Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat is je favoriete voorleesboek?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat is je favoriete voorleesboek?

Enquête onder basisschoolleerkrachten

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kinderen die regelmatig worden voorgelezen door de leerkracht presteren beter bij het begrijpend lezen. Kinderen die worden voorgelezen uit bepaalde boekenseries vroegen hun ouders om boeken uit dezelfde serie aan te schaffen en voor te lezen. Kinderen die dagelijks worden voorgelezen uit de boeken van de klassebibliotheek gaan ongeveer vier keer zoveel lezen. Dit zijn de resultaten uit een Israëlisch onderzoek. Voorlezen is dus belangrijk. Maar welke voorleesboeken zijn favoriet?

Enquête

Om er achter te komen wat er op de verschillende scholen en in de verschillende leerjaren gelezen wordt, zijn twintig scholen benaderd met bovenstaande vraag. Elf scholen hebben hierop gereageerd. Opvallend is de regel­ matige terugkeer in de onderbouw van Annie M.G. Schmidt en W.G. v.d. Hulst. Ook valt het op dat er niet alleen oudere boeken genoemd worden, maar ook de wat recentere werken. Dit geldt ook voor de boeken in de hogere leerjaren.

GROEP 1

- Jip en Janneke (4x) (Annie M.G. Schmidt) - De eerste schooldag van Beer Bas (Andrea Westrate) - Pluk van de Petteflet (Annie M.G. Schmidt) - Elke dag kinderdag (Frans van Houwelingen) - Het boek van Jan-Willem (Anne de Vries) - Ik wil niet naar bed (Julie Sijkes, Tim Warnes)

GROEP 2

Pluk van de Petteflet (4x) (Annie M.G. Schmidt) Rozemarijntje (2x) (W.G. v.d. Hulst) Het boek van Jan-Willem (Anne de Vries) (2x) Bakersprookjes Kusje voor het slapen gaan (Frans van Houwelingen) Elke dag kinderdag (Frans van Houwelingen) Nog één verhaaltje dan Voorleesboeken van Van der Hulst (niet alle verhalen) Hallo Tom en Tineke; Een verrassing Tom en Tineke (A. Korpershoek-Van Wendel de Joode) Wim en Wouter in de herfst (A. Korpershoek-Van Wendel de Joode) Prentenboek van Dribbel (Eric Hill) Prentenboek van Kleine Ijsbeer (Hans de Beer)

GROEP 3

Pluk van de Petteflet (3x) (Annie M.G. Schmidt) Lotje (2x) (Jaap ter Haar) Otje (2x) (Annie M.G. Schmidt) Tippeltje (W.G. van der Hulst) Saskia en Jeroen (Jaap ter Haar) Jaap en Gerdientje (Anne de Vries) Het gouden voorleesboek (W.G. van der Hulst) De kleintjes van W.G. van der Hulst Lotte en Pieter (C. Martens en G. van Cleemput) De kleine kapitein (Paul Biegel) Rozemarijntje (W.G. v.d. Hulst) Elke dag kinderdag (Frans van Houwelingen)

GROEP 4

Pluk van de Petteflet (4x) (Annie M.G. Schmidt) Het stille huis Lotje (Jaap ter Haar) Een bos vol geheimen (B. Gouman) Boeken van W.G. van der Hulst Otje (Annie M.G. Schmidt) Mariska (Sj. van Duinen). De kleintjes van W.G. van der Hulst Ernst-Jan + Snabbeltje. Rozemarijntje (W.G. v.d. Hulst) Rozemarijntje op school (W.G. v.d. Hulst) Pietje Puk (Henri Arnoldus) Jaap en Gerdientje (Anne de Vries) De Krokodillenverschrikker (Alie Troost-Molenaar)

GROEP 5

Rowan (Henk Koesveld) Sikko de woonwagenjongen (L. Janse) Marloes helpt de arme kinderen (H. vd Steeg) Wambo (Piet Prins) Maar één keer per jaar (E. Evert) De kleine kapitein (Paul Biegel) Drie jongens krijgen een goede vriend Snuf de Hond (Piet Prins) Toch gevonden (J.W.D.Nijkamp) Gedichtenbundel van Annie M.G. Schmidt Boris (Jaap ter Haar) De vlucht van Harold Kruimeltje (Chr. v. Abkoude)

GROEP 6

Chris en Jorieke-serie (Bert Wiersema) Sikko de woonwagenjongen (L. Janse) Marloes helpt de arme kinderen (H. vd Steeg) Scheepsmaat Woeltje (K. Norel) Sunny, speurhond tegen wil en dank. (Piet Prins) 't Geweld onttogen (G. van Heerde) Rasmus en de landloper (Astrid Lindgren) Reis door de nacht (Anne de Vries) Rowan (H. Koesveld) (2x) Boeken van Piet Prins Wolf serie (Jan Postma) Willem Wijcherts (W.G. van der Hulst) Rondom de Westertoren (J.J.Frinsel) Relschoppers (A. Korpershoek-Van Wendel de Joode)

GROEP 7

Holland onder het Hakenkruis (2x) Water voor de bosjesmannen (G. van Heerde) De zwarte kaproenen (H. Koesveld) Oorlogswinter (J. Terlouw) Peerke en zijn kameraden (W.G. van der Hulst) Boeken van Jan Terlouw Rondom de Westertoren (J.J. Frinsel) Autodiefstal per computer (Bert Wiersema) Kruistocht in spijkerbroek (T. Beekman) De negerhut van oom Tom (H. Becher-Stowe) Brief voor de Koning (T. Dragt) Jagers in het vrije veld (J. van der Laan) De scheepsjongens van Bontekoe (Joh. Fabricius) Chris en Jorieke (Bert Wiersema)

GROEP 8

Reis door de nacht (Anne de Vries) (2x) De brief voor de koning (T. Dragt) (2x) De Boswachter van Mora Toch gered (J.W. van de Berg) Blauwe plekken (Anke de Vries) Helpers weg, laatste ronde (Joh. Frinsel) Sjakie en de chocoladefabriek (Roald Dahl) Oorlog zonder vrienden (Evert Hartman) Oorlogswinter (Jan Terlouw) Wessel-serie (vijf delen) van L. Penning. Weerzien met de vijand

Motivering

We hebben de leerkrachten ook gevraagd naar hun motivering om juist dit boek voor te lezen. Kernwoorden uit de diverse motiveringen zijn "sluit aan bij belevingswereld, spannend, vol humor, realistisch, leerzaam en echt christelijke inhoud."

Een bloemlezing van de gegeven motiveringen volgt hieronder.

Groep 1/2:

- Sluit goed aan bij de belevingswereld van de kleuters (herkenbaar) (4x) - Ze smullen ervan. - Herhaalverhalen, boeit de kinderen. - Herkenbare situaties met grappige voorvallen. - De sfeer in de boekjes zorgt ervoor, dat de kinderen altijd weer ademloos luisteren - Spannend, herkenning. - Korte verhalen, leuke gebeurtenissen. - De kleuters beleven dit verhaal helemaal mee!

Groep 3/4/5:

- De manier van vertellen. Een boek met spanning, maar ook zeker met een 'les'. - Vol fantasie, kinderen vinden het leuk. - Spannend en opvoedkundig. - Lekker oudenwetse sfeer. - Sluit goed aan bij geschiedenis en geeft een christelijk beeld. - Veel humoristische dingen en fantasie. - Fantasierijk, spannend, veel humor. Leest gemakkelijk voor. - Goede boodschap, spanning, spreekt aan. - Humor, die de kinderen kunnen begrijpen. In groep 8 spreken de kinderen nog over dit boek. - Het leest fijn voor, grappig, spannend en humor komt allemaal aan bod. - Leuke korte verhaaltjes.

Groep 6/7/8:

- Spannend en niet te dik, afwisselend en boeiend. - Opvoedkundig, waardevol en spannend. - Goed niveau voor de groep, spannend en verantwoord. - Fijn boek om voor te lezen, en verantwoord. - Verhaal loopt goed, realistisch, laat andere kant zien, boeiend. - Laat op boeiende wijze een (helaas) reëel probleem zien.

- Vlotte schrijfstijl, goed 'voorleesbaar', echt christelijke inhoud. - Er zit spanning in, veel dialoog - ^ fijn om voor te lezen. - Het is echte wereldkinderliteratuur. - Origineel thema, fris verhaal en goede boodschap. - Voorlezen moet ontspannend zijn, deze serie heel geschikt voor.

Voorlezen voor pubers

Ik sluit af met een gedeelte uit "In een adem uit..." van Daniel Pennac.

"Gegeven: een klas pubers, ongeveer vijfendertig leerlingen. En natuurlijk houden ze niet van lezen. Dat blijkt uit het woud van opgestoken vingers als de leraar de vraag stelt: "Wie houdt er niet van lezen? "

"Goed, " zegt de leraar, "aangezien jullie niet van lezen houden... zal ik jullie boeken voorlezen."

Plotseling maakt hij zijn tas open en haalt er een boek uit, zó dik, een pil, echt enorm, met een glanzend omslag. Het meest indrukwekkende dat je je qua boek kunt voorstellen.

Ze geloven hun ogen niet, en hun oren evenmin. Gaat die vent hun dat a/temaa/voorlezen? Maar dat kost een heel jaar! Verbijstering.... Een zekere spanning zelfs... Dat bestaat niet!

"Ga lekker zitten, ontspan je..." (Wat een grappenmaker... ontspan je). "Gaat u ons dat hele boek voorlezen? ... Hardop? "

"Hoe zou je me anders kunnen horen? Moet ik soms fluisteren? " Onderdrukt gegrinnik. Mompelend, maar hard genoeg om door iedereen gehoord te worden: "Die leeftijd hebben we gehad."

Een wijd verbreid vooroordeel... in het bijzonder bij degenen die nooit de ware traktatie van het voorlezen hebben gekend. De anderen weten dat dat soort geschenk aan geen leeftijd gebonden is.

Drs. C.J. v.d. Beek

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1997

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Wat is je favoriete voorleesboek?

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1997

De Reformatorische School | 52 Pagina's