worden op het voldoen aan deze eisen. Hiervoor zullen door de overheid toetsen worden vastgesteld.

Scholen kunnen zelf beslissen op welk tijdstip en in welke volgorde zij deze toetsen afnemen. Het geheel van toetsresultaten vormt voor de leerlingen het getuigschrift Basisvorming. De combinatievariant wordt dus mogelijk.

Per vak of vakgebied worden voor de basisvorming slechts minimale eisen op één niveau omschreven.

Het eisenpakket voor de basisvorming wordt minder gedetailleerd en meer samenhangend dan de nu bekende concepteindtermen. Hierbij wordt de methodiek van de examenprogramma's gevolgd.

De invoering van de basisvorming gaat gepaard met een extra investering van 93 miljoen gulden voor uitbreiding van het aantal vergoede (en gewerkte) wekelijkse lesuren in de eerste drie jaren van alle scholen voor voortgezet onderwijs van 30 naar 32.

Scliolenbestand

De Minister van Ondenwijs en Wetenschappen zal in overleg treden met de besturenorganisaties over de noodzaak te komen tot grotere en meer samenhangende eenheden van scholen. In de komende regeer-

periode blijven de bestaande schooltypen voor lbo, mavo, havo en vwo gehandhaafd. Het streven is gericht op het sterk stimuleren van een proces van fusie en intensieve samenwerking per regio. Hierbij wordt de samenwerking naar richting als uitgangspunt genomen.

Naast de grotere bestaande scholengemeenschappen en scholen wordt er op gekoerst dat scholen:

a. een onderdeel vormen van een bredere scholengemeenschap, die naast de basisvorming diplomering in lbo, mavo, havo en/of vwo verzorgt. Dergelijke grotere gehelen wordt uit spreidingsoogpunt toegestaan nevenvestigingen in stand te houden voor met name de basisvorming. Ofwel

b. een onderdeel vormen van een scholengemeenschap die in een vierjarig programma naast basisvorming diplomering in lbo en mavo verzorgt, alsmede diplomering in een gemengd mavo/lbopakket.

Fusies van lbo- en mavo-scholen zullen sterk worden gestimuleerd door hantering van een gunstiger bekostigingsformule voor deze combinaties. Hierbij wordt uitgegaan van een minimum-norm van 360 leerlingen.

Het zal scholen die minder dan 240 leerlingen tellen niet langer toegestaan zijn als categorale scholen voort te bestaan. Scholen van deze omvang dienen zich aan te sluiten bij een groter geheel. Hierin zullen deze scholen - ook door nevenvestiging - een eigen functie kunnen vervullen.

De positie van scholen met een leerlingenaantal tussen 240 en 360 zal nader worden bezien.

Ongetwijfeld moet de tijdens de behandeling van de Onderwijsbegroting in december 1988 door een Kamermeerderheid aangenomen motie Franssen/Jorritsma- Lebbink als een voorloper van (deze) maatregelen inzake schaalvergroting (in het voortgezet onderwijs) gezien worden.

In deze motie werd ni. overwogen dat de in alle ondenwijssectoren in gang gezette onderwijskundige vernieuwingen, de demografische en technologische ontwikkelingen en de financieel-economische mogelijkheden in de nabije toekomst een schaalvergrotingsbeleid in het ondera/ijs noodzakelijk maken en dat een dergelijk beleid gedifferentieerd vorm dient te krijgen per ondenwijssoort en per regio en met inachtneming van de grondslagen van ons onderwijssysteem, zoals die o.a. in de verhoudingen tussen het openbaar ondenwijs en de onderscheiden richtingen in het bijzonder ondenwijs gestalte hebben gekregen.

De toenmalige regering is in deze motie uitgenodigd te bevorderen dat een commissie van onafhankelijke deskundigen vóór 1 januari 1990 een herschikkingsplan ontwikkelt voor alle vormen van onderwijs met de opbrengst waarvan kwaliteitsverbetering in het onderwijs kan worden nagestreefd en de Tweede Kamer dienovereenkomstig voorstellen voor te leggen.

VerzeKstandiging van scholen

- Er wordt een nieuw stelsel van personeelsbekostiging voorbereid. Het kabinet zal zich daarbij baseren op het door de commissie-Hirsch Ballin uitgebrachte advies. Bij de lump sum-berekening zullen voldoende gedifferentieerde parame-

ters worden ingebouwd. Tot feitelijke invoering hiervan wordt eerst dan overgegaan wanneer er voor ondersteuning van schoolbesturen en schoolleidingen voldoende middelen beschikbaar zijn (bevordering management-deskundigheid) en de scholen over een reële ruimte voor beleidsvrijheid beschikken.

- De totstandkoming van bestuurlijke schaalvergroting wordt bevorderd en gestimuleerd.

- Uitwisseling van financiële middelen voor materiële- en personele bekostiging wordt eerst toegestaan wanneer met de nieuwe bekostigingssystematiek enige ervaring is opgedaan.

- Passend bij de nieuwe besturingswijze wordt een nieuw overlegstelsel tot stand gebracht inzake arbeidsvoorwaarden voor het onderwijs/overheidsbeleid. - Het kabinet zal nagaan of een verhoging van de opheffingsnorm voor het basisonderwijs in het verstedelijkt gebied redelijk is.

- Het kabinet zal met de Tweede Kamer overleggen over de vraag of de introduktle van het formatiebudgetsysteem en de nieuwe bekostigingssystematiek zich in de tijd ordentelijk laten combineren.

SVM-operatie

Me\ betrekking tot de SVM-operatie zal nagegaan worden of het binnen het budgettaire kader mogelijk is om 50 miljoen gulden tijdelijk te benutten voor ontwikkelingsbeleid en rendementsverhoging in het middelbaar beroepsonderwijs.

Studiefinanciering

De studiefinancieringsproblematiek krijgt uitgebreid aandacht in het regeerakkoord. De globale structuur van de studiefinanciering wordt gehandhaafd.

In het regeerakkoord wordt de invoering

van de zgn. OV-jaarkaart aan studerenden aangekondigd.

De grens voor het ontvangen van een basisbeurs zal verlegd worden naar 27 jaar. Deze leeftijdsgrens is flexibel.

Van de MBO-maatregel inzake de afschaffing van de uitwonendenbeurs wordt op grond van sociale en practische overwegingen afgezien.

De studiefinanciering voor het voortgezet onderwijs wordt geschrapt.

Voorts maakt het regeerakkoord melding van het invoeren van een systeem inzake de beoordeling van de studievoortgang door middel van een globale toetsing. Hierbij wordt de hoogte van de basisbeurs afhankelijk gesteld van de studieresultaten. Voor studenten komt een collectieve ziektekostenverzekering tot stand, terwijl de bijverdienregeling wordt verruimd. Ter voorkoming van een mogelijke studiedrempel wordt voor studerenden uit lagere inkomensgroepen een systeem van studieschuldbeperking ontwikkeld. Voor deze groep studerenden wordt afhankelijk van het ouderlijk inkomen de studieschuld beperkt door een deel van de studieschuld om te zetten in een gift.

Grondwetsherziening

Bevorderd zal worden dat het voorstel tot wijziging van de Grondwet betrekking hebbende op de verhouding openbaar onderwijs en bijzonder onderwijs wordt ingetrokken. Ten aanzien van het bijzonder onderwijs worden derhalve, behoudens het reeds in wetgeving bepaalde, aan lagere overheden geen beleidsbepalende c.q. bestuurlijke bevoegdheden toegekend.

Hoe een en ander uitgewerkt en ingevuld zal worden, is in de eerste plaats een taak van de nieuwe onderwijsbewindslieden, die intussen wellicht zullen zijn aangetreden.

J.J. Verhage.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 1989

De Reformatorische School | 68 Pagina's

Het onderwijs in het regeerakkoord CDA/PvdA-kabinet

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 1989

De Reformatorische School | 68 Pagina's