Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

’Leren en leven’, deel 3

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

’Leren en leven’, deel 3

Boekbespreking

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In DRS nr. 1 van 1994 vond een uitvoerige bespreking plaats van de eerste twee delen van 'Leren en leven', handboeken voor het bijbelonderwijs. Inmiddels is deel 3 verschenen: Mattheüs tot en met Handelingen. Aangezien dit deel dezelfde opzet heeft, verwijs ik naar de genoemde boekbespreking van collega B.S. van Groningen. Om een redelijke indruk van dit prachtige handboek te krijgen, wil ik enkele zaken graag nog een keer noemen.

Elk bijbelgedeelte wordt uitgewerkt volgens hetzelfde schema. Dit schema bestaat uit de volgende kerngedachte, context, doelstelling, exegese, geloofsleer (de kernbegrippen van het christelijk geloof), informatie (de oudheidkundige en aardrijkskundige gegevens), vertelschets (voor onderbouw en bovenbouw), overzicht en verwerking.

Bij 'overzicht' wordt het volgende bedoeld: als een bepaald bijbelgedeelte zich niet leent voor vertellen wordt in plaats van een vertelschets een overzicht gegeven aan de hand waarvan de stof op een andere wijze kan worden overgedragen. In dit geval wordt ook aangegeven welk gedeelte zich leent voor een bijbelleesles.

Graag onderstreep ik nog een keer de waarde van het onderdeel 'geloofsleer'. Steeds wordt vanuit de context verwezen naar de belijdenisgeschriften. Dit is zeer waardevol voor je persoonlijke doordenking en kan de vertelling verrijken. Ik vind dit een groot voordeel op bijv. 'Bij de Bron', waaruit ik vroeger mijn bijbellessen voorbereidde.

Elk bijbelboek wordt voorafgegaan door een landkaart, waarop alle aardrijkskundige gegevens van het betreffende

boek voorkomen. Vervolgens begint elk bijbelboek met een korte inleiding over de naam, de plaats, de schrijver, de inhoud, het doel en de tijd van het boek. In de marge van de tekst wor­ den de voornaamste chronologische data vermeld.

De vier Evangeliën zijn geharmonieerd. Ook de gedeelten die zich niet lenen voor vertellen, worden behandeld (zie opmerking over 'overzicht').

Elk letterlijk citaat uit de Heilige Schrift en de belijdenisgeschriften is cursief gedrukt. De vindplaats wordt in de marge aangegeven.

leder die de twee delen over het O.T. reeds bezit, zal ook de twee delen over het N.T. willen hebben en omgekeerd. Ik wens ook dit deel toe aan veel onderwijsgevenden. Uiteraard is ook dit deel zeer geschikt voor persoonlijke bijbelstudie. Als voorbeeld is hier opgenomen Mattheüs 4 : 1-11: De verzoeking van de Heere Jezus.

N.a.v. Drs. P. Cammeraat: Leren en leven, handboek voor bijbelondenA/ijs. Deel 3: Mattheüs tot en met Handelingen. Prijs f 129, 00. Uitgeverij De Groot-Goudriaan te Kampen. Gebonden, 926 pagina's.

P. Kuiper

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 1995

De Reformatorische School | 40 Pagina's

’Leren en leven’, deel 3

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 1995

De Reformatorische School | 40 Pagina's